Communicatie en Sociale Gedragsstijlen
Deze scholing is bedoeld voor hulpverleners in de zorg, mensen die met mensen werken. Ieder bij wie de kwaliteit en het succes in zijn werk afhankelijk is van de communicatie. Er nemen verloskundigen deel, evenals huisartsen, verpleegkundigen en maatschappelijk werkers, managers, mediators en coaches. De casuïstiek is steeds aangepast aan de samenstelling van de groep.Prijzen
Beroepen
Competenties
Doelen
Doelen:
Deze scholing is bedoeld voor hulpverleners in de zorg, mensen die met mensen werken. Ieder bij wie de kwaliteit en het succes in zijn werk afhankelijk is van de communicatie. Er nemen verloskundigen deel, evenals huisartsen, verpleegkundigen en maatschappelijk werkers, managers, mediators en coaches. De casuïstiek is steeds aangepast aan de samenstelling van de groep.
De training bestaat uit twee aaneensluitende dagen, een derde dag na twee of drie weken, weeks hierna een avond en naar wens een vijfde dag op enkele weken tot maanden later.
In de training maken de verloskundigen kennis met de vier sociale gedragsstijlen, ze ontdekken hun eigen stijl en ze leren te spreken in de stijlen van anderen. Aan het eind van de training spreekt elke deelnemer vier ‘talen’. Dat wil zeggen dat je alle communicatie-instrumenten op vier manieren kunt gebruiken, afhankelijk van de stijl van degene met wie je spreekt.
Deze vaardigheid maakt het de verloskundigen na afloop van de training mogelijk om zich optimaal aan te passen aan de communicatie van hun gesprekspartner. Het fenomeen ‘het lijkt wel of hij Russisch spreekt en ik Japans’ bestaat na afloop van deze training niet meer, omdat de deelnemer zelf alle vier de ‘talen’ spreekt.
Tevens kan de deelnemer de diagnose stellen wat er in de communicatie gebeurt, gelet op de sociale gedragsstijlen. Vervolgens kan zij de juiste aanpak kiezen door gebruik te maken van communicatie instrumenten aangepast aan de stijl van de luisteraar
Deze vaardigheden zijn van toegevoegde waarde in de communicatie met collega's, andere beroepsbeoefenaren en cliënten. Als de verloskundige optimaal aansluit bij de stijl van de cliënt, zal dat het gevoel van veiligheid en het vertrouwen vergroten.
Deze scholing is bedoeld voor hulpverleners in de zorg, mensen die met mensen werken. Ieder bij wie de kwaliteit en het succes in zijn werk afhankelijk is van de communicatie. Er nemen verloskundigen deel, evenals huisartsen, verpleegkundigen en maatschappelijk werkers, managers, mediators en coaches. De casuïstiek is steeds aangepast aan de samenstelling van de groep.
De training bestaat uit twee aaneensluitende dagen, een derde dag na twee of drie weken, weeks hierna een avond en naar wens een vijfde dag op enkele weken tot maanden later.
In de training maken de verloskundigen kennis met de vier sociale gedragsstijlen, ze ontdekken hun eigen stijl en ze leren te spreken in de stijlen van anderen. Aan het eind van de training spreekt elke deelnemer vier ‘talen’. Dat wil zeggen dat je alle communicatie-instrumenten op vier manieren kunt gebruiken, afhankelijk van de stijl van degene met wie je spreekt.
Deze vaardigheid maakt het de verloskundigen na afloop van de training mogelijk om zich optimaal aan te passen aan de communicatie van hun gesprekspartner. Het fenomeen ‘het lijkt wel of hij Russisch spreekt en ik Japans’ bestaat na afloop van deze training niet meer, omdat de deelnemer zelf alle vier de ‘talen’ spreekt.
Tevens kan de deelnemer de diagnose stellen wat er in de communicatie gebeurt, gelet op de sociale gedragsstijlen. Vervolgens kan zij de juiste aanpak kiezen door gebruik te maken van communicatie instrumenten aangepast aan de stijl van de luisteraar
Deze vaardigheden zijn van toegevoegde waarde in de communicatie met collega's, andere beroepsbeoefenaren en cliënten. Als de verloskundige optimaal aansluit bij de stijl van de cliënt, zal dat het gevoel van veiligheid en het vertrouwen vergroten.