ABCDE en Basic Life Support
De scholing ABCDE en Basic Life Support (BLS) is bestemd voor de doelgroep huisartsen, arts-assistenten, doktersassistenten, chauffeurs aangesloten bij de CIHN. Centraal in deze nascholing staat kennis opdoen over en oefenen van vaardigheden omtrent het herkennen en behandelen van de vitaal bedreigde patiënt door middel van de ABCDE-methode. Tevens wordt een BLS-herhalingstraining aangeboden volgens de NRR richtlijnen 2015. Huisartsenposten...Prijzen
Beroepen
Competenties
Omschrijving
De nascholing bestaat uit Blended Learning:
- Het theoriegedeelte bestaat uit het bestuderen van theorie over beide onderwerpen via een e-module welke wordt afgesloten middels een eindtoets
- Tijdens de praktijkbijeenkomst worden de vaardigheden geoefend aan de hand van scenario’s met een lotusslachtoffer en een BLS-trainingspop met digitaal feedbacksysteem
Voorafgaand aan de praktijkscholing dient u een e-module te volgen en succesvol af te sluiten. Hiervoor ontvangt u vier (4) weken voorafgaand aan de scholing een link van brainwave (leeromgeving CWZ). Als u een onvoldoende score (<8) behaalt, kunt u de eindtoets na 24 uur nogmaals doen. Het behalen van de eindtoets is een voorwaarde voor deelname aan de praktijkscholing.
Inleiding
De scholing ABCDE en Basic Life Support (BLS) is bestemd voor de doelgroep huisartsen, arts-assistenten, doktersassistenten, chauffeurs aangesloten bij de CIHN. Centraal in deze nascholing staat kennis opdoen over en oefenen van vaardigheden omtrent het herkennen en behandelen van de vitaal bedreigde patiënt door middel van de ABCDE-methode. Tevens wordt een BLS-herhalingstraining aangeboden volgens de NRR richtlijnen 2015.
Huisartsenposten Nijmegen en Boxmeer bieden jaarlijks een reeks nascholingen BLS/ABCD aan. Huisartsen, NADA/SUDA, DA Boxmeer, AIOS werkzaam op de huisartsenposten in Nijmegen en Boxmeer én chauffeurs van Meditaxi kunnen zich hiervoor aanmelden.
Let op: Alleen inschrijven als u tot de doelgroep behoort!
Programma
De scholing ABCDE en Basic Life Support bestaat uit de volgende onderdelen:
1) Bestuderen theorie over de vitaal bedreigde patiënt, ABCDE- en SBAR-methode via e-module. De kennis wordt getoetst middels een eindtoets met 23 vragen. De toets wordt met een voldoende afgesloten bij een toetsresultaat > 80% (tijdsinvestering 2 uur). Indien onvoldoende score kan de deelnemer niet deelnemen aan de praktijkbijeenkomst
2) Introductie praktijkbijeenkomst (15 minuten)
3) Trainen van ABCDE-scenario’s met lotus slachtoffer (60 minuten)
4) Herhalen van vaardigheden rondom Basic Life Support waarbij de nadruk ligt op het oefenen van de handeling en het toepassen van de AED (60 minuten) met behulp van BLS pop met digitaal feedbacksysteem
5) Afsluiting en evaluatie praktijkbijeenkomst (15 minuten)
Leerdoelen
ABCDE
Deelnemer doen kennis en vaardigheden op met betrekking tot het herkennen van de vitaal bedreigde patiënt, controleren, behandelen met behulp van de ABCDE-methode en communiceren via de SBAR-methode bij de vitaal bedreigde patiënt
Kennis over:
- de vitaal bedreigde patiënt
- de achtergrond van de ABCDE-methode
- verschillende stappen van de ABCDE-methode met bijbehorende behandeling
- communicatie mbv SBAR
Vaardigheden:
- herkennen van de vitaal bedreigde patiënt
- beoordelen van een patiënt volgens de ABCDE-methode
- behandelen van een patiënt volgens de ABCDE methode
- communiceren naar derden mbv de SBAR methode
Basic Life Support (BLS)
Deelnemers doen kennis en vaardigheden op met betrekking tot basale reanimatie volgens de richtlijnen van de Nederlandse Reanimatieraad (NRR) 2015
Kennis over:
- Stappenplan Basic Life Support
- Borstcompressies
- Beademen
- AED
Vaardigheden
- Beheersen het stappenplan Basic Life Support
- Toepassen borstcompressies
- Toepassen mond op mond/ masker op mond-beademing
- Bedienen van de AED