Interventiestrategieën

interventieinterventiesinterventievaardighedenconflictenleiderschapapotheek
De nascholing Interventiestrategieën is een interactieve workshop en gaat in op de verschillende stijlen van conflictafhandeling en leiderschap. U leert wanneer opbouwende kritiek of feedback de beste interventie is en wanneer een probleemoplossend gesprek. Ook het omgaan met onredelijk gedrag komt aan de orde. U wordt gevraagd zelf casuïstiek in te brengen, zodat de deelnemers van elkaars praktijkvoorbeelden kunnen leren.
Op aanvraag
In aanvraag
Incompany

Prijzen

Op aanvraag

Beroepen

Apotheker
Accreditatie in aanvraag
3 Punten
OA, ZA
Apotheker - Openbare Farmacie
Accreditatie in aanvraag
3 Punten
OA
Apotheker - Ziekenhuisapotheker
Accreditatie in aanvraag
3 Punten
ZA

Competenties

Samenwerken20 %
Communicatie60 %
Organisatie en financiering20 %

Doelen

U kunt doelgericht communiceren bij potentiele conflicten.
U heeft kennis van verschillende interventiestrategieën.
U heeft kennis van methoden om problemen bespreekbaar te maken.
U kunt oefenen in ‘problemsolving’ als interventie.
U heeft inzicht in leiderschapsstijlen en het kiezen van de beste stijl.
U heeft inzicht en kennis van interventie strategieën, type leiderschapsgedrag en gefaseerde aanpak bij probleemsituaties.
Omschrijving

Bij conflicten of veranderingen binnen het apotheekteam moet de apotheker als leidinggevende voortdurend op individueel niveau een bewuste keuze maken welke interventiestrategie het beste past bij de medewerker en de situatie. Soms volstaat het om opbouwende kritiek te geven, in andere situaties is het geven van feedback een beter hulpmiddel.


Tijdens de workshop Interventiestrategieën leert u wat de verschillende manieren van interveniëren zijn en wanneer deze het best kunnen worden toegepast. Een probleemoplossend gesprek kan de juiste aanpak zijn, maar ook onderhandelen met de medewerker. U oefent in het geven van feedback en kritiek, het omgaan met onredelijk gedrag en met verschillende methoden om problemen bespreekbaar te maken.


Deze workshop gaat in op de meest effectieve manieren om de meer lastige situaties met medewerkers in de apotheek aan te pakken. Via interactieve informatieoverdracht en korte oefeningen met de mogelijkheid om eigen casuïstiek in te brengen wordt inzicht verkregen hoe met diverse problemen in de apotheek om te gaan.


Na afloop van de nascholing kunt u het geleerde meteen toepassen in uw eigen praktijk.


Deze cursus is ontwikkeld in samenwerking met mr. Theo Bollerman en Lucie Douwes Dekker, Communicatie Advies Bureau Mr JATh Bollerman & JL Douwes Dekker, arts.


Programma

Het programma duurt 4 uur en bevat de onderdelen: 

  • Inventarisatie van vraagstukken
  • Leiderschapsgedrag
  • Overzicht van interventie strategieën
  • Casus: “de ruzie tussen de assistentes”
  • Gefaseerde aanpak bij probleemsituaties
  • Oefening Kleinere Samenwerkingsproblemen
  • Feedback en Kritiek
  • Timing en doel


PAOFarmacie

info@paofarmacie.nl
0303040100
31, Rembrandtlaan, Bilthoven, 3723BG

Gerelateerde cursussen

Spelen met vuur: conflict als kans

€ 750Incompany

Spelen met vuur: conflict als kans

Spelen met vuur: conflict als kans

€ 750Incompany

Spelen met vuur: conflict als kans

€ 2150Incompany

Teamtraining Consultvoering

Antistolling en trombose

€ 195Incompany

Antistolling en trombose

Darmaandoeningen

€ 195Incompany

Darmaandoeningen

Coördinerend werken in de apotheek

€ 225Incompany

Coördinerend werken in de apotheek

Bezorgen met zorg

€ 25E-learning

Bezorgen met zorg

Privacy in de openbare apotheek

€ 120Incompany

Privacy in de openbare apotheek

Bijscholing Stuitnetwerk

€ 225DordrechtClassroom14 okt. 2025

Bijscholing Stuitnetwerk

Psychische aandoeningen en therapietrouw

€ 195Incompany

Psychische aandoeningen en therapietrouw

Palliatieve zorg

€ 195Incompany

Palliatieve zorg

Zichtbaar in beeld

€ 1495Incompany

Zichtbaar in beeld