Interculturele communicatie
Communiceren met mensen met een migrantenachtergrond is een belangrijk en nog steeds actueel aandachtspunt in de zorg. Over welzijn, ziekte en beperkingen wordt niet in alle culturen hetzelfde gedacht. Welke betekenis geven mensen aan ziekte? Hoe gedraagt een cliënt zich als hij ziek is en welke hulpverlening zoekt hij? Migranten kunnen een heel andere belevingenuiting van ziekte hebben dan westers opgeleide hulpverleners gewend zijn. Wilt...Prijzen
Beroepen
Competenties
Omschrijving
We gaan in op communicatieproblemen door de taalbarrière en verschillen in cultureel bepaalde communicatieregels Onbekendheid met de Nederlandse gezondheidszorg komt aan bod, net als andere opvattingen over ziekten, gezondheid en ziekenzorg. Hoe gaat u om met gebrek aan kennis over het menselijk lichaam, laaggeletterdheid en lage gezondheidsvaardigheden?
Inleiding
Communiceren met mensen met een migrantenachtergrond is een belangrijk en nog steeds actueel aandachtspunt in de zorg. Over welzijn, ziekte en beperkingen wordt niet in alle culturen hetzelfde gedacht. Welke betekenis geven mensen aan ziekte? Hoe gedraagt een cliënt zich als hij ziek is en welke hulpverlening zoekt hij? Migranten kunnen een heel andere belevingenuiting van ziekte hebben dan westers opgeleide hulpverleners gewend zijn. Wilt u op een open en effectieve wijze in gesprek kunnen met migrantencliënten en/of hun mantelzorgers?
Leerdoelen
1. Communiceren bij een taalbarrière.
2. Omgaan met verschillende, cultureel bepaalde communicatieregels.