Epilepsie en verstandelijke beperking
De Stichting Epilepsie Onderwijs Nederland (SEPION) verzorgt al sinds 1996 onderwijs voor professionals die werkzaam zijn in de zorg voor mensen met epilepsie. Speciaal voor Artsen voor Verstandelijk Gehandicapten, AIOS AVG en huisartsen die zijn verbonden aan instituten voor patiënten met een verstandelijke beperking, is door SEPION de cursus ‘Epilepsie en verstandelijke beperking’ ontwikkeld. Deze cursus is i.s.m. de NVAVG...Prijzen
Beroepen
Competenties
Omschrijving
De Stichting Epilepsie Onderwijs Nederland (SEPION) verzorgt al sinds 1996 onderwijs voor professionals die werkzaam zijn in de zorg voor mensen met epilepsie.
Speciaal voor Artsen voor Verstandelijk Gehandicapten, AIOS AVG en huisartsen die zijn verbonden aan instituten voor patiënten met een verstandelijke beperking, is door SEPION de cursus ‘Epilepsie en verstandelijke beperking’ ontwikkeld. Deze cursus is i.s.m. de NVAVG in 2016 en 2017 georganiseerd.
In Nederland krijgen ruim 120.000 mensen de diagnose epilepsie. Ongeveer een kwart heeft een verstandelijke beperking. Van de 100.000 Nederlanders met een verstandelijke beperking heeft gemiddeld 20 tot 30% epilepsie. Een percentage dat oploopt tot meer dan 60% bij mensen met een zeer ernstige beperking. Meer dan de helft van de geïnstitutionaliseerde patiënten met een verstandelijke beperking heeft op enig moment te maken met aan epilepsie gerelateerde problemen.
Oftewel: De zorg voor mensen met epilepsie maakt een belangrijk deel uit van uw werkzaamheden.
De medische zorg voor mensen met een verstandelijke beperking is bovendien complex, door de handelings- en wilsonbekwaamheid, de verschillende etiologische oorzaken van de epilepsie en de verstandelijke beperking, het vaak aanwezig zijn van andere stoornissen en beperkingen, bijzondere gezondheidsproblemen en gezondheidsrisico’s, en het functioneren binnen een cliëntsysteem gevormd door ouders, verwanten, wettelijke vertegenwoordigers en professionele begeleiders.
Omdat complexe gedragspatronen soms moeilijk te differentiëren zijn van epileptische aanvallen, de epilepsie vaker therapieresistent is en de impact van aanvallen en of van medicatie vaak moeilijk is in te schatten, is de epilepsiezorg ook nog eens aanzienlijk lastiger dan bij mensen zonder verstandelijke beperking.
De kennis en mogelijkheden met betrekking tot de diagnostiek en behandeling van epilepsie hebben grote ontwikkelingen doorgemaakt.
De toegenomen kennis op gebied van genetica, beschikbaarheid van uitgebreid metabool onderzoek, ontwikkelingen op het gebied van aanvalsobservatie, verbetering van MRI technieken en herkenning van immunologische oorzaken van epilepsie heeft ertoe geleid dat er veel vaker een etiologische diagnose gesteld wordt. Daardoor kan behandeling gerichter worden ingezet.
Bij patiënten met refractaire epilepsie is de diagnose vaak jaren geleden gesteld. Bij hen kan her evaluatie leiden tot verandering van diagnose waardoor er nieuwe behandelopties ontstaan.
Behandelopties zijn divers maar effecten van de behandeling zijn vaak moeilijk in te schatten. Kennis van nieuwe medicamenteuze en niet medicamenteuze mogelijkheden, neveneffecten en interacties kan leiden tot een betere inschatting van de effecten en van de veroorzaakte bijwerkingen.
Tijdens de Cursus ‘Epilepsie en verstandelijke beperking’ is er uitgebreid aandacht voor aanvalsherkenning, ontwikkelingen in de diagnostiek en behandelingsmogelijkheden. Bovendien zullen praktische handvaten worden geboden voor de benadering van epilepsie in de dagelijkse praktijk van AVG artsen en huisartsen voor patiënten met een verstandelijke beperking.
De onderwerpen die in de cursus aan de orde komen zijn:
- Diagnostiek – mn genetica
- Aanvalsdiagnostiek – differentiaal diagnostische overwegingen – organische oorzaken
- Aanvalsdiagnostiek – differentiaal diagnostische overwegingen - gedragsuitingen
- Anti epileptica – huidige richtlijnen
- Nieuwe anti epileptica
- Niet medicamenteuze behandeling (kort)
-