Communicatie en Sociale Gedragsstijlen

verloskundecommunicatiepatientgerichtcommunicatie met patiëntgespreksvoering
Deze scholing is bedoeld voor hulpverleners in de zorg, mensen die met mensen werken. Ieder bij wie de kwaliteit en het succes in zijn werk afhankelijk is van de communicatie. Er nemen verloskundigen deel, evenals huisartsen, verpleegkundigen en maatschappelijk werkers, managers, mediators en coaches. De casuïstiek is steeds aangepast aan de samenstelling van de groep.
1445
16 Punten
Physical course - series

Prijzen

Regulier € 1445

Beroepen

Verloskundigen
14 Jan 2022
13 Jan 2025
16 Punten
KNOV

Competenties

Samenwerken20 %
Communicatie60 %
Professionaliteit en kwaliteit20 %

Doelen

Doelen:

weerstand voorkómen en oplossen door het gebruik van communicatiestijlen;
effectief met weerstand om kunnen gaan;
effectief afspraken kunnen maken in de verschillende communicatiestijlen;
het gebruik van communicatiestijlen kunnen toepassen in begeleidingssituaties met cliënten, als studentenbegeleider, werkgever of in vergaderingen;
communicatiestoornissen met cliënten en collega’s kunnen oplossen met behulp van het gebruik van communicatiestijlen;
communicatiestrategie kunnen voeren d.m.v. het stellen van een diagnose en het daarbij kiezen van het geëigende instrument;
situaties uit het eigen (beroeps)leven waarin de communicatie niet optimaal verloopt verbeteren;
hanteren van klachten en teleurstellingen van anderen;
anderen interesseren en motiveren voor nieuwe ideeën;
duidelijk maken van verwachtingen;
doen van een verzoek of voorstel zonder weerstand of verzet te creëren;
negatieve en positieve feedback geven op de manier die bij de gesprekspartner past, d.w.z. in zijn of haar communicatiestijl;
constructief omgaan met conflicten.
Omschrijving

Deze scholing is bedoeld voor hulpverleners in de zorg, mensen die met mensen werken. Ieder bij wie de kwaliteit en het succes in zijn werk afhankelijk is van de communicatie. Er nemen verloskundigen deel, evenals huisartsen, verpleegkundigen en maatschappelijk werkers, managers, mediators en coaches. De casuïstiek is steeds aangepast aan de samenstelling van de groep.

De training bestaat uit twee aaneensluitende dagen, een derde dag na twee of drie weken, weeks hierna een avond en naar wens een vijfde dag op enkele weken tot maanden later. 

In de training maken de verloskundigen kennis met de vier sociale gedragsstijlen, ze ontdekken hun eigen stijl en ze leren te spreken in de stijlen van anderen. Aan het eind van de training spreekt elke deelnemer vier ‘talen’. Dat wil zeggen dat je alle communicatie-instrumenten op vier manieren kunt gebruiken, afhankelijk van de stijl van degene met wie je spreekt.

Deze vaardigheid maakt het de verloskundigen na afloop van de training mogelijk om zich optimaal aan te passen aan de communicatie van hun gesprekspartner. Het fenomeen ‘het lijkt wel of hij Russisch spreekt en ik Japans’ bestaat na afloop van deze training niet meer, omdat de deelnemer zelf alle vier de ‘talen’ spreekt.

Tevens kan de deelnemer de diagnose stellen wat er in de communicatie gebeurt, gelet op de sociale gedragsstijlen. Vervolgens kan zij de juiste aanpak kiezen door gebruik te maken van communicatie instrumenten aangepast aan de stijl van de luisteraar

Deze vaardigheden zijn van toegevoegde waarde in de communicatie met collega's, andere beroepsbeoefenaren en cliënten. Als de verloskundige optimaal aansluit bij de stijl van de cliënt, zal dat het gevoel van veiligheid en het vertrouwen vergroten. 

Deze scholing is bedoeld voor hulpverleners in de zorg, mensen die met mensen werken. Ieder bij wie de kwaliteit en het succes in zijn werk afhankelijk is van de communicatie. Er nemen verloskundigen deel, evenals huisartsen, verpleegkundigen en maatschappelijk werkers, managers, mediators en coaches. De casuïstiek is steeds aangepast aan de samenstelling van de groep.

De training bestaat uit twee aaneensluitende dagen, een derde dag na twee of drie weken, weeks hierna een avond en naar wens een vijfde dag op enkele weken tot maanden later. 

In de training maken de verloskundigen kennis met de vier sociale gedragsstijlen, ze ontdekken hun eigen stijl en ze leren te spreken in de stijlen van anderen. Aan het eind van de training spreekt elke deelnemer vier ‘talen’. Dat wil zeggen dat je alle communicatie-instrumenten op vier manieren kunt gebruiken, afhankelijk van de stijl van degene met wie je spreekt.

Deze vaardigheid maakt het de verloskundigen na afloop van de training mogelijk om zich optimaal aan te passen aan de communicatie van hun gesprekspartner. Het fenomeen ‘het lijkt wel of hij Russisch spreekt en ik Japans’ bestaat na afloop van deze training niet meer, omdat de deelnemer zelf alle vier de ‘talen’ spreekt.

Tevens kan de deelnemer de diagnose stellen wat er in de communicatie gebeurt, gelet op de sociale gedragsstijlen. Vervolgens kan zij de juiste aanpak kiezen door gebruik te maken van communicatie instrumenten aangepast aan de stijl van de luisteraar

Deze vaardigheden zijn van toegevoegde waarde in de communicatie met collega's, andere beroepsbeoefenaren en cliënten. Als de verloskundige optimaal aansluit bij de stijl van de cliënt, zal dat het gevoel van veiligheid en het vertrouwen vergroten. 

AMETHIST Developing People

Bureau voor coaching en training en de opleiding voor coaches en trainers.

Gerelateerde cursussen

03 Jul
Jul
09:00

Maxwise Trainingen

Classroom
Maxwise V.O.F.
7.5
hét vervolg op Soundwise I, de krachtige DISC communicatietraining
Bewust communiceren is belangrijk voor het overbrengen van je boodschap. Het is bepalend voor je succes, het opbouwen en onderhouden van je relaties. Soundwise I heeft je geleerd over wat communicatiestijlen zijn en wat de verschillende stijlen nodig hebben om optimaal te kunnen communiceren. Toch blijkt dit niet vanzelfsprekend te zijn. Het vraagt bewuste oefening in de praktijk. Soundwise II speelt hierop in. Het is een verdiepingstraining die je nog meer kennis geeft over de communicatiestijlen. Het geeft je ook inzicht wat bepaalde manieren van communicatie kan doen met je zelfbeeld. Hoe je om moet gaan met momenten als je zelfbeeld negatiever wordt. Het leert je om makkelijker in je kracht te blijven staan. Tegelijkertijd is het ook toepasbaar in uw persoonlijke leven. Een verrijkende dag om je expert te maken in DISC stijlen.
€ 450
11
Oct
2024
09
Oct
2025
Gratis

Nederlandse Transplantatie Stichting

E-learning
1.5-2
We gaan met een antropoloog, donatie-intensivist, ODC en DC in gesprek over hoe er vanuit verschillende culturen naar donatie wordt gekeken. Ook krijg je advies hoe je je gespreksvoering over donatie cultureel-sensitiever maakt.
Gratis

Euregionaal Congresburo / Centrum voor Educatie en Supervisie

Incompany
Elke cliënt of leerling heeft een thuisfront in de vorm van familieleden of ouders die in de regel het allerbeste voorhebben met hem of haar. Deze betrokkenheid maakt echter ook vaak dat het werken met de cliënt of leerling zélf één ding is, maar het omgaan met diens ouders of andere naasten vaak een minstens even moeilijke kwestie is. Niet zelden wordt er in het onderwijs, de zorg en de welzijnssector vanalles verzucht over ouders en familieleden die ruzie maken met hulpverleners, klagen, controleren, eisen, dreigen, tegenwerken en wat al niet meer. In deze eendaagse praktijkgerichte training worden de meest toonaangevende systeemtheorieën welke hulpverleners en leerkrachten kunnen gebruiken om dysfunctionele communicatie met zogenaamde ‘lastige ouders’ te doorbreken en vlot te trekken.
Op aanvraag
19 May
May
09:30

King Nascholing

Physical course - series
BCN Arena Amsterdam
13-20.5
Leer in de cursus Motiverende Gespreksvoering hoe je vanuit een respectvolle en empathische houding cliënten uitnodigt tot zelfonderzoek en het vergroten van hun intrinsieke motivatie. Ontdek hoe je ambivalentie verkleint, zelfvertrouwen versterkt en omgaat met weerstand. Pas de principes toe in je dagelijkse praktijk, bijvoorbeeld bij complexe echtscheidingen en conflicten.
€ 420
16 Sep
Sep
09:00

Pro Education BV

Classroom
Utrecht
9-23.5
Leer cliënten te coachen naar gezondheid vanuit eigen regie
De focus van de overheid op gezondheid en vitaliteit is de laatste jaren meer verschoven naar gezondheid en gedrag, in tegenstelling tot ziekte en zorg. Dit heeft als gevolg dat er steeds meer een beroep wordt gedaan op de intrinsieke waarden en motivatie van een cliënt om zijn of haar welzijn te vergroten. Deze verschuiving zorgt ervoor dat ook de rol van de professional verandert, namelijk van het zorgen voor een cliënt naar het motiveren van oplossingsgericht denken. Als professional zal jij je meer bezighouden met het coachen van je cliënt zodat hij of zij een actievere rol gaat innemen.
€ 925

ZW Opleidingen

Incompany
31
Coachende communicatie helpt je als professional om effectiever je gesprekken met de ander op een diepere laag te kunnen voeren, waarbij de autonomie van de ander centraal staat. En hiermee een ander aan te zetten om in beweging te komen waardoor de ander groeit.
€ 6187.5
23 May
May
09:00
€ 995

Vanuit Bewustzijn in beweging

Classroom
Fort near Nigtevecht
12
Hoe blijf ik als a(n)ios, huisarts, specialist of physician assistant tijdens mijn werk in een uitdagende context goed in verbinding met mezelf, collega’s en met patiënten? Hoe ga ik op een constructieve manier om met conflicterende belangen? Hoe stel ik grenzen en kom ik voor mezelf op, op een manier waarbij de ander me goed kan blijven horen?
€ 995
Op aanvraag

Fontys voor Professionals

Incompany
Video-Interactiebegeleiding Logopedie (VIB-L) is een krachtige methode voor logopedisten om hun communicatievaardigheden te verbeteren. Door middel van video-analyse krijgen professionals inzicht in hun interactie met cliënten en ontdekken ze hoe ze deze kunnen optimaliseren. De cursus is opgebouwd uit drie praktische modules die zich richten op introductie in video-analyse, persoonlijke ontwikkeling en het begeleiden van cliënten. Deze aanpak bevordert zelfreflectie en het uitwisselen van feedback, essentieel voor professionele groei en het verfijnen van therapeutische technieken.
Op aanvraag
16 Oct
Oct
09:00

Tessa Trainingen

Classroom
station Zwolle
22-25
Ben jij therapeut, zorgverlener of hulpverlener? Dan weet je dat verschillende cliënten nooit hetzelfde reageren op een behandeling. Wat werkt voor de een, roept weerstand op bij de ander. En dat is zonde, omdat je tenslotte voor iedereen het beste resultaat wilt. Gelukkig is er een manier om samen de obstakels te overwinnen: communicatie.
€ 749 - 819

PAOFarmacie

Incompany
3
Het gesprek aan de balie heeft zich de laatste jaren steeds verder ontwikkeld tot een tweegesprek tussen patiënt en zorgverlener. In plaats van een gesprek waar algemeen informatie en advies wordt gegeven, wordt het nu een gesprek op maat aansluitend op de kennis, vragen en zorgen van de patiënt aangevuld met de benodigde informatie om het geneesmiddel veilig te gebruiken. Dit komt ook tot uiting in de laatste richtlijn consultvoering.
Op aanvraag