Interventiestrategieën
De nascholing Interventiestrategieën is een interactieve workshop en gaat in op de verschillende stijlen van conflictafhandeling en leiderschap. U leert wanneer opbouwende kritiek of feedback de beste interventie is en wanneer een probleemoplossend gesprek. Ook het omgaan met onredelijk gedrag komt aan de orde. U wordt gevraagd zelf casuïstiek in te brengen, zodat de deelnemers van elkaars praktijkvoorbeelden kunnen leren.Prijzen
Beroepen
Competenties
Doelen
Bij conflicten of veranderingen binnen het apotheekteam moet de apotheker als leidinggevende voortdurend op individueel niveau een bewuste keuze maken welke interventiestrategie het beste past bij de medewerker en de situatie. Soms volstaat het om opbouwende kritiek te geven, in andere situaties is het geven van feedback een beter hulpmiddel.
Tijdens de workshop Interventiestrategieën leert u wat de verschillende manieren van interveniëren zijn en wanneer deze het best kunnen worden toegepast. Een probleemoplossend gesprek kan de juiste aanpak zijn, maar ook onderhandelen met de medewerker. U oefent in het geven van feedback en kritiek, het omgaan met onredelijk gedrag en met verschillende methoden om problemen bespreekbaar te maken.
Deze workshop gaat in op de meest effectieve manieren om de meer lastige situaties met medewerkers in de apotheek aan te pakken. Via interactieve informatieoverdracht en korte oefeningen met de mogelijkheid om eigen casuïstiek in te brengen wordt inzicht verkregen hoe met diverse problemen in de apotheek om te gaan.
Na afloop van de nascholing kunt u het geleerde meteen toepassen in uw eigen praktijk.
Deze cursus is ontwikkeld in samenwerking met mr. Theo Bollerman en Lucie Douwes Dekker, Communicatie Advies Bureau Mr JATh Bollerman & JL Douwes Dekker, arts.
Programma
Het programma duurt 4 uur en bevat de onderdelen:
- Inventarisatie van vraagstukken
- Leiderschapsgedrag
- Overzicht van interventie strategieën
- Casus: “de ruzie tussen de assistentes”
- Gefaseerde aanpak bij probleemsituaties
- Oefening Kleinere Samenwerkingsproblemen
- Feedback en Kritiek
- Timing en doel