Sensorische Informatieverwerking paramedici
Sensorische Informatieverwerking (SI) is het proces van waarnemen van zintuiglijke informatie vanuit onszelf en onze omgeving, om deze informatie vervolgens te moduleren en te integreren. Het is het proces waarbij iemand start vanuit ‘trial and error’ en vervolgens met gebruik van feedback vanuit de zintuigen, leert om te kunnen komen tot functioneel bewegen, handelen en gedrag in de ruimste zin van het woord. Inzicht krijgen in de manier van waarnemen en verwerken in de verschillende sensorische systemen kan de professional ondersteunen in het begeleiden van de client en alle betrokken milieus, binnen het eigen therapeutisch handelen. Hierbij zal de hulpvraag van de client en zijn/haar omgeving leidend zijn.
Prijzen
Datum en locatie
Gegroepeerde dagen - voor mensen werkzaam met volwassenen met een verstandelijke beperking, NAH en / of GGZ
Gegroepeerde dagen - voor mensen werkzaam met kinderen met/ zonder autisme en/ of (L)VB
Gegroepeerde dagen - voor mensen werkzaam met volwassenen met een verstandelijke beperking, NAH en / of GGZ
Beroepen
Sprekers
Cor Reusen
Trainer
Esther Fleurbaay
Trainer
Doel van de cursus
De cursist leert hoe de sensorische informatieverwerking (registratie, verwerking en feedback) geïntegreerd kan worden binnen het klinisch redeneringsproces. Cursisten krijgen inzicht in de verschillende manieren van reageren op sensorische informatie en de mogelijke invloed daarvan op het bewegend functioneren en de participatie van de cliënt. Er wordt vanuit een brede (niet alleen zintuiglijke) kijk op het kind/ de cliënt gekeken waar sensorische aspecten geïntegreerd kunnen worden in het methodisch handelingsplan aansluitend bij het ICF (CY) model, passend binnen het totale therapeutische proces van intake en onderzoek tot behandelen en evaluatie.
Aan het einde van de cursus zijn cursisten in staat om de binnen deze cursus opgedane kennis over de Sensorische Informatieverwerking (SI) mee te nemen binnen het totale proces van klinisch redeneren. Hierbij staat het “family centered care” centraal binnen deze cursus. De kennis over de SI kan worden meegenomen binnen het onderzoek, de behandelingen en de adviezen omtrent de problemen in het bewegen, de communicatie, de activiteiten en de participatie in alle betrokken milieus van het kind/ cliënt. Ook de kennis over de rol die de Sensorische Informatieverwerking en de sensorische feedback kunnen spelen op bewegen en het motorische leren, kan de cursist na afloop van de cursus adequaat gebruiken binnen de therapeutische werkwijze “shared decision making”.
Voor wie
Cursus voor paramedici: (kinder)fysiotherapeuten, ergotherapeuten, logopedisten, oefentherapeuten. Andere professionals (minimaal HBO niveau) worden uitsluitend in overleg toegelaten.
Er worden twee verschillende cursussen aangeboden:
1) een cursus voor paramedici werkzaam met kinderen met/ zonder autisme en/ of (L)VB.
2) een cursus voor paramedici werkzaam met volwassenen met een verstandelijke beperking, NAH en/ of GGZ.
Het onderscheid tussen de cursussen komt vooral tot uiting bij de vertaalslag naar de verschillende doelgroepen binnen de casuïstiek.