Workshop Hoogbegaafdheid en persoonlijkheid: screening en diagnostiek

hoogbegaafdvolwassenenpersoonlijkheidontwikkelingpsychoinformatie-verwerkingtrekken
In deze inleidende workshop wordt hoogbegaafdheid (HB) bij volwassenen in psychodiagnostiek en psychotherapie beschouwd als zijnde geen (DSM Praktijkboek hoogbegaafdheid in psychotherapie5-)-stoornis, maar een aparte, eigensoortige en snelle, complexe vorm van informatie-verwerking. De wederzijdse invloed van persoonlijkheidstrekken en hoogbegaafdheid bij volwassenen is complex en interessant. De persoonlijkheidstrekken hebben gevolgen voor de hoogbegaafdheid én de hoogbegaafdheid beïnvloedt de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
225
5-6 Punten
Physical course - series

Prijzen

Regulier € 225
Inclusief : Lunch

Beroepen

Cognitief gedragstherapeut
5 Punten
VGCt
Gedragstherapeut
5 Punten
VGCt
Gezondheidszorgpsycholoog
6 Punten
FGzPt
Gezondheidszorgpsycholoog - Klinisch neuropsycholoog
6 Punten
FGzPt
Gezondheidszorgpsycholoog - Klinisch psycholoog
6 Punten
FGzPt

Sprekers

Adriaan Sprey

Docent
In zijn opleidingspraktijk organiseert en verzorgt Adriaan Sprey opleidingen en supervisie op het gebied van persoonlijkheidsstoornissen, cognitieve gedragstherapie, psychodiagnostiek en hoogbegaafdheid. Adriaan Sprey is ook de auteur van het veelgebruikte Praktijkboek persoonlijkheidsstoornissen en van het Praktijkboek Hoogbegaafdheid in psychotherapie.

Doelen

Na afloop van de cursus:

kan de cursist op HB screenen
kan de cursist een functieanalyse maken van HB
kan de cursist de gids van Webb gebruiken voor mis- en dubbeldiagnose bij HB
kan de cursist persoonlijkheidsdisfunctioneren met de Geestelijke Gezondheidsmeetlat vaststellen bij HB
kan de cursist persoonlijkheidsdiagnostiek integreren met HB
Omschrijving

In deze inleidende workshop wordt hoogbegaafdheid (HB) bij volwassenen in psychodiagnostiek en psychotherapie beschouwd als zijnde geen (DSM 5-)-stoornis, maar een aparte, eigensoortige en snelle, complexe vorm van informatie-verwerking. De wederzijdse invloed van persoonlijkheidstrekken en hoogbegaafdheid bij volwassenen is complex en interessant. De persoonlijkheidstrekken hebben gevolgen voor de hoogbegaafdheid én de hoogbegaafdheid beïnvloedt de ontwikkeling van de persoonlijkheid.


De hoogbegaafde persoon komt eerder in een uitzonderingspositie terecht en deze kan zijn zelfbeeld en beeld van de ander vaker negatief beïnvloeden. In de GGZ meldt de hoogbegaafde persoon zich frequent aan met klachten van angst, depressie, burnout, ADHD, etc. Dit leidt tot significant meer psychotherapie-vragen in de GGZ dan de gemiddelde populatie en vaker tot een misdiagnose.


Regelmatig komt een cliënt met de zelfdiagnose HB al dan niet terecht naar voren en de therapeut moet er wel een visie op hebben en de HB globaal kunnen screenen en in een diagnostisch en behandelplan opnemen.


Thema’s

  • Screening van hoogbegaafdheid, voor- en nadelen van de tien kenmerken
  • Vastgestelde hoogbegaafdheid bespreken met de cliënt als functieanalyse
  • Misdiagnose en dubbeldiagnose bij hoogbegaafdheid, het gebruik van boek Webb voor differentiaal diagnostiek van symptoomstoornissen, bv. ADHD, ASS, GAS, etc.
  •  Toepassing van het nieuwe dimensionele DSM-5*-model bij persoonlijkheidstrekken of persoonlijkheidsstoornissen voor persoonlijkheidsdisfunctioneren en pathologische trekken. Wanneer is narcisme of perfectionisme of autonomie, etc. bij hoogbegaafdheid pathologisch en wanneer gezond? Dat kun je bepalen met de ‘geestelijke gezondheidsmeetlat’ van DSM-5*.
  • Integratie van diagnostiek in tien stappen bij hoogbegaafdheid en persoonlijkheid uitmondend in een HT of casusconceptualisatie.


Adriaan Sprey Opleidingen

De Praktijk voor opleiding, therapie en onderzoek biedt post-academische opleidingen, leertherapie en onderzoek ten behoeve van gezondheidszorgpsychologen, klinisch psychologen, psychotherapeuten, psychiaters, artsen en cognitief gedragstherapeuten.
info@adriaansprey.nl
617138668
49, Burgemeester Prinslaan, Ede, 6711KC

Gerelateerde cursussen

Pathologieforum: Ontwikkelingen in de longoncologie

GratisE-learning

Pathologieforum: Ontwikkelingen in de longoncologie

WORKSHOP ZUIGELINGENASYMMETRIE 2 DIAGNOSTIEK & INTERVENTIE

Op aanvraagVeghelPhysical course - series08 nov. 2025

WORKSHOP ZUIGELINGENASYMMETRIE 2 DIAGNOSTIEK & INTERVENTIE

Post-HBO sensorische informatieverwerking paramedici

€ 1950Meerdere locatiesClassroom13 sep. 2025 +1 datum

Post-HBO sensorische informatieverwerking paramedici

Communicatie en samenwerking

€ 1498Incompany

Communicatie en samenwerking

Emotionele ontwikkeling en autisme bij mensen met een verstandelijke beperking

€ 258UtrechtClassroom07 okt. 2025

Emotionele ontwikkeling en autisme bij mensen met een verstandelijke beperking

Het begeleiden van een Ontwikkelingsfasen-gesprek: werken met de Blikopener

€ 1275Physical course - series05 sep. 2025

Het begeleiden van een Ontwikkelingsfasen-gesprek: werken met de Blikopener

Vervolgopleiding Haptonomie

€ 4530DoornPhysical course - series02 okt. 2025

Vervolgopleiding Haptonomie

Persoonlijkheidsstoornissen bij ouderen

Op aanvraagE-learning

Persoonlijkheidsstoornissen bij ouderen

Imaginatie en Rescripting met kinderen, jeugdigen en volwassenen

€ 495Meerdere locatiesPhysical course - series19 sep. 2025 + nog 2 data

Imaginatie en Rescripting met kinderen, jeugdigen en volwassenen

€ 27.5E-learning03 feb. 2025 - 26 nov. 2026

Basale reanimatie van volwassenen | e-learning

Oplossingsgerichte Korte Psychotherapie bij volwassenen, kind en jeugdigen (blended)

€ 625AmsterdamPhysical course - series04 nov. 2025

Oplossingsgerichte Korte Psychotherapie bij volwassenen, kind en jeugdigen (blended)

Autisme Spectrum Stoornissen bij jongeren en (jong)volwassenen; diagnostiek en behandeling

€ 420Live Webinar03 okt. 2025

Autisme Spectrum Stoornissen bij jongeren en (jong)volwassenen; diagnostiek en behandeling