Training voor nieuwe CORE-docenten

CORE onderwijs staat voor COnsultvoering en REflectie onderwijs. (Skillslabonderwijs) De rol van CORE-docent is een van de kernrollen in het Geneeskunde-curriculum van de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences (FHML) van de Universiteit Maastricht (UM). Daarom is er een aanbod opgesteld dat beoogt de CORE-docent volledig voor te bereiden op diens taak. Binnen CORE worden studenten vertrouwd gemaakt met communicatievaardigheden en...
Gratis
12 Punten
Classroom

Prijzen

Gratis
Opmerking : De cusus vindt intern plaats en wordt door de UM gefinancierd.

Beroepen

Anesthesioloog
06 Sep 2018
05 Sep 2019
12 Punten
ABAN
Arts
06 Sep 2018
05 Sep 2019
12 Punten
ABAN
Arts beleid en advies KNMG
06 Sep 2018
05 Sep 2019
12 Punten
ABAN
Arts indicatie en advies KNMG
06 Sep 2018
05 Sep 2019
12 Punten
ABAN
Arts infectiebestrijding KNMG
06 Sep 2018
05 Sep 2019
12 Punten
ABAN

Competenties

Samenwerken20 %
Communicatie80 %
Omschrijving

Omschrijving

CORE onderwijs staat voor COnsultvoering en REflectie onderwijs. (Skillslabonderwijs)

De rol van CORE-docent is een van de kernrollen in het Geneeskunde-curriculum van de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences (FHML) van de Universiteit Maastricht (UM). Daarom is er een aanbod opgesteld dat beoogt de CORE-docent volledig voor te bereiden op diens taak.

Binnen CORE worden studenten vertrouwd gemaakt met communicatievaardigheden en medisch-technische vaardigheden, zoals:
het afnemen van een anamnese;
het kunnen verrichten van geïndiceerd lichamelijk onderzoek;
het kunnen opstellen van een differentiaal anamnese;
het mondeling en schriftelijk kunnen rapporteren over een consult;
het bewust zijn van eigen professionele attitudes;
inzicht in en ervaring hebben met de structuur van de gezondheidszorg.
Dit gebeurt via het voeren van echte consulten met (simulatie)patiënten, die vervolgens worden nabesproken.

Dagdeel 1
*Gespreksfasen van een consult
*Welke praktische zaken zijn nodig voor docenten?
*METI Learning Space

Dagdeel 2
*Hoe kan de student zich voorbereiden op zijn SimulatiePatiëntenContact? (SPC)
*De eerste CORE-bijeenkomst met studenten
*Hoe beoordeel ik 'mijn' studenten

Dagdeel 3
*Samen een SPC-filmpje bekijken en beoordelen
*Hoe geef je feedback?
*CORE-dilllema's
*Hoe houd je de bijeenkomsten actief?

Dagdeel 4
Groepsdynamiek
*Hoe ontstaan groepen en welke fasen doorlpen groepen?
*Hoe ga je om met weerstand in de groep?
*Hoe analyseer je leerervaringen met STARR en met Korthagen?
*Evaluatie van de Core-opleiding

 

 

 

 

Universiteit Maastricht/Onderwijsontwikkeling en -research

Doc-prof-fhml@MaastrichtUniversity.nl
60, Universiteitssingel, Maastricht, 6229ER