Nieuwe autoriteit en geweldloos verzet op school

verbindend gezag als uitgangspunt
probleemgedragschoolleerlingengedragernstig probleemgedragpsycholoog
In deze driedaagse training gaan we aan de slag met het gedachtengoed van Haim Omer. Hij ontwikkelde een aanpak voor (ernstig) probleemgedrag die staat voor aanwezigheid, zelfcontrole, het vermijden van escalatie, het uitbouwen van steunnetwerken en eenzijdige acties gericht tegen probleemgedrag, altijd in verbinding met de jongere in kwestie. We maken kennis met de specifieke interventies zoals Haim Omer ze ontwikkeld heeft voor scholen en we bekijken hoe je hiermee op jouw school aan de slag kunt gaan.
695
0-28 Punten
Physical course - series

Prijzen

Regulier € 695
Inclusief : Lunch

Beroepen

Orthopedagoog-generalist
28 Punten
NIPK&J/NVO
Praktijkondersteuner Ouderenzorg (POH-ouderen)
Accreditation in aanvraag
V&VN
Praktijkverpleegkundige huisartsenzorg (PVH)
Accreditation in aanvraag
V&VN
Psycholoog NIP | Kinder- en jeugdpsycholoog
28 Punten
NIPK&J/NVO
Systeemtherapeut
16 Punten
NVRG
Omschrijving

Verbindend gezag, gebaseerd op de principes van geweldloos verzet, gaat om het durven neerzetten van je gezag en grenzen stellen op een kalme, vastberaden manier. Niet vanuit macht, maar vanuit verbinding.


nieuwe autoriteit en geweldloos verzet op school

Als (school)psycholoog/orthopedagoog word je vaak gevraagd mee te denken over probleemgedrag van leerlingen op school. Dit kan externaliserend (brutaal, opstandig, grof taalgebruik, niet luisteren, les verstoren etc.) maar ook internaliserend gedrag (schoolverzuim, schoolweigering, terugtrekken uit contact) betreffen. Docenten en leerkrachten voelen zich in de aanpak van probleemgedrag vaak klem zitten tussen twee uitersten. Aan de ene kant is er corrigeren, toespreken, dreigen, straffen, een contract opstellen in de hoop om grip te krijgen op het gedrag van de leerling. Aan de andere kant zie je praten en begrip opbrengen, in de hoop dat dit de leerling motiveert tot luisteren of gedragsverandering. Binnen één school gaan beide praktijken vaak hand in hand. Ze leiden echter allebei gemakkelijk tot escalaties en spiralen van machteloosheid of tegenagressie. Veel scholen zijn daarom op zoek naar een aanpak die meer perspectief biedt, op zoek naar empowerment van docenten.

Vanuit deze ervaringen ontwikkelde Prof. Haim Omer, hoogleraar psychologie in Tel Aviv, zijn ’Nieuwe autoriteit’, gebaseerd op principes van geweldloos verzet. Deze vorm van gezag wordt gekenmerkt door vriendelijk doch vastberaden 'verzet' tegen specifiek ongewenst gedrag (gezagsfunctie) en tevens het actief verbeteren van de relatie met de leerling (‘ankerfunctie’). Deze methodiek geeft heldere richtlijnen voor de positie van de leerkracht: niet boven of naast de leerling maar vanuit een vastberaden aanwezigheid en begrenzing vanuit verbinding.


In deze driedaagse training gaan we aan de slag met het gedachtengoed van Haim Omer. Hij ontwikkelde een aanpak voor (ernstig) probleemgedrag die staat voor aanwezigheid, zelfcontrole, het vermijden van escalatie, het uitbouwen van steunnetwerken en eenzijdige acties gericht tegen probleemgedrag, altijd in verbinding met de jongere in kwestie. We maken kennis met de specifieke interventies zoals Haim Omer ze ontwikkeld heeft voor scholen en we bekijken hoe je hiermee op jouw school aan de slag kunt gaan.


doelgroep

Psychologen en orthopedagogen, GZ-psychologen, K&J-psychologen NIP en NVO-Orthopedagoog-Generalisten werkzaam in de onderwijsondersteuning en advisering, in scholen voor (speciaal) basisonderwijs of (speciaal) middelbaar onderwijs of die vanuit hun eigen praktijk veel samenwerken met scholen.


doelstelling

Na afloop van deze cursus zijn de deelnemers in staat om docenten / leerkrachten te begeleiden in het sturen van hun eigen gedrag, ten behoeve van het optimaal functioneren van hun leerlingen.


RINO Amsterdam

info@rino.nl
5, Leidseplein, AMSTERDAM, 1017PR

Gerelateerde cursussen

10 Sep
Sep
09:30

PAO Psychologie

Physical course - series
Den Bosch, ZLTO – Agri & Food Plaza
22.5
Postacademische cursus het toepassen van leertheoretische en cognitieve analyses en technieken op school
Op school wordt regelmatig gebruik gemaakt van cognitief gedragstherapeutische kaders en technieken om het gedrag van leerlingen te sturen. Leerkrachten maken veelvuldig gebruik van principes als straffen en belonen, in lesmethodes voor sociaal-emotionele vaardigheden zijn lessen opgenomen over “anders denken”, Ook sociale vaardigheidstrainingen en faalangsttrainingen binnen de school zijn vaak gebaseerd op de cognitieve gedragstherapie.
€ 1000

Hupper

E-learning
9.5-18
In dit college leer je een inschatting te maken van het gedrag van jongeren.
€ 59
€ 25

SDB groep

E-learning
1
Inleiding Onder probleemgedrag verstaan we alle gedrag van de zorgvrager dat hij en/of zijn omgeving als moeilijk hanteerbaar ervaart. Belangrijk is dat gedrag en de context waarin dit plaatsvindt niet door iedereen als probleem wordt ervaren. In de cursus maakt de cursist kennis met een aantal zorgvragers. Hoe benadert de cursist deze personen?
€ 25
03 Nov
Nov
09:00

King Nascholing

Physical course - series
Amsterdam
30
Deze cursus geldt als erkende inleiding (30 uur) van de volledige Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie.. In de cursus wordt ingegaan op de leertheorie en het gedragstherapeutisch proces.
€ 895
06 May
May
09:30

Pro Education BV

Physical course - series
Utrecht
18-24.5
Bied ondersteuning bij gedragsverandering
Verandering van gedrag bevorderen door je cliënt bij de behandelkeuzes te betrekken? Met Motivational Interviewing (MI) leer je een persoonsgerichte gespreksstijl toe te passen waarmee je een gelijkwaardige relatie opbouwt met je cliënt. Je stimuleert eigen verantwoordelijkheid en vrijheid van gedragskeuze, met als resultaat dat de gedragsverandering vanuit je cliënt zelf komt in plaats van buitenaf én dat deze verandering stand houdt op de lange termijn.
€ 1290
12 May
May
09:00
€ 208

Wenckebach Instituut voor Onderwijs en Opleiden UMCG

Physical course - series
Onderwijscentrum UMCG
0-7
In deze training leer je omgaan met agressief of grensoverschrijdend gedrag van patiënten, familie of collega’s. Dat kan fysiek agressief gedrag zijn, maar ook intimiderend, dreigend, boos of seksistisch gedrag. Agressief of grensoverschrijdend gedrag went nooit, maar je kunt wel leren er mee om te gaan. Hoe houd je controle over jezelf en de situatie? Dat staat centraal in de training. Je ontmoet vakgenoten van andere afdelingen/ instellingen en andere disciplines.
€ 208
26 Jun
Jun
09:30

VvAA

Physical course - series
Restaurant Vroeg
18
Leer uw eigen gedrag te sturen om het gewenste effect te bereiken.
In deze driedaagse training draait het om uw persoonlijke identiteit en overtuigingen. Wilt u krachtiger of juist empathischer overkomen? Leer uw eigen gedrag te herkennen in allerlei situaties en te begrijpen wat u in de kern drijft om te doen wat u doet. Vanuit die positie leert u wat leidt tot het gewenste effect bij uw gesprekspartner. Zo boekt u met uw goede ideeën ook écht resultaat.
€ 1325

Hupper

E-learning
9.5-18
Na afronding van dit college weet de leefstijlcoach wanneer verandering bij cliënten mogelijk is en wanneer niet, kan de coach de formule voor duurzame gedragsverandering hanteren en is hij/zij in staat de motivatie van cliënten positief te beïnvloeden.
€ 59
21 May
May
09:00
€ 995

Academie voor Motivatie & Gedragsverandering

Physical course - series
Eindhoven
18-36
Als zorgprofessional / (para)medicus wil je niets liever dan je patiënten helpen om hun gezondheid te verbeteren. Je werkt hard, maar toch doen patiënten te weinig met je adviezen. Het kost je tijd en energie en het is frustrerend dat je patiënten niet echt gemotiveerd krijgt om hun gedrag te veranderen. Je wilt patiënten helpen, maar hoe dan?
€ 995

PAO Psychologie

Incompany
45
Herken jij als onderwijsprofessional dat er veel kinderen zijn met externaliserend (probleem)gedrag? Deze leerlingen komen vaak niet optimaal tot leren. Of ze hebben vaak conflicten met leerkrachten of medeleerlingen.
€ 690