Professioneel omgaan met (tucht)klachten
Opeens ligt de gevreesde envelop op de mat: een brief van het Regionale Tuchtcollege. In de wandelgangen wordt er wel eens stilletjes over gefluisterd, maar u had nooit gedacht dat het uzelf zou overkomen. En dan? Tijdens dit congres wordt u voorbereid op een tuchtklacht, lopen wij de procedure met u door en geven wij u tips voor een succesvolle afloop. Elke arts kan een tuchtklacht krijgen: zorg dat u goed voorbereid bent! Tijdens...Prijzen
Beroepen
Competenties
Omschrijving
Omschrijving en leerdoelen
Studiedag over klacht – en tuchtprocedures in de gezondheidszorg. Waarover wordt geklaagd en wat kunnen we hiervan leren? Er is aandacht voor verschillende aspecten van kwaliteitsregulering in de gezondheidszorg en de ontwikkelingen m.b.t. de wet- en regelgeving op dit terrein. Dit wordt door de dagvoorzitter voorzien van een medisch ethische overweging.
Inleiding
Opeens ligt de gevreesde envelop op de mat: een brief van het Regionale Tuchtcollege. In de wandelgangen wordt er wel eens stilletjes over gefluisterd, maar u had nooit gedacht dat het uzelf zou overkomen. En dan? Tijdens dit congres wordt u voorbereid op een tuchtklacht, lopen wij de procedure met u door en geven wij u tips voor een succesvolle afloop.
Elke arts kan een tuchtklacht krijgen: zorg dat u goed voorbereid bent!
Tijdens deze studiemiddag wordt u voorbereid op een tuchtklacht of, wanneer er al sprake is van een lopende klacht, klaargestoomd om hier op een professionele en passende manier mee om te gaan.
Programma
13:00
Ontvangst met koffie, thee en uitreiking congresmap
13:30
Opening door dagvoorzitter
Daan Roovers, filosoof, trainer, docent, programmamaker en schrijver
13:35
Update en trends klachten en klachtenbehandeling
Agatha Hielkema, juridisch adviseur Gezondheidsrecht VvAA
- De Wkkgz in vogelvlucht: wat is geregeld in de Wkkgz?
- De rol van de inspectie: hoe toetst de inspectie de kwaliteit van zorg?
- Calamiteiten en disfunctioneren zorgverlener: wanneer melden?
14:15
De impact van een tuchtzaak op mijn werk en leven
Martine Verhoeven, nefroloog Fransciscus ziekenhuis
- Wat is er gebeurd en welke emoties brengt dat teweeg?
- De impact van een tuchtklacht op mijn dagelijkse werkzaamheden
- Welke positie neemt u aan bij de patiënt?
- Hoe is mijn arts-assistent betrokken en op welke kunt u dat het beste begeleiden?
15:00
Koffie- en theepauze
15:15
De tuchtprocedure in beeld
Wendy Sijnstra-Meijer, secretaris Regionaal Tuchtcollege Zwolle
Oswald Nunes, advocaat KBS advocaten
- Laatste wijzigingen tuchtproceduce
- De werkwijze van de tuchtcolleges en de tuchtprocedure uiteengezet
- Waaraan toetst het tuchtcollege uw handelen?
- De rol van de advocaat in de tuchtprocedure
- Bespreking veelvoorkomende tuchtrechtelijke casuïstiek
- Tips voor de praktijk
16:30
Communicatieve tips en tricks bij een klachtengesprek
Miranda Vanbrabant, docent, coach, trainer Reset Partner
- Ontspannen en effectief omgaan met conflictsituaties
- Waar gaat het de patiënt om?
- Hoe kunt u een klachtengesprek sturen?
- Concrete en effectieve gespreksvoering door gebruik van emotiemanagement
17:30
Vragen en discussie met sprekerspanel onder leiding van Daan Roovers
U wordt van harte uitgenodigd om voorafgaand uw eigen (al dan niet anonieme) casus en vragen op te sturen naar s.brands@medilex.nl
18:00
Afsluiting dagvoorzitter, aansluitend een hapje en drankje voor onderweg
Leerdoelen
- De deelnemer is na het congres op de hoogte van de achtergrond en werking van de tuchtprocedure.
- De deelnemer leert wat te doen in het geval van calamiteiten en incidenten.
- De deelnemer leert wat hij of zij wel en niet moet doen als het tot een formele procedure komt.
- De deelnemer is op de hoogte van de recente ontwikkelingen rondom de wet- en regelgeving m.b.t. klachtenbehandeling en kwaliteit van zorg (de Wkkgz) en wat dit in de praktijk betekent.
- De deelnemer krijgt praktische tips en tricks voor het voeren van een effectief klachtengesprek.