Dyscalculie: behandeling

dyscalculierekenen
Na afloop van de cursus zijn de deelnemers op de hoogte van de theoretische achtergrond van de behandeling van rekenproblemen.
460
12 Punten
Physical course - series

Prijzen

Regulier € 460
Inclusief : Aanvullende literatuur en lunch
Exclusief : Boeken

Beroepen

Orthopedagoog-generalist
12 Punten
NIPK&J/NVO
Psycholoog NIP | Kinder- en jeugdpsycholoog
12 Punten
NIPK&J/NVO
Omschrijving

In elke klas zijn leerlingen te vinden met ernstige rekenproblemen of dyscalculie. Hoe kun je deze kinderen toch rekenvaardig maken zodat ze zich goed kunnen redden? Op deze vraag zal de cursus een antwoord geven. Ook wordt aandacht besteed aan de emotionele problemen die het hebben van dyscalculie met zich mee kan brengen. Het laatste uur wordt ingegaan op de regelgeving rondom de verplichte rekentoets in het vo en mbo vanaf 2016 en het wel of niet werken met een eigen leerlijn.


theoretische achtergrond en praktische invulling

Niet alleen de theoretische achtergrond, maar eveneens de praktische invulling komt aan bod. Hoe zorg je dat kennis beklijft en welke materialen, methodes en activiteiten zijn geschikt? Hoe lang ga je door het met automatiseren van tafels en hoe leer je kinderen redactiesommen oplossen. Deelnemers leren mogelijke handelswijzen als sommen en regelregels steeds weer wegzakken, maar ook hoe rekenangst en andere emotionele problematiek kan worden aangepakt. Er wordt verder stil gestaan bij het verschil in rekenproblematiek tussen kinderen met dyslexie en dyscalculie.


doelgroep

Deze cursus is bedoeld voor psychologen, orthopedagogen en Remedial Teachers en IB-ers die in de schoolpraktijk of jeugdhulpverlening te maken hebben met rekenproblemen en de vaak ingrijpende gevolgen daarvan voor een leerling zelf en zijn of haar ouders. Verwacht wordt dat de deelnemers bekend zijn met psychologische en didactische diagnostiek van rekenproblemen. Het is een vervolg op de cursus Dyscalculie: van signalering naar diagnose.


doelstelling

Na afloop van de cursus zijn de deelnemers op de hoogte van de theoretische achtergrond van de behandeling van rekenproblemen. Zij zijn in staat een effectief handelingsplan op te stellen en uit te voeren en weten welke materialen wel en niet geschikt zijn. Zij kunnen ouders en leerkrachten adviseren bij dyscalculie en andere rekenproblemen en weten hoe zij om moeten gaan met de emotionele kant van rekenproblemen.

RINO Amsterdam

info@rino.nl
5, Leidseplein, AMSTERDAM, 1017PR

Gerelateerde cursussen

16 May
May
13:00

KWeC

Physical course - series
Nieuwerkerk-Rotterdam
12
Het tijdig leren herkennen en adequaat behandelen van rekenproblemen of dyscalculie is van het grootste belang. Maar wanneer is het ‘slechts’ een reparabel rekenprobleem en wanneer is het toch dyscalculie? In deze cursus van 3 middagen gaat u onder leiding van Hans van Luit, hoogleraar diagnostiek en behandeling van kinderen met dyscalculie, aan de slag met een procesdiagnostisch onderzoek bij een leerling die rekenen moeilijk vindt. U werkt dit uit en past de conclusies toe in een behandelopdracht bij dezelfde leerling. Hans van Luit geeft feedback op de opdrachten. Zie en ervaar hoe hij wetenschappelijke verantwoording en praktische toepasbaarheid optimaal afstemt. Hierna kunt u zelfstandig leerlingen onderzoeken en begeleiden.
€ 699

ExpertCollege BV

E-learning
4
Medisch rekenen bestaat uit vele klinisch relevante deelgebieden en omvat hiermee vele kerncompetenties van de zorgprofessional.
€ 23
10 Nov
Nov
09:30

King Nascholing

Classroom
Aristo meeting center Amsterdam
6.5
In deze verdiepingscursus wordt nader ingegaan op de uitdagingen bij het stellen van de diagnose, het opstellen van een dyscalculie-verklaring en passende adviezen voor leerlingen met dyscalculie in het primair, voortgezet onderwijs en MBO.
€ 220
26 Sep
Sep
09:30

King Nascholing

Physical course - series
Aristo meeting center Amsterdam
19
In de cursus 'Leerproblemen; dyslexie en dyscalculie' leer je lees-, reken- en spellingsproblemen goed in kaart te brengen door ze te kunnen signaleren, een goede intake en dossieranalyse. De cursus verbindt wetenschappelijke kennis aan een praktische vertaling.
€ 625
06 Jun
Jun
09:30

King Nascholing

Classroom
Den Bosch
6-6.5
Voor de behandeling van psychosociale problemen bij jeugdigen met een leerstoornis zoals dyslexie en/of dyscalculie, is het belangrijk om te weten dat deze kinderen vaak niet alleen last hebben van hun leermoeilijkheden, maar ook van psychosociale problemen zoals (faal)angst, somberheid en een laag zelfbeeld. Het behandelprogramma Wegwijs in dyslexie en dyscalculie biedt een cognitief gedragstherapeutisch behandelprogramma voor kinderen en jongeren in de bovenbouw van het basisonderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs die lijden onder hun leerstoornis. Het doel van de training is om deze kinderen en jongeren te leren omgaan met hun dyslexie en/of dyscalculie en hun psychosociale problemen te verminderen. De training bestaat uit een handleiding voor trainers (orthopedagogen of psychologen), een werkboek voor kinderen en jongeren met dyslexie en een werkboek voor kinderen en jongeren met dyscalculie. De ouder(s) en de school van het kind worden actief betrokken bij de training. Het behandelprogramma kan worden aangeboden binnen de GGZ, vanuit particuliere praktijken of vanuit onderwijs-zorgarrangementen.
€ 240
09 May
May
09:30

RINO Groep Utrecht

Live Webinar
Online
Heb jij als orthopedagoog of psycholoog te maken met kinderen die mogelijk dyscalculie hebben? In deze cursus leer je hoe je kunt bepalen of een kind dyscalculie heeft en hoe je het kind kunt behandelen. Aan bod komen onder meer verstoorde rekenontwikkeling, diagnostisch onderzoek, het behandelplan, wettelijke bepalingen en het contact met leerling, ouders en leerkracht.
€ 525