Samenwerken in vertrouwen: Congres over informatiedelen en beroepsgeheim in de aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling
Plenair Sven de Lange, wethouder gemeente Rotterdam Ervaringsdeskundige no kidding Nens Coebergh, vertrouwensarts; Ria Bikker, huisarts; Ervaringsdeskundige en Karen van Veen; coördinator kinderzorg en huiselijk geweld Ikazia Ziekenhuis (panelleden) Dr. F.J.M. van Leerdam, coördinerend specialistisch inspecteur jeugd en kindermishandeling Kees-Jan Jacobs, gemeente Rotterdam Workshops dr. Silvy Oostlander-van Schijndel, ...Prijzen
Beroepen
Competenties
Omschrijving
Plenair
- Sven de Lange, wethouder gemeente Rotterdam
- Ervaringsdeskundige no kidding
- Nens Coebergh, vertrouwensarts; Ria Bikker, huisarts; Ervaringsdeskundige en Karen van Veen; coördinator kinderzorg en huiselijk geweld Ikazia Ziekenhuis (panelleden)
- Dr. F.J.M. van Leerdam, coördinerend specialistisch inspecteur jeugd en kindermishandeling
- Kees-Jan Jacobs, gemeente Rotterdam
Workshops
- dr. Silvy Oostlander-van Schijndel, (workshop a)
- Anja Bremer, RvdK; xxx, xxx, en xxx (workshop b)
- Nens Coebergh, vertrouwensarts Veilig Thuis (workshop c)
- Nadia Kadhim en Anne van Hoorn (workshop d)
- Henriette Poel-Berkovits, secretaris regionaal tuchtcollege en Wendy Sijnstra-Meijer (workshop e)
Beschrijving van de presentatie is opgenomen in het de uitnodiging, zie hieronder.
a) Het beroepsgeheim in de praktijk: wat mag, wat mag niet en hoe moet je handelen?
b)Een gesprek tussen de GGZ, de Raad voor de Kinderbescherming en JBRR: waarom is informatiedeling zo noodzakelijk en hoe kan en moet die vorm krijgen?
c) Een goed gesprek met Veilig Thuis: bespreek je eigen vragen, opmerkingen en casussen en zoek samen naar oplossingen voor een betere samenwerking.
d) In gesprek met ouders: korte training voor het voeren van gesprekken over vermoedens van huiselijk geweld/kindermishandeling.
e) De black box van het tuchtrecht geopend: de wijze waarop het tuchtcollege toetst bij een klacht over het schenden van het medisch beroepsgeheim en wat kan een professional verwachten als een klacht tegen hem/haar is ingediend?
f) Waar knelt het? Bespreek je eigen ervaringen met anderen: waar loop je tegenaan bij informatiedeling en melding? Hebben anderen daar oplossingen voor? Wat zijn punten waar de gemeente mee verder moet?