Training voor nieuwe CORE-docenten

CORE onderwijs staat voor COnsultvoering en REflectie onderwijs. (Skillslabonderwijs) De rol van CORE-docent is een van de kernrollen in het Geneeskunde-curriculum van de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences (FHML) van de Universiteit Maastricht (UM). Daarom is er een aanbod opgesteld dat beoogt de CORE-docent volledig voor te bereiden op diens taak. Binnen CORE worden studenten vertrouwd gemaakt met communicatievaardigheden en...
Gratis
12 Punten
Classroom

Prijzen

Gratis
Opmerking : De cusus vindt intern plaats en wordt door de UM gefinancierd.

Beroepen

Competenties

Samenwerken20 %
Communicatie80 %
Omschrijving

Omschrijving

CORE onderwijs staat voor COnsultvoering en REflectie onderwijs. (Skillslabonderwijs)

De rol van CORE-docent is een van de kernrollen in het Geneeskunde-curriculum van de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences (FHML) van de Universiteit Maastricht (UM). Daarom is er een aanbod opgesteld dat beoogt de CORE-docent volledig voor te bereiden op diens taak.

Binnen CORE worden studenten vertrouwd gemaakt met communicatievaardigheden en medisch-technische vaardigheden, zoals:
het afnemen van een anamnese;
het kunnen verrichten van geïndiceerd lichamelijk onderzoek;
het kunnen opstellen van een differentiaal anamnese;
het mondeling en schriftelijk kunnen rapporteren over een consult;
het bewust zijn van eigen professionele attitudes;
inzicht in en ervaring hebben met de structuur van de gezondheidszorg.
Dit gebeurt via het voeren van echte consulten met (simulatie)patiënten, die vervolgens worden nabesproken.

Dagdeel 1
*Gespreksfasen van een consult
*Welke praktische zaken zijn nodig voor docenten?
*METI Learning Space

Dagdeel 2
*Hoe kan de student zich voorbereiden op zijn SimulatiePatiëntenContact? (SPC)
*De eerste CORE-bijeenkomst met studenten
*Hoe beoordeel ik 'mijn' studenten

Dagdeel 3
*Samen een SPC-filmpje bekijken en beoordelen
*Hoe geef je feedback?
*CORE-dilllema's
*Hoe houd je de bijeenkomsten actief?

Dagdeel 4
Groepsdynamiek
*Hoe ontstaan groepen en welke fasen doorlpen groepen?
*Hoe ga je om met weerstand in de groep?
*Hoe analyseer je leerervaringen met STARR en met Korthagen?
*Evaluatie van de Core-opleiding

 

 

 

 

Universiteit Maastricht/Onderwijsontwikkeling en -research

Doc-prof-fhml@MaastrichtUniversity.nl
60, Universiteitssingel, Maastricht, 6229ER