Congres - Antisociaal gedrag bij kinderen en (jong)volwassenen

gedragkinderenjeugdigenontwikkelingODDantisociaalCDASP
Hulpverleners en leerkrachten lijken meer dan voorheen geconfronteerd te worden met antisociaal gedrag van kinderen en jeugdigen, inclusief hun sociale netwerken.
295
0-7 Punten
Classroom

Prijzen

Regulier € 295
Inclusief : Koffie, thee en een lunchbuffet.

Beroepen

Cliëntenvertrouwenspersonen WZD
Accreditatie in aanvraag
Registerpl
Cliëntondersteuner
Accreditatie in aanvraag
Registerpl
Gezinshuisouder
Accreditatie in aanvraag
Registerpl
Gezondheidszorgpsycholoog
Accreditatie in aanvraag
FGzPt
Gezondheidszorgpsycholoog - Klinisch neuropsycholoog
Accreditatie in aanvraag
FGzPt
Omschrijving

Hulpverleners en leerkrachten lijken meer dan voorheen geconfronteerd te worden met antisociaal gedrag van kinderen en jeugdigen, inclusief hun sociale netwerken.

Kinderen en jeugdigen die antisociaal gedrag vertonen, houden geen rekening met de wensen en gevoelens van andere mensen. Als er niet tijdig wordt gesignaleerd en ingegrepen, dan kan dit gedrag zelfs overgaan in delictgedrag. En dit kan betekenen dat kinderen onder de 12 jaar al in aanraking komen met de politie. Bovendien is bekend dat antisociaal gedrag op latere leeftijd ook een risicofactor vormt voor zowel de eigen ontwikkeling als de veiligheid van anderen, zoals partners en kinderen. 


Wat verstaan we onder antisociaal gedrag? Wanneer spreek je van een oppositioneel opstandig gedrag (ODD), antisociaal gedrag (CD) of antisociale persoonlijkheidsstoornis (ASP)? Hoe kun je signalen vroegtijdig onderkennen en aanpakken? Hoe ga je een professionele werkrelatie aan en hoe onderhoud je die? Wat zijn handvatten die ingezet kunnen worden bij fysieke of verbale agressie? Hoe ga je om met antisociaal gedrag van jongeren uit migrantengezinnen? Op welke manier kun je samenwerken met politie en/of justitie? Wat is belangrijk in het werken met kinderen met ODD en CD?


Bij deze en andere, soortgelijke vragen zullen de sprekers op dit congres stilstaan.

Euregionaal Congresburo

Aanbieder van studiedagen, symposia, congressen, cursussen, workshops en trainingen op het gebied van zorg, welzijn en onderwijs.
info@congresburo.com
0432057962
2, De Mandel, A, Maastricht, 6227CS

Gerelateerde cursussen

Euregionaal Congresburo / Centrum voor Educatie en Supervisie

Incompany
Tijdens deze ééndaagse training staat kennis en vaardigheid over de behandeling en begeleiding van kinderen met ADHD, Oppositional Defiant Disorder (ODD) en/of Conduct Disorder (CD) centraal. Op een interactieve wijze wordt uitleg gegeven over de oorzaak, kenmerken en aanpak van kinderen en jeugdigen met AD(H)D / AD(H)D kenmerken. Er gaat aandacht uit naar de normale breinontwikkeling en specifiek de executieve functies in relatie tot “brein en gedrag”. Daarna wordt de brug geslagen naar effectief bewezen benaderingen en hoe deze uitgevoerd kunnen worden zowel in het onderwijs als in de hulpverlening. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan veel voorkomende comorbide problemen, zoals oppositioneel gedrag / gedragsstoornissen en angst en somberheid. Ook hier staat herkenning, oorzaak maar vooral aanpak in de dagelijkse praktijk centraal. Hierbij kunnen uiteraard linken gelegd worden naar andere problematieken, zoals autisme spectrum problemen of hechtingsproblemen waarbij ADHD kenmerken veelvuldig voorkomen maar een gedifferentieerde aanpak nodig is.
Op aanvraag

AccreDidact BV

E-learning
3
Gelukkig wordt ook binnen de huisartsenzorg meer aandacht besteed aan het werken met kinderen en jeugdigen door de POH-GGZ. Het kan verwarrend zijn als er vanuit zowel de huisartsenpraktijk als de Jeugdwet verwachtingen zijn van jou als POH-GGZ, omdat je kinderen of jeugdigen op je spreekuur ziet. Wat is leidend? De financiering van zorg? Je opleidingsachtergrond en werkervaring? Of valt een en ander te combineren? En kun je op deze wijze als POH-GGZ alle leeftijdsgroepen bedienen binnen de grenzen van je werk in de huisartsenpraktijk?
€ 54.5
19 Sep
Sep
09:30

RINO Groep Utrecht

Physical course - series
Utrecht
0-16
Met Imaginatie en Rescripting (IR) kun je cliënten helpen een traumatische herinnering om te vormen tot een neutraal beeld dat geen angst meer aanjaagt. Je leert hoe je de ervaringen achter een klacht snel kunt opsporen en behandelen met IR en enkele verwante technieken. Daarmee geef je mensen de kans om los te komen van trauma, angst, depressie, agressieproblemen, somatoforme stoornissen en/of eetstoornissen.
€ 495

CME-Online

E-learning
2
Depressie bij jeugdigen uit zich anders dan bij volwassenen en vraagt om een gerichte aanpak. In deze cursus leert u hoe u stemmingsproblemen in verschillende levensfasen kunt herkennen en hoe u effectief kunt handelen binnen de huisartsenpraktijk. U krijgt praktische handvatten om een depressie systematisch in kaart te brengen, ouders en jongeren te ondersteunen en passende interventies in te zetten in de eerste lijn. Speciale aandacht gaat onder andere uit naar suïcidaliteit, risico- en beschermende factoren en de impact van sociale media. De cursus combineert de richtlijnen en actuele wetenschappelijke inzichten met toepasbare casuïstiek, zodat u direct aan de slag kunt. Versterk uw expertise en maak het verschil voor deze kwetsbare groep.
Op aanvraag
13 Sep
Sep
09:30

Kenniscentrum SIEM

Physical course - series
Cursus- en vergadercentrum Domstad
63-123
Heb jij in je werk te maken met kinderen die snel overprikkeld raken of prikkels vermijden? Of met kinderen die juist veel prikkels zoeken? Wil jij de ontwikkeling van elk kind stimuleren en daarbij gebruik maken van gedegen kennis over de sensorische informatieverwerking? Wil je de sensorische informatieverwerking meenemen in je diagnostiek en behandeling? En in je adviezen aan ouders en school? Dan is deze opleiding een goede aanvulling op je expertise als kinderfysiotherapeut, kinderergotherapeut, kinderoefentherapeut, logopedist of psychomotorisch therapeut!
€ 1950 - 2135
29 Oct
Oct
09:30

King Nascholing

Classroom
BCN Utrecht CS
12
Ontdek de kracht van metacognitieve therapie in de behandeling van kinderen en jeugdigen met angststoornissen. Leer de principes en technieken van deze effectieve benadering en ontwikkel metacognitieve modellen voor verschillende classificaties. Een inleidende cursus met praktische toepassingen voor therapeuten die werken met kinderen en jeugdigen.
€ 415
06 Oct
Oct
09:30

PAO Psychologie

Physical course - series
Utrecht
61.5
In deze cursus ligt het accent op het oplossen van gedrags- en leervraagstukken bij kinderen en jongeren van 4 /m 18 jaar.
€ 2220
05 Jun
Jun
09:30

King Nascholing

Physical course - series
Aristo meeting center Amsterdam
13-36
In deze cursus maak je kennis met de verschillende presentatiewijze en de vaststelling van ADHD, de overlap met andere stoornissen, differentiaal diagnostiek en hoe de behandeling van ADHD goed kan worden vormgegeven.
€ 420
10 Nov
Nov
09:30

King Nascholing

Classroom
Aristo meeting center Amsterdam
6.5
In deze verdiepingscursus wordt nader ingegaan op de uitdagingen bij het stellen van de diagnose, het opstellen van een dyscalculie-verklaring en passende adviezen voor leerlingen met dyscalculie in het primair, voortgezet onderwijs en MBO.
€ 220

GGZ Ecademy

E-learning
1-1.5
Dit leertraject is een praktische vertaling van de handreiking CGT bij Jeugdigen met een LVB en een psychische stoornis van de Academische Werkplaats Kajak.
Op aanvraag