Omgaan met lastige interacties

ggzlastige gesprekkeninteractiescommunicatie
Dit leertraject is overkoepelend over de thema's: psychopathologie, suïcidepreventie, de forensische leerlijn, LVB en eigen regie. Binnen al deze thema’s spelen de interactie en dynamiek met de cliënt een belangrijke rol en daarmee ook de behoefte aan (communicatieve) vaardigheden om met lastige interacties om te gaan. Binnen al deze thema’s geeft dit leertraject antwoord op de vraag ‘Hoe kan ik omgaan met ...?’
Gratis
2 Punten
E-learning

Prijzen

Gratis

Beroepen

Cliëntenvertrouwenspersonen WZD
2 Punten
Registerpl
Cliëntondersteuner
2 Punten
Registerpl
Gezinshuisouder
2 Punten
Registerpl
GGZ-agogen
2 Punten
Registerpl
Jeugdzorgwerker
2 Punten
Registerpl
Omschrijving

Leerdoelen

Na afronding van dit leertraject:

  • weet de deelnemer hoe te handelen en verantwoordelijkheid te nemen als de interactie tussen jou en de cliënt lastig wordt;

Subdoelen:

  • is de deelnemer zich ervan bewust dat de kwaliteit van de communicatie met de cliënt niet alleen kan worden toegeschreven aan de cliënt, de psychische klachten of het als lastig ervaren gedrag, maar wordt bepaald door de interactie en dynamiek tussen de cliënt en jou;
  • is de deelnemer zich ervan bewust dat je verantwoordelijk bent voor het proces in de interactie met de cliënt;
  • kijkt de deelnemer naar de cliënt als mens in plaats van naar de psychische klachten en het als lastig ervaren gedrag alleen;
  • heeft de deelnemer kennis van de behoeften achter het gedrag van de cliënt:
  • heeft de deelnemer kennis van de behoefte aan geruststelling en communicatieve vaardigheden om deze behoefte te zien, hier ruimte aan te geven en deze te erkennen;
  • heeft de deelnemer kennis van de behoefte aan begrip en erkenning en communicatieve vaardigheden om deze behoefte te zien, hier ruimte aan te geven en deze te erkennen;
  • heeft de deelnemer kennis van de behoefte aan controle en eigen regie en communicatieve vaardigheden om deze behoefte te zien, hier ruimte aan te geven en deze te erkennen;
  • heeft de deelnemer kennis van een juiste basishouding op momenten dat de interactie lastiger wordt:
  • weet de deelnemer hoe je compassie en flexibiliteit kunt tonen in de interactie met de cliënt;
  • weet de deelnemer een juiste basishouding aan te nemen op het moment dat een cliënt heftige emoties laat zien;
  • weet de deelnemer een juiste basishouding toe te passen op het moment dat er lastige interactiepatronen voorkomen in de dynamiek tussen cliënt en hemzelf;
  • is de deelnemer in staat zijn eigen gevoelens, gedachten en gedrag binnen de dynamiek en interactie met de cliënt te reguleren:
  • kan de deelnemer vooroordelen over cliënten benoemen en weet je dat vooroordelen invloed hebben op de interactie en dynamiek met de cliënt;
  • weet de deelnemer hoe hij zich bewust kan worden van zijn eigen emoties in de interactie met de cliënt zonder dit in de weg te laten staan van de behandelrelatie.


GGZ Ecademy

accreditatie@ggzecademy.nl
0634105290
14, Keltenstraat, Tilburg, 5037KD

Gerelateerde cursussen

23 May
May
09:30
€ 1010

NSPOH

Physical course - series
NSPOH
12
Van tegenwerken naar samenwerken!
Moeilijk mens of moeizame communicatie? Communicatiestoornis of persoonlijkheidsstoornis? Kom jij in je werk wel eens ‘mensen met een gebruiksaanwijzing’ tegen? En wil je leren hoe je efficiënt met hen kunt omgaan? Doe dan deze praktische, tweedaagse module.
€ 1010
04 Jun
Jun
19:00
€ 299

Leerpunt KOEL

Physical course - series
Leerpunt KOEL
6
Please help me!
Omdat ook veel Engelssprekende mensen de huisartspraktijk bellen en bezoeken, is het belangrijk voor doktersassistenten om een goede basiskennis van het Engels te hebben. Zeker als het over zorggerelateerde triagevragen en medische onderwerpen gaat kan het wel eens lastig zijn. Goede zorg mag immers niet stuklopen op gebrekkige communicatie. Als je graag het zekere voor het onzekere neemt is deze tweedelige scholing niet alleen een uitstekende aanvulling op de persoonlijke vaardigheden maar ook op de veelzijdigheid binnen de huisartsenpraktijk.
€ 299
27 Jun
Jun
08:30

Emergency Medical School

Classroom
EMSchool
6-7
Welkom bij de Crew Resource Management -cursus! De CRM-training is een veiligheidstraining voor multidisciplinaire teams in de medische sector. De opleiding omvat workshops, vaardigheidstrainingen, lezingen en simulaties, waarbij diverse scenario's worden uitgevoerd in onze speciaal uitgeruste scenariolokalen.
€ 445
16 Jun
Jun
08:30

QT Time BV

Classroom
Houten
6-8
Deze cursus is bij uitstek geschikt voor artsen en verpleegkundigen die tijdens een reanimatie deel uitmaken van het behandelteam of leiding moeten geven aan het team.
€ 585
19 May
May
09:30

King Nascholing

Physical course - series
BCN Arena Amsterdam
13-20.5
Leer in de cursus Motiverende Gespreksvoering hoe je vanuit een respectvolle en empathische houding cliënten uitnodigt tot zelfonderzoek en het vergroten van hun intrinsieke motivatie. Ontdek hoe je ambivalentie verkleint, zelfvertrouwen versterkt en omgaat met weerstand. Pas de principes toe in je dagelijkse praktijk, bijvoorbeeld bij complexe echtscheidingen en conflicten.
€ 420
13 Nov
Nov
09:30

Pro Education BV

Physical course - series
Amersfoort
18-36
Effectief communiceren met cliënten
Wil je goed en duidelijk kunnen communiceren met je cliënt? In deze cursus leer je aan de hand van NLP-technieken de effectiviteit van je communicatie te verbeteren. NLP (neurolinguïstisch programmeren) is gebaseerd op het principe dat bepaalde overtuigingen en denkpatronen tot de meest optimale communicatie leiden. Tijdens de cursus leer je praktische methoden en technieken om tot een betere communicatie met je cliënten te komen. De theorie wordt gekoppeld aan herkenbare casuïstiek vanuit de paramedische zorg en je eigen ervaringen. Na de cursus kun je NLP direct inzetten in je eigen praktijk.
€ 1195
08 Oct
Oct
09:30

VvAA

Classroom
VvAA Utrecht
6
Communiceer met impact, prettig en effectief met collega’s en zorgvragers.
In deze eendaagse training komen alle basics voorbij. Fris uw communicatieve vaardigheden op en krijg grip op technieken en methodes die voor u van belang zijn. Leer hoe u beter communiceert met collega's en zorgvragers. De training is praktisch, to-the-point en dynamisch.
€ 845
18 Sep
Sep
09:30

VvAA

Classroom
VvAA Utrecht
6
Leer in één dag alles over het stroomlijnen van vergaderingen en besluitvorming.
Hoe kunt u zo effectief mogelijk vergaderen en besluiten nemen? Leer alle ins en outs over vergaderen in deze training. In één dag krijgt u kennis over hoe u sneller tot de kern kan komen en beslissingen kan nemen. Zo haalt u het maximale uit uw vergadertijd.
€ 845
19 Sep
Sep
09:30

VvAA

Classroom
VvAA Utrecht
6
Stuur uw maatschap of vakgroep op een efficiënte en plezierige wijze aan.
In deze training, die door cursisten met een 8,6 beoordeeld wordt, leert u hoe u de maatschap of vakgroep op een efficiënte en plezierige wijze kunt aansturen en managen. De training heeft een praktische en interactieve insteek en biedt volop ruimte voor uw eigen vraagstukken.
€ 845
14 Nov
Nov
09:30

VvAA

Classroom
VvAA Utrecht
6
Beheers de spelregels en fasering om onderhandelingen effectief te sturen.
In deze praktische eendaagse training leert u stap voor stap de spelregels en fasering van het onderhandelen kennen. Ontdek wat sommige situaties lastig maakt en hoe u een gesprek effectief kunt sturen door de juiste vaardigheden toe te passen.
€ 845