Cultuursensitieve vaardigheden in de zorg

Sociale problemen
- Andere culturen, aanvullende competenties - De kwaliteit van de gezondheidszorg in Nederland is hoog. Het opleidingsniveau van medische professionals is hoog, evenals de klantgerichtheid en de toegang tot zorg. De effectiviteit van het zorgsysteem hangt voor een belangrijk deel af van de communicatie tussen zorgverlener en cliënt. Dit is een breed gedragen besef, dat uitmondt in een wil tot continue verbetering van de interactie tussen...
579
11 Punten
Physical course - series

Prijzen

Regulier € 579

Beroepen

Arts voor verstandelijk gehandicapten
20 Nov 2018
19 Nov 2019
11 Punten
ABC1
Huisarts
20 Nov 2018
19 Nov 2019
11 Punten
ABC1
Physician Assistant
20 Nov 2018
19 Nov 2019
11 Punten
ABC1
Specialist ouderengeneeskunde
20 Nov 2018
19 Nov 2019
11 Punten
ABC1

Competenties

Communicatie80 %
Professionaliteit en kwaliteit20 %
Omschrijving

Omschrijving

Wanneer de culturele achtergrond van zorgverlener en patiënt verschilt, is er een grote kans op misverstanden en minder effectieve communicatie tussen beiden. Cultuurverschillen kunnen subtiel en soms zelfs bijna onmerkbaar zijn. Genuanceerde maar doeltreffende informatieoverdracht en het signaleren en uitvragen van de juiste symptomen zijn belangrijk. Misverstanden en onbegrip kunnen dan ook voor zorgverlener als cliënt grote gevolgen hebben.

In deze situaties wordt er een beroep gedaan op de interculturele sensitiviteit en communicatievaardigheden van de zorgverlener. Competenties die bij de meeste professionals in de zorg wel aanwezig, maar vaak niet bewust ingezet worden of ontwikkeld zijn.

Tijdens de scholing is er aandacht voor de “andere” cultuur, de do’s & dont’s en de achtergronden. Echter, minstens zo belangrijk voor het omgaan met cultuurverschillen is een blik in de spiegel, oftewel: het bewust zijn van de eigen culturele waarden. In die zelfkennis ligt immers de basis voor respectvol - en professioneel- kunnen omgaan met elkaar.

Tijdens deze interactieve scholingssessie wordt met behulp van competentietraining, casuïstiek en rollenspellen een vertaalslag gemaakt naar de praktijk:


De scholing wordt audiovisueel ondersteund en is interactief met oefeningen en momenten van reflectie. Na afloop van de training kunnen de deelnemers door middel van het verkregen certificaat aantonen deze inspanning te hebben verricht. Er bestaat een mogelijkheid om een vervolgtraject aan te gaan waarbij de deelnemer of een team op specifieke vaardigheden wordt begeleid en gecoacht.

Inleiding

- Andere culturen, aanvullende competenties -

De kwaliteit van de gezondheidszorg in Nederland is hoog. Het opleidingsniveau van medische professionals is hoog, evenals de klantgerichtheid en de toegang tot zorg. De effectiviteit van het zorgsysteem hangt voor een belangrijk deel af van de communicatie tussen zorgverlener en cliënt. Dit is een breed gedragen besef, dat uitmondt in een wil tot continue verbetering van de interactie tussen beide kanten.

Desondanks is het vertrouwen van veel internationals in de Nederlandse gezondheidszorg laag. Dit is meestal terug te leiden tot een andere cultuur in het land van herkomst. Ook het gezondheidssysteem kan in hoge mate afwijken van de zorgverlening hier.


Update: Inschrijven voor deze scholing is helaas niet meer mogelijk.

Leerdoelen

Kennis:

De cursist kan

  • De opbouw van de belangrijke aspecten van gezondheidszorg systemen in andere landen herkennen en heeft kennis van de meest voorkomende verschillen met het Nederlandse systeem
  • De visies op ziekte en gezondheid in andere culturen beschrijven
  • Aandachtspunten beschrijven van de relatie met patiënten met een andere culturele achtergrond
  • Verschillende uitingsvormen van (psychische) klachten herkennen in mensen met verschillende culturen

Vaardigheden

De cursist kan:

  • Verwachtingsmanagement uitvoeren rondom de intake van een nieuwe internationale patiënt t.a.v. belangrijke aspecten in de Nederlandse arts patiënt relatie en het gezondheidszorg systeem
  • Zich beter inleven in andere culturele en sociale normen, waarden en omgangsvormen
  • Manifestaties van angst en sociale/culturele transities herkennen en behandelen.
  • Het Nederlandse beleid t.a.v. specifieke thema’s zoals bijvoorbeeld antibiotica, zwangerschap, seksualiteit en levenseinde uitleggen aan een internationale patiënt
  • Communicatie en onderhandelingstechnieken toepassen in de Engelse taal ten einde tot een voor behandelaar en patiënt acceptabel behandel/zorgplan te komen


KIT Intercultural Professionals

fa@kit.nl
64, Mauritskade, AMSTERDAM, 1066TX

Gerelateerde cursussen

19 Jul
Jul
08:00

Huisartsen Nascholing Otro Elements

Abroad
Alagna valsesia
18
Otro 2.0 is een verdieping op Otro 1.0. De nascholing is ook toegankelijk voor hen die elders uitgebreide kennis en ervaring hebben opgedaan met leefstijlgeneeskunde. Opnieuw gaan we een prachtig 5-daagse nascholingsavontuur met elkaar beleven in -de door ons zo geliefde vallei aan de voet van het Monte Rosa massief- Val d'Otro.
€ 1875

Shared Service Organisatie ©aliber

E-learning
2
Transmurale overdracht: Implementatie van gezamenlijke afspraken m.b.t. overdracht van informatie van kwetsbare ouderen in dag, avond, nacht en weekend situaties. Het verbeteren van de informatie overdracht tussen 1e en 2e lijn zorgverleners (HA/HAP, ambulance, SEH en medisch specialist in de (poli)kliniek) waardoor de zorg voor kwetsbare ouderen verbetert. Behandelwensen gesprek Het inventariseren van wensen en verwachtingen van kwetsbare...
€ 41.5