Cursus Dyslexie in het voortgezet onderwijs
In deze cursus staan diagnostiek en begeleiding van leerlingen met dyslexie en andere lees- en spellingproblemen in het voortgezet onderwijs centraal.Prijzen
Datum en locatie
Beroepen
Doelen
Na afloop van deze cursus:
Wat is de oorzaak van het groeiend aantal kinderen met problemen? Hoe kun je leerlingen adequaat signaleren? Veranderen de symptomen als leerlingen ouder worden? Hoe ziet de diagnostiek bij leerlingen in het VO eruit? Hoe toon je de hardnekkigheid van de problematiek aan? Wat zijn goede compenserende en dispenserende middelen? Hoe kan dyslexiebeleid worden vorm gegeven? En wat is de rol van de gedragsdeskundige in het (SWV-) VO, VSO?
Dit zijn de thema’s in deze cursus. In deze cursus staan diagnostiek en begeleiding van leerlingen met dyslexie en andere lees- en spellingproblemen in het voortgezet onderwijs centraal. Je werkt in kleine groepen en de twee docenten, met ieder hun eigen specifieke expertise met de doelgroep VO, geven veel ruimte voor persoonlijke vragen en inbreng van eigen casuïstiek. Het online leren (onder meer door het bekijken van een webinar) én de literatuurstudie zorgen voor ‘slimme accreditatie-punten’.
Kernpunten:
- 100% online;
- signaleren van ernstige lees- en spellingproblemen en dyslexie in het VO;
- begeleiding van dyslexie in het VO;
- gaat uit van brede vakinhoudelijke richtlijn dyslexie die is geschreven in opdracht van de beroepsverenigingen NIP, NVO, LBRT en het Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie (NKD);
- praktische vaardigheden voor diagnostiek en rapportage;
- uitgangspunten van adequaat dyslexiebeleid op school.