Helaas, deze cursus is verlopen

De accreditatieperiode voor deze cursus is verstreken. Op onze hoofdpagina kunt u andere beschikbare cursussen vinden.

Mindfulness Based Cognitive Therapy vervolgopleiding CGt

MBCTvervolgopleidingCGTMindfulness Based Cognitive Therapytherapie
Mindfulness-based cognitieve therapie (MBCT) is inmiddels uitgegroeid tot een veel toegepaste methode in de geestelijke gezondheidszorg. In de vier lesdagen wordt de theoretische achtergrond van de MBCT geïntegreerd met therapeut-cliënt oefeningen en eigen ervaring.
895
25-37.5 Punten
Fysieke cursus - serie

Prijzen

Regulier € 895

Beroepen

Cognitief gedragstherapeut
25 Punten
VGCt
Gedragstherapeut
25 Punten
VGCt
Psycholoog NIP
37.5 Punten
NIP
Psycholoog NIP | Arbeids- & Organisatiepsycholoog
37.5 Punten
NIP
25 Punten
NIPA&O|A&G

Sprekers

Ineke van Heemstra-Hegener

GZ-psycholoog/psychotherapeut/supervisor VCGT,mindfulnesstrainer
Heeft 25 jaar geleden met een collega in Rotterdam een maatschap opgericht op het gebied van Arbeid en Gezondheid en hier met aantal collega’s 20 jaar in gewerkt. In 2003 werd zij opgeleid als mindfulnesstrai-ner. De laatste 4 jaar heeft ze als psychotherapeut gewerkt in een eigen SGGZ praktijk in Haarlem. Deze praktijk gaat zij komende zomer beëindigen om zich daarna alleen nog toe te leggen op het geven van su-pervisie en ouderbegeleiding. Mindfulness is een rode draad in al deze werkzaamheden.

Frederiek Stapel

GZ-psycholoog/Supervisor VGCt, mindfulnesstrainer
Na 15 jaar werkzaam te zijn geweest in de SGGZ is Frederiek 2010 zelfstandig gevestigd als psycholoog in Haarlem. Haar ervaring en kennis heeft ze opgebouwd met het toepassen van wetenschappelijk bewezen behandeltechnieken bij onder andere angstproblematiek, trauma en depressie. Naast het geven van thera-pie zet Frederiek zich sinds 2004 in voor het trainen van nieuwe professionals. Sinds 2014 doceert zij de basis- en verdiepingsopleiding van de VGCt op verschillende plekken in Nederland. Zij geeft supervisie een leertherapie voor de VGCt. Naast CGT heeft zij ook zich opgeleid in ACT en EMDR en past deze technieken zo nodig aanvullend toe. Frederiek is sinds 2017 mindfulnesstrainer en lid van de VVM en VMBN. Ook is zij verbonden aan de UvA als docent.

Doelen

Na afloop van de cursus:

heeft de deelnemer inzicht en basisvaardigheid in de MBCT.
kan de deelnemer MBCT toepassen in de eigen praktijk in groepsvorm en individueel.
kan de deelnemer uitleggen wat aandachtgerichte cognitieve therapie inhoudt.
kan de deelnemer mindful inquiry toepassen.
kan de deelnemer het protocol van MBCT volgen en de verschillende onderdelen uitvoeren.
kan de deelnemer uitleggen wat er op neurobiologisch, psychologisch en gedragsmatig niveau verandert door de MBCT.
kan de deelnemer de leergeschiedenis van de client betrekken in de MBCT.
heeft de deelnemer zicht op de wetenschappelijke stand van zaken rondom MBCT.
kan de deelnemer op grond van diagnostiek en indicatiestelling een uitspraak doen over het wel of niet toepassen van MBCT.
kan de deelnemer Mindfulness toepassen in de werkrelatie.
Omschrijving

Belangrijke onderwerpen zijn:

  • Theoretische achtergrond van MBCT in de relatie met cognitieve gedragstherapie
  • Wetenschappelijke onderbouwing van MBSR/ MBCT
  • Koppeling met aangrijpingspunten voor behandelen en FABA/casusconceptualisatie
  • Mindfulness beoefenen (praktijk en theorie)
  • Mindfulness-oefeningen aanbieden als therapeut
  • Mindfulness in de therapeutische relatie

De cursus bevat de volgende elementen:

  • Theoretische uitleg van MBCT (onder andere door middel van videofragmenten)
  • Literatuurstudie en -besprekingen
  • Deelnemers laten oefenen in het begeleiden van mindfulness-oefeningen en mindful inquiry
  • Deelnemers zelf laten ondergaan van mindfulness-oefeningen (inclusief enkele oefeningen thuis)
  • Begrip van MBCT in combinatie met de verklarende diagnostische modellen.
  • Toetsing en evaluatie

Onderdelen die in het cursustraject steeds terugkeren zijn:

  1. Bespreking van de literatuur aan de hand van presentaties.
  2. Interactieve bespreking van de leerstof & discussie.
  3. Demonstraties, praktische oefeningen en rollenspellen.
  4. Praktijkopdrachten, toetsing en eigen casuïstiek (volwassenen, jongeren en kinderen).

Leerdoelen

Het doel van de cursus is dat de cursist het evidence-based MBCT-programma voor depressie zoals beschreven door Williams, Teasdale en Segal kent, kan uitvoeren. Het programma volgt het protocol zoals door hen beschreven van 8 groepssessies. De verschillende oefeningen, de uitleg ervan en het monitoren en geven van huiswerk aan de groep worden in deze cursus aangeleerd. Ook het uitvragen van hoe het oefenen gaat middels de techniek “ inquiry” het Mindful luisteren en spreken komen uitgebreid aan de orde.

Forta Opleidingen

info@fortaopleidingen.nl
25, Kruisplein, F, Rotterdam, 3014DB

Gerelateerde cursussen