PIN 21/03 Incidenten en klachten

Patiëntenveiligheid vergt dat u luistert naar klachten en leert van incidenten en bijna-incidenten. Het is raadzaam om klachten, incidenten en bijna-incidenten in de huisartsenpraktijk te melden, omdat ze u op het spoor kunnen brengen van structurele weeffouten in uw organisatie. Op deze manier kunnen grotere fouten in de toekomst mogelijk voorkomen worden. Deze PIN Incidenten en klachten is gebaseerd op de protocollen die ontwikkeld zijn...

49.3
2 Points
Online
E-learning
E-learning
Prices
Regular € 49.3
Note :Niet-leden € 49,30. AIOS € 34,51. POH € 34,51.
Discounts
€ 14.79
Members Only
Professions
Physician Assistants
2 Points
ABC1
Huisarts
2 Points
ABC1
Specialist ouderengeneeskunde
2 Points
ABC1
Arts voor verstandelijk gehandicapten
2 Points
ABC1
Skills
Communicatie 20 %
Professionaliteit en kwaliteit 40 %
Organisatie en financiering 40 %
Description

Omschrijving

Patiëntenveiligheid vergt dat u luistert naar klachten en leert van incidenten en bijna-incidenten. Het is raadzaam om klachten, incidenten en bijna-incidenten in de huisartsenpraktijk te melden, omdat ze u op het spoor kunnen brengen van structurele weeffouten in uw organisatie. Op deze manier kunnen grotere fouten in de toekomst mogelijk voorkomen worden. Deze PIN Incidenten en klachten is gebaseerd op de protocollen die ontwikkeld zijn vanwege de invoering van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz, januari 2016).

Leerdoelen

Na het doornemen van deze PIN:


  • bent u op de hoogte van de wetgeving over veilig incident melden (VIM) volgens de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz);
  • kunt u adequaat incidenten in uw praktijk signaleren en melden;
  • kunt u middels de VIM-procedure op structurele wijze omgaan met incidenten;
  • heeft u de handvatten voor een gesprek met een patiënt die een klacht wil indienen;
  • is u duidelijk wat de juiste klachtenprocedure is.
NHG (Nederlands Huisartsen Genootschap)
r.mimpen@nhg.org
http://www.nhg.org
1200, Mercatorlaan, UTRECHT, 3528BL