Dyscalculie: behandeling
Na afloop van de cursus zijn de deelnemers op de hoogte van de theoretische achtergrond van de behandeling van rekenproblemen.Prijzen
Beroepen
In elke klas zijn leerlingen te vinden met ernstige rekenproblemen of dyscalculie. Hoe kun je deze kinderen toch rekenvaardig maken zodat ze zich goed kunnen redden? Op deze vraag zal de cursus een antwoord geven. Ook wordt aandacht besteed aan de emotionele problemen die het hebben van dyscalculie met zich mee kan brengen. Het laatste uur wordt ingegaan op de regelgeving rondom de verplichte rekentoets in het vo en mbo vanaf 2016 en het wel of niet werken met een eigen leerlijn.
theoretische achtergrond en praktische invulling
Niet alleen de theoretische achtergrond, maar eveneens de praktische invulling komt aan bod. Hoe zorg je dat kennis beklijft en welke materialen, methodes en activiteiten zijn geschikt? Hoe lang ga je door het met automatiseren van tafels en hoe leer je kinderen redactiesommen oplossen. Deelnemers leren mogelijke handelswijzen als sommen en regelregels steeds weer wegzakken, maar ook hoe rekenangst en andere emotionele problematiek kan worden aangepakt. Er wordt verder stil gestaan bij het verschil in rekenproblematiek tussen kinderen met dyslexie en dyscalculie.
doelgroep
Deze cursus is bedoeld voor psychologen, orthopedagogen en Remedial Teachers en IB-ers die in de schoolpraktijk of jeugdhulpverlening te maken hebben met rekenproblemen en de vaak ingrijpende gevolgen daarvan voor een leerling zelf en zijn of haar ouders. Verwacht wordt dat de deelnemers bekend zijn met psychologische en didactische diagnostiek van rekenproblemen. Het is een vervolg op de cursus Dyscalculie: van signalering naar diagnose.
doelstelling
Na afloop van de cursus zijn de deelnemers op de hoogte van de theoretische achtergrond van de behandeling van rekenproblemen. Zij zijn in staat een effectief handelingsplan op te stellen en uit te voeren en weten welke materialen wel en niet geschikt zijn. Zij kunnen ouders en leerkrachten adviseren bij dyscalculie en andere rekenproblemen en weten hoe zij om moeten gaan met de emotionele kant van rekenproblemen.