Cursus Dyslexie in het voortgezet onderwijs

dyslexievoortgezet onderwijs
In deze cursus staan diagnostiek en begeleiding van leerlingen met dyslexie en andere lees- en spellingproblemen in het voortgezet onderwijs centraal.
09:30 - 16:30
1000
0-45.5 Punten
Online
Live Webinar

Prijzen

Regulier € 1000

Datum en locatie

04 nov. 2025
09:30
02 dec. 2025
16:30
Online

Beroepen

Jeugdzorgwerker
SKJ
Logopedist
45.5 Punten
NVLF
Orthopedagoog-generalist
22.5 Punten
NIPK&J/NVO
SKJ
Pedagoog
SKJ

Doelen

Na afloop van deze cursus:

beschik je over recente inzichten en praktische vaardigheden betreffende signalering, diagnostiek en begeleiding van leerlingen met dyslexie in het voortgezet onderwijs;
kun je onderscheid maken tussen (lichte) lees-en spellingsproblemen en dyslexie;
heb je praktische vaardigheden ontwikkeld voor diagnostiek en rapportage;
kun je de ondersteuning van leerlingen met dyslexie op een VO-school monitoren;
heb je inzicht in de aanknopingspunten voor adequaat dyslexiebeleid.
Omschrijving

Wat is de oorzaak van het groeiend aantal kinderen met problemen? Hoe kun je leerlingen adequaat signaleren? Veranderen de symptomen als leerlingen ouder worden? Hoe ziet de diagnostiek bij leerlingen in het VO eruit? Hoe toon je de hardnekkigheid van de problematiek aan? Wat zijn goede compenserende en dispenserende middelen? Hoe kan dyslexiebeleid worden vorm gegeven? En wat is de rol van de gedragsdeskundige in het (SWV-) VO, VSO?

Dit zijn de thema’s in deze cursus. In deze cursus staan diagnostiek en begeleiding van leerlingen met dyslexie en andere lees- en spellingproblemen in het voortgezet onderwijs centraal. Je werkt in kleine groepen en de twee docenten, met ieder hun eigen specifieke expertise met de doelgroep VO, geven veel ruimte voor persoonlijke vragen en inbreng van eigen casuïstiek. Het online leren (onder meer door het bekijken van een webinar) én de literatuurstudie zorgen voor ‘slimme accreditatie-punten’. 


Kernpunten:

  • 100% online;
  • signaleren van ernstige lees- en spellingproblemen en dyslexie in het VO;
  • begeleiding van dyslexie in het VO;
  • gaat uit van brede vakinhoudelijke richtlijn dyslexie die is geschreven in opdracht van de beroepsverenigingen NIP, NVO, LBRT en het Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie (NKD);
  • praktische vaardigheden voor diagnostiek en rapportage;
  • uitgangspunten van adequaat dyslexiebeleid op school.


PAO Psychologie

info@pao.nl
0854879310
41, Keurenplein, A163, Amsterdam, 1069CD

Gerelateerde cursussen

14 Nov
Nov
09:30

King Nascholing

Classroom
Aristo meeting center Amsterdam
6
Tijdens deze verdiepingsdag staan we stil bij de meest recente praktische dilemma’s en wetenschappelijke inzichten. We gaan in op differentiaal diagnostiek en comorbiditeit bij dyslexie, evenals diverse casussen die cursisten in de praktijk tegenkomen.
€ 220
26 Sep
Sep
09:30

King Nascholing

Physical course - series
Aristo meeting center Amsterdam
19
In de cursus 'Leerproblemen; dyslexie en dyscalculie' leer je lees-, reken- en spellingsproblemen goed in kaart te brengen door ze te kunnen signaleren, een goede intake en dossieranalyse. De cursus verbindt wetenschappelijke kennis aan een praktische vertaling.
€ 625
12 Nov
Nov
09:30

PAO Psychologie

Physical course - series
0-46.5
Aan de hand van een stevige theoretische basis ga je zelf aan de slag. Met praktijkvoorbeelden leer je analyseren, de theorie toepassen en een heldere conclusie trekken.
€ 614
09 Mar
Mar
09:30

PAO Psychologie

Physical course - series
La Vie, Utrecht
33-61
Een praktische en verdiepende cursus voor de behandeling van dyslexie
In deze cursus krijg je actuele inzichten over diagnostiek en behandeling van (ernstige) dyslexie op basis van Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling – versie 3.0 en de brede vakinhoudelijke richtlijn, die is geschreven in opdracht van NIP, NVO, LBRT en het NKD. Er is aandacht voor de algemene principes die aan effectieve (evidence based) dyslexiebehandelingen ten grondslag liggen. De nadruk ligt vooral op de praktische toepassing van deze kennis in het opzetten van een behandelplan en het uitvoeren van behandeling. Je oefent aan de hand van jouw eigen casuïstiek met het opzetten van een behandelplan.
€ 1295

PAO Psychologie

E-learning
2
De nieuwe ‘brede vakinhoudelijk richtlijn dyslexie’ (BVRD) is er. In deze richtlijn worden de meest recente wetenschappelijke ontwikkelingen gecombineerd met praktische toepassing. Er is aandacht voor signalering, diagnostiek, behandeling en ondersteuning. Ook is een nieuw dyslexieprotocol: Protocol 3.0.
€ 95
22 May
May
08:30

KWeC

Physical course - series
Van der Valk Hotel Zwolle
30
In de 2-daagse Basiscursus Dyslexie: praktisch van A tot Z staat leren door ondervinding centraal. Iedereen wordt aan het werk gezet. De cursusleider reikt u de tools en de benodigde antwoorden aan om leerlingen met lees- en/of spellingproblemen effectief te begeleiden. Na de cursus kunt u direct aan de slag om het geleerde in praktijk te brengen. Hiervoor krijgt u een Digi-KWeC mee, boordevol (digitale) informatie en materiaal.
€ 888

PAO Psychologie

E-learning
2-4
In dit webinar leer je hoe je professioneel kritisch kijkt naar diagnostiek van dyslexie. Je leert meer over het opstellen en beoordelen van een dyslexieverklaring, over kenmerken van gedegen en consistent dyslexie-onderzoek.
€ 95

PAO Psychologie

E-learning
2
De nieuwe ‘brede vakinhoudelijk richtlijn dyslexie’ (BVRD) is er. In deze richtlijn worden de meest recente wetenschappelijke ontwikkelingen gecombineerd met praktische toepassing. Er is aandacht voor signalering, diagnostiek, behandeling en ondersteuning. Ook is een nieuw dyslexieprotocol: Protocol 3.0.
€ 95
06 Jun
Jun
09:30

King Nascholing

Classroom
Den Bosch
6-6.5
Voor de behandeling van psychosociale problemen bij jeugdigen met een leerstoornis zoals dyslexie en/of dyscalculie, is het belangrijk om te weten dat deze kinderen vaak niet alleen last hebben van hun leermoeilijkheden, maar ook van psychosociale problemen zoals (faal)angst, somberheid en een laag zelfbeeld. Het behandelprogramma Wegwijs in dyslexie en dyscalculie biedt een cognitief gedragstherapeutisch behandelprogramma voor kinderen en jongeren in de bovenbouw van het basisonderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs die lijden onder hun leerstoornis. Het doel van de training is om deze kinderen en jongeren te leren omgaan met hun dyslexie en/of dyscalculie en hun psychosociale problemen te verminderen. De training bestaat uit een handleiding voor trainers (orthopedagogen of psychologen), een werkboek voor kinderen en jongeren met dyslexie en een werkboek voor kinderen en jongeren met dyscalculie. De ouder(s) en de school van het kind worden actief betrokken bij de training. Het behandelprogramma kan worden aangeboden binnen de GGZ, vanuit particuliere praktijken of vanuit onderwijs-zorgarrangementen.
€ 240