Leergang Medisch Leiderschap
Meerdaagse training: Wij breken een lans voor het inbedden van Medisch Leiderschap in de dagelijkse praktijk van iedere arts; elke arts kan op eigen manier op een groot of klein gebied invloed uitoefenen. Wij vinden dat Medisch Leiderschap niet beperkt blijft tot artsen die managen of besturen. Veel artsen hebben behoefte aan verandering. Precies weten wat je wél wilt en ideeën hoe dit te doen ontbreken soms. In deze leergang bieden wij...Prijzen
Beroepen
Competenties
Omschrijving
Lemniscaap
Betreft: Leergang Medisch Leiderschap
Visie:
Wij geloven dat iedere zorgprofessional op eigen manier invloed kan hebben op de gezondheidszorg. Naarmate die invloed bewuster wordt ingezet kan dat de kwaliteit en de beleving van die zorg exponentieel verbeteren: voor de patiënt, voor de zorgprofessional zelf en voor de maatschappij. De zorg is samen met de maatschappij altijd in beweging. Door de huidige complexiteit is er een verlangen naar de menselijke maat, naar bezieling en naar meer verbinding. Van daaruit kunnen in gezamenlijkheid positieve veranderingen gecreëerd worden in de zorg. Dit is voor ons de kern van Medisch Leiderschap.
Deze leergang:
biedt professionele handvatten om beter te leren inspelen op alle veranderingen in de zorg. Wij gebruiken kennis, wetenschap en technieken uit de neurowetenschappen, het bedrijfsleven, veranderingstheorieën, leiderschapsstijlen en zingevingsfilosofie.
Het doel is om persoonlijke groei te faciliteren, visie te ontwikkelen en te leren welke competenties in te zetten om concrete verandering in gang te zetten.
De training bestaat uit veel actieve werkvormen, zoals in moderne transformatietraining gebruikelijk is. Leren en ontwikkelen door ervaren en in gezamenlijkheid.
Het verschilt van reeds bestaande trainingen doordat;
- De training gegeven wordt door 2 artsen: een huisarts np en een medisch specialist (werkzaam als gynaecoloog). Zij geven de training vanuit hun ervaringsdeskundigheid en
- Beide artsen zijn coach/ trainer. In deze training worden moderne trainingstechnieken gebruikt (ervarings- en belevingsgericht). Hierdoor ontstaat er een veel grotere impact, leercurve en ruimte voor verandering. Op deze wijze een training volgen is zeer intensief heeft een grote leeropbrengst en brengt diepgaande verandering. Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken, (Confusius)
De trainers:
De kracht van de trainers is dat zij beiden arts, coach en trainer zijn. Zij brengen bovendien relevante ervaring mee; als bestuurder en uit het bedrijfsleven. Mevrouw A.G.W. van Dam – Kuijpers. Huisarts n.p. Supervisor- en intervisor huisartsopleiding, NHG supervisor, individuele- en teamcoach, trainer internationale coachings- en leadership opleidingen. (www.avdcoaching.com). Mevrouw dr. J.A.M. de Boer. Gynaecoloog, individuele- en teamcoach, intervisor AIOS en specialisten, vice voorzitter klachtencommissie Jeroen Bosch Ziekenhuis. (www.zielenzorg.nl)
Doelgroep: Artsen
Aantal: 8-16
Tijdsbestek; de training beslaat ongeveer 4 maanden; 6 dagen in totaal met tussentijdse individuele coaching en telefonische groepsconferentie
De pijlers zijn: Krachten, waarden, drijfveren en zingeving op individueel-, gezondheids- en maatschappelijk niveau. Met de nadruk op concretisering naar de praktijk. Dit wordt toegepast in de thema’s persoonlijk leiderschap, medisch leiderschap, organisaties en gezondheidszorg als groter geheel.
Doelen:
De competenties gebaseerd op het raamwerk medisch leiderschap staan cursief weergegeven.
Persoonlijk leiderschap; Persoonlijke ontwikkeling, Zichtbaarheid
Professioneel leiderschap; Leiden vanuit visie, Verantwoordelijkheid nemen, Coachen en aansturen van individuen, Samenwerken/ verbinden, Invloed uitoefenen, Voorbeeldgedrag, Patiëntgericht
Organisatieleer; Invloed uitoefenen, Organiseren
Inleiding
Meerdaagse training: Wij breken een lans voor het inbedden van Medisch Leiderschap in de dagelijkse praktijk van iedere arts; elke arts kan op eigen manier op een groot of klein gebied invloed uitoefenen. Wij vinden dat Medisch Leiderschap niet beperkt blijft tot artsen die managen of besturen. Veel artsen hebben behoefte aan verandering. Precies weten wat je wél wilt en ideeën hoe dit te doen ontbreken soms. In deze leergang bieden wij ruimte voor reflectie en geven praktische handvatten hoe in de dagelijkse praktijk verandering in gang te zetten. Zo kan onmacht omgezet worden in handelen vanuit Medisch Leiderschap. De kwaliteit van de zorg verbetert hierdoor: voor de patiënt, voor uzelf en voor de maatschappij.
Programma
Dag 1 en 2 – Persoonlijk leiderschap en visieontwikkeling
Dag 3 – Verbinding met anderen en samenwerken
Dag 4 – Veranderen en organisatieleer
Dag 5 en 6 – Leiderschap in een bredere zin en toewerken naar een persoonlijk document
Tussen elk blok: 1x individuele coaching, 1x conference call met groep.
Wekelijkse huiswerkopdrachten en voorbereidend leeswerk.
Geschatte tijdbesteding per week 2-4 uur.
Leerdoelen
- Ontdekken en versterken van wat er is: talenten, waarden, drijfveren en zingeving.
- Competenties ontwikkelen om dit in professionele leven te implementeren.
- Buiten bekende kaders denken.
- Visie ontwikkelen.
- Vanuit verbinding samenwerken met collega’s en met andere beroepsgroepen in de organisatie.
- Inzicht krijgen in organisaties.
- Ervaring opdoen met nieuwe veranderingstheorieën en modellen.
- Deze kennis benutten om vanuit visie te handelen in eigen organisatie.