Cognitief Gedragstherapeutisch Werker (48 uur) - met aandacht voor EPA doelgroep
Je bent zorgprofessional en werkt met mensen met ernstige psychiatrische aandoeningen (EPA). Je weet dat een groot deel van de EPA-groep veel negatieve gedragspatronen en negatieve gevoelens heeft ontwikkeld. Natuurlijk wil jij je hen zo goed mogelijk behandelen, maar je weet ook dat therapie bij deze doelgroep lastig en complex kan zijn. Deze opleiding reikt je nuttige theorie en praktische handvatten aan.Prijzen
Datum en locatie
Beroepen
Competenties
nhoud
Werken met mensen met EPA vraagt om veel creativiteit. In de opleiding krijg je handvatten aangereikt die in de praktijk geschikt zijn voor deze doelgroep. Niet alleen de docenten maar ook de andere deelnemersen werken met de EPA-doelgroep, waardoor de opleiding goed aansluit bij de klinische praktijk.
Tijdens de opleiding leer je diverse gedragstherapeutische interventies te verrichten en deelaspecten van een Cognitieve Gedragstherapie (CGT) onder begeleiding van een cognitief gedragstherapeut naar behoren op te zetten en uit te voeren. Evidence-based cognitief gedragstherapeutische methoden en interventies spelen hierbij een belangrijke rol. De basis is een geïndividualiseerde casusconceptualisatie waarbij gebruik gemaakt kan worden van protocollen en richtlijnen. Deze casusconceptualisatie wordt door de cgt’er in samenspraak met de cgw’er opgesteld.
Wat ga je precies doen tijdens deze opleiding?
In het eerste deel van de opleiding leer je over het cognitief gedragstherapeutische werken in het algemeen: het gedragstherapeutische proces, de gedragstherapeutische diagnostiek, de basistechnieken van CGT, en het opzetten, uitvoeren en terugrapporteren van een deelaspect van de behandeling.
Hierna leer je hoe je dit gedragstherapeutische werken kunt toepassen bij verschillende klachtgebieden die in de EPA-doelgroep voorkomen (denk bijvoorbeeld aan angststoornissen, psychose, verslavingsproblematiek en persoonlijkheidsproblematiek). Er wordt ook aandacht besteed aan transdiagnostische factoren en motiverende technieken.
Deze onderwerpen komen in de opleiding aan bod:
- Klassieke en operante conditionering.
- Het cognitieve model.
- Functie-en betekenisanalyses maken.
- Holistische theorie opstellen.
- Vormgeven en toepassen van cognitieve interventies en exposure (in vivo, interoceptief en imaginair).
- Vaardigheden in het toepassen van cognitieve dagboeken.
- Uitdaagtechnieken en het opzetten en uitvoeren van gedragsexperimenten.
- Contraconditioneren en zelfcontroletechnieken.
- Interventies met betrekking tot piekeren (onder andere piekerexposure).