Workshop Hoogbegaafdheid en persoonlijkheid: screening en diagnostiek

hoogbegaafdvolwassenenpersoonlijkheidontwikkelingpsychoinformatie-verwerkingtrekken
In deze inleidende workshop wordt hoogbegaafdheid (HB) bij volwassenen in psychodiagnostiek en psychotherapie beschouwd als zijnde geen (DSM Praktijkboek hoogbegaafdheid in psychotherapie5-)-stoornis, maar een aparte, eigensoortige en snelle, complexe vorm van informatie-verwerking. De wederzijdse invloed van persoonlijkheidstrekken en hoogbegaafdheid bij volwassenen is complex en interessant. De persoonlijkheidstrekken hebben gevolgen voor de hoogbegaafdheid én de hoogbegaafdheid beïnvloedt de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
225
5-6 Punten
Physical course - series

Prijzen

Regulier € 225
Inclusief : Lunch

Beroepen

Cognitief gedragstherapeut
5 Punten
VGCt
Gedragstherapeut
5 Punten
VGCt
Gezondheidszorgpsycholoog
6 Punten
FGzPt
Gezondheidszorgpsycholoog - Klinisch neuropsycholoog
6 Punten
FGzPt
Gezondheidszorgpsycholoog - Klinisch psycholoog
6 Punten
FGzPt

Sprekers

Adriaan Sprey

Docent
In zijn opleidingspraktijk organiseert en verzorgt Adriaan Sprey opleidingen en supervisie op het gebied van persoonlijkheidsstoornissen, cognitieve gedragstherapie, psychodiagnostiek en hoogbegaafdheid. Adriaan Sprey is ook de auteur van het veelgebruikte Praktijkboek persoonlijkheidsstoornissen en van het Praktijkboek Hoogbegaafdheid in psychotherapie.

Doelen

Na afloop van de cursus:

kan de cursist op HB screenen
kan de cursist een functieanalyse maken van HB
kan de cursist de gids van Webb gebruiken voor mis- en dubbeldiagnose bij HB
kan de cursist persoonlijkheidsdisfunctioneren met de Geestelijke Gezondheidsmeetlat vaststellen bij HB
kan de cursist persoonlijkheidsdiagnostiek integreren met HB
Omschrijving

In deze inleidende workshop wordt hoogbegaafdheid (HB) bij volwassenen in psychodiagnostiek en psychotherapie beschouwd als zijnde geen (DSM 5-)-stoornis, maar een aparte, eigensoortige en snelle, complexe vorm van informatie-verwerking. De wederzijdse invloed van persoonlijkheidstrekken en hoogbegaafdheid bij volwassenen is complex en interessant. De persoonlijkheidstrekken hebben gevolgen voor de hoogbegaafdheid én de hoogbegaafdheid beïnvloedt de ontwikkeling van de persoonlijkheid.


De hoogbegaafde persoon komt eerder in een uitzonderingspositie terecht en deze kan zijn zelfbeeld en beeld van de ander vaker negatief beïnvloeden. In de GGZ meldt de hoogbegaafde persoon zich frequent aan met klachten van angst, depressie, burnout, ADHD, etc. Dit leidt tot significant meer psychotherapie-vragen in de GGZ dan de gemiddelde populatie en vaker tot een misdiagnose.


Regelmatig komt een cliënt met de zelfdiagnose HB al dan niet terecht naar voren en de therapeut moet er wel een visie op hebben en de HB globaal kunnen screenen en in een diagnostisch en behandelplan opnemen.


Thema’s

  • Screening van hoogbegaafdheid, voor- en nadelen van de tien kenmerken
  • Vastgestelde hoogbegaafdheid bespreken met de cliënt als functieanalyse
  • Misdiagnose en dubbeldiagnose bij hoogbegaafdheid, het gebruik van boek Webb voor differentiaal diagnostiek van symptoomstoornissen, bv. ADHD, ASS, GAS, etc.
  •  Toepassing van het nieuwe dimensionele DSM-5*-model bij persoonlijkheidstrekken of persoonlijkheidsstoornissen voor persoonlijkheidsdisfunctioneren en pathologische trekken. Wanneer is narcisme of perfectionisme of autonomie, etc. bij hoogbegaafdheid pathologisch en wanneer gezond? Dat kun je bepalen met de ‘geestelijke gezondheidsmeetlat’ van DSM-5*.
  • Integratie van diagnostiek in tien stappen bij hoogbegaafdheid en persoonlijkheid uitmondend in een HT of casusconceptualisatie.


Adriaan Sprey Opleidingen

De Praktijk voor opleiding, therapie en onderzoek biedt post-academische opleidingen, leertherapie en onderzoek ten behoeve van gezondheidszorgpsychologen, klinisch psychologen, psychotherapeuten, psychiaters, artsen en cognitief gedragstherapeuten.
info@adriaansprey.nl
617138668
49, Burgemeester Prinslaan, Ede, 6711KC

Gerelateerde cursussen

MEDtalks.nl

E-learning
1
In deze nascholing geven experts een overzicht van de gewijzigde modules en consequenties voor uw praktijk.
Gratis
13 Sep
Sep
09:30

Kenniscentrum SIEM

Physical course - series
Cursus- en vergadercentrum Domstad
63-123
Heb jij in je werk te maken met kinderen die snel overprikkeld raken of prikkels vermijden? Of met kinderen die juist veel prikkels zoeken? Wil jij de ontwikkeling van elk kind stimuleren en daarbij gebruik maken van gedegen kennis over de sensorische informatieverwerking? Wil je de sensorische informatieverwerking meenemen in je diagnostiek en behandeling? En in je adviezen aan ouders en school? Dan is deze opleiding een goede aanvulling op je expertise als kinderfysiotherapeut, kinderergotherapeut, kinderoefentherapeut, logopedist of psychomotorisch therapeut!
€ 1950 - 2135

ZW Opleidingen

Incompany
6
De training is bedoeld voor organisaties die hun medewerkers zich in hun werk krachtiger en effectiever willen laten profileren. Laten zien wat ze kunnen en waar de krachten liggen, maar ook open durven staan voor de eigen ontwikkelpunten en daarmee aan de slag gaan.
€ 1498
07 Oct
Oct
09:30

FORTIOR

Classroom
Volksuniversiteit Utrecht
6
De mate waarin de emotionele ontwikkeling van cliënten met een verstandelijke beperking en autisme verschilt ten opzichte van cliënten zonder autisme. En hoe het model van de emotionele ontwikkeling nieuwe invalshoeken kan bieden voor ondersteuning van mensen met een verstandelijke beperking en autisme
€ 258
05 Sep
Sep
09:30

De Geeter & Munsterman Orthopedagogen

Physical course - series
19.5
Een verdiepende cursus voor gedragskundigen, leerkrachten of begeleiders die al goed op de hoogte zijn van het Ontwikkelingsdenken, en zich verder willen bekwamen in het voeren van het ontwikkelingsfasen-gesprek. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het nieuwe instrument de Blikopener.
€ 1275
02 Oct
Oct
09:30

Academie voor Haptonomie

Physical course - series
AHa
126
De Opleiding Haptonomie is ontworpen voor professionals die hun vaardigheden in het verbeteren van contact en communicatie willen verdiepen, zoals zorgverleners, docenten, en coaches. In een cyclus van ervaring, vaardigheid, en kennis worden de inzichten van haptonomie tastbaar en praktisch toepasbaar gemaakt.
€ 4530
11 Jun
Jun
09:00
€ 445

Medilex BV

Classroom
Hotel Theater Figi
5-5.5
Samenwerken en herstel in epistemisch vertrouwen
Versterk je vaardigheden voor het herkennen, erkennen en behandelen van persoonlijkheidsproblematiek!
€ 445

CME-Online

E-learning
2
Bij het ouder worden zijn er verschillende factoren die een stevig beroep doen op het vermogen tot acceptatie en aanpassing (adaptatie). Indien er niet een juiste manier van omgaan wordt gevonden met deze veranderingen kunnen er problemen ontstaan in de beleving of het gedrag van de betrokkenen die kunnen leiden tot een stempel ‘lastig’ of ‘problematisch’.
Op aanvraag
03 Jun
Jun
09:30
€ 895

RINO Groep Utrecht

Physical course - series
Utrecht
0-27
Hoe stel je bij normaal intelligente volwassenen met een autismespectrumstoornis (ASS) een goede diagnose? In deze cursus leer je passende gesprekstechnieken te hanteren, screeningsinstrumenten in te zetten en testuitslagen te interpreteren. Daarnaast krijg je de meest actuele wetenschappelijke inzichten over deze doelgroep.
€ 895
19 Sep
Sep
09:30

RINO Groep Utrecht

Physical course - series
Utrecht
0-16
Met Imaginatie en Rescripting (IR) kun je cliënten helpen een traumatische herinnering om te vormen tot een neutraal beeld dat geen angst meer aanjaagt. Je leert hoe je de ervaringen achter een klacht snel kunt opsporen en behandelen met IR en enkele verwante technieken. Daarmee geef je mensen de kans om los te komen van trauma, angst, depressie, agressieproblemen, somatoforme stoornissen en/of eetstoornissen.
€ 495