Professioneel omgaan met (tucht)klachten

Opeens ligt de gevreesde envelop op de mat: een brief van het Regionale Tuchtcollege. In de wandelgangen wordt er wel eens stilletjes over gefluisterd, maar u had nooit gedacht dat het uzelf zou overkomen. En dan? Tijdens dit congres wordt u voorbereid op een tuchtklacht, lopen wij de procedure met u door en geven wij u tips voor een succesvolle afloop.  Elke arts kan een tuchtklacht krijgen: zorg dat u goed voorbereid bent! Tijdens...
295
4 Punten
Physical course - series

Prijzen

Regulier € 295
Opmerking : Het inschrijfgeld is inclusief digitaal naslagwerk, hand-outs, koffie/thee en exclusief btw en eventuele kortingen.

Beroepen

Anesthesioloog
09 Mar 2020
08 Mar 2021
4 Punten
ABAN
Arts
09 Mar 2020
08 Mar 2021
4 Punten
ABAN
Arts beleid en advies KNMG
09 Mar 2020
08 Mar 2021
4 Punten
ABAN
Arts indicatie en advies KNMG
09 Mar 2020
08 Mar 2021
4 Punten
ABAN
Arts infectiebestrijding KNMG
09 Mar 2020
08 Mar 2021
4 Punten
ABAN

Competenties

Communicatie20 %
Maatschappelijk handelen en preventie80 %
Omschrijving

Omschrijving

Omschrijving en leerdoelen

Studiedag over klacht – en tuchtprocedures in de gezondheidszorg. Waarover wordt geklaagd en wat kunnen we hiervan leren? Er is aandacht voor verschillende aspecten van kwaliteitsregulering in de gezondheidszorg en de ontwikkelingen m.b.t. de wet- en regelgeving op dit terrein. Dit wordt door de dagvoorzitter voorzien van een medisch ethische overweging.


Inleiding

Opeens ligt de gevreesde envelop op de mat: een brief van het Regionale Tuchtcollege. In de wandelgangen wordt er wel eens stilletjes over gefluisterd, maar u had nooit gedacht dat het uzelf zou overkomen. En dan? Tijdens dit congres wordt u voorbereid op een tuchtklacht, lopen wij de procedure met u door en geven wij u tips voor een succesvolle afloop. 

Elke arts kan een tuchtklacht krijgen: zorg dat u goed voorbereid bent!

Tijdens deze studiemiddag wordt u voorbereid op een tuchtklacht of, wanneer er al sprake is van een lopende klacht, klaargestoomd om hier op een professionele en passende manier mee om te gaan. 

Programma

13:00

Ontvangst met koffie, thee en uitreiking congresmap

13:30

Opening door dagvoorzitter

Daan Roovers, filosoof, trainer, docent, programmamaker en schrijver

13:35

Update en trends klachten en klachtenbehandeling

Agatha Hielkema, juridisch adviseur Gezondheidsrecht VvAA

  • De Wkkgz in vogelvlucht: wat is geregeld in de Wkkgz? 
  • De rol van de inspectie: hoe toetst de inspectie de kwaliteit van zorg?
  • Calamiteiten en disfunctioneren zorgverlener: wanneer melden? 

14:15

De impact van een tuchtzaak op mijn werk en leven 

Martine Verhoeven, nefroloog Fransciscus ziekenhuis

  • Wat is er gebeurd en welke emoties brengt dat teweeg? 
  • De impact van een tuchtklacht op mijn dagelijkse werkzaamheden
  • Welke positie neemt u aan bij de patiënt? 
  • Hoe is mijn arts-assistent betrokken en op welke kunt u dat het beste begeleiden? 

15:00

Koffie- en theepauze

15:15

De tuchtprocedure in beeld

Wendy Sijnstra-Meijer, secretaris Regionaal Tuchtcollege Zwolle

Oswald Nunes, advocaat KBS advocaten

  • Laatste wijzigingen tuchtproceduce
  • De werkwijze van de tuchtcolleges en de tuchtprocedure uiteengezet
  • Waaraan toetst het tuchtcollege uw handelen? 
  • De rol van de advocaat in de tuchtprocedure
  • Bespreking veelvoorkomende tuchtrechtelijke casuïstiek
  • Tips voor de praktijk

16:30

Communicatieve tips en tricks bij een klachtengesprek

Miranda Vanbrabant, docent, coach, trainer Reset Partner

  • Ontspannen en effectief omgaan met conflictsituaties
  • Waar gaat het de patiënt om? 
  • Hoe kunt u een klachtengesprek sturen? 
  • Concrete en effectieve gespreksvoering door gebruik van emotiemanagement

17:30

Vragen en discussie met sprekerspanel onder leiding van Daan Roovers 

U wordt van harte uitgenodigd om voorafgaand uw eigen (al dan niet anonieme) casus en vragen op te sturen naar s.brands@medilex.nl 

18:00

Afsluiting dagvoorzitter, aansluitend een hapje en drankje voor onderweg

Leerdoelen

  • De deelnemer is na het congres op de hoogte van de achtergrond en werking van de tuchtprocedure.
  • De deelnemer leert wat te doen in het geval van calamiteiten en incidenten.
  • De deelnemer leert wat hij of zij wel en niet moet doen als het tot een formele procedure komt.
  • De deelnemer is op de hoogte van de recente ontwikkelingen rondom de wet- en regelgeving m.b.t. klachtenbehandeling en kwaliteit van zorg (de Wkkgz) en wat dit in de praktijk betekent.
  • De deelnemer krijgt praktische tips en tricks voor het voeren van een effectief klachtengesprek.


Medilex BV

info@medilex.nl
0306933887
7, Dijnselburgerlaan, Zeist, 3705LP