Emotieregulatie problemen bij kinderen en jongeren

emotieregulatieemotieregulatie problemenemotiekinderenjongerencognitieve gedragstherapie

In deze tweedaagse training leer je emotieregulatie problemen bij kinderen, jongeren en jongvolwassenen middels diverse technieken uit de CGT en andere therapievormen in kaart te brengen en te verminderen of veranderen.

11th Jul 2024
13:30 - 17:00
395
13-14 Punten
Online
Webinar
Webinar

Prijzen

Regulier € 395

Datum en locatie

11 Jul 2024
13:30
05 Sep 2024
17:00
Online

Beroepen

Cognitief gedragstherapeut
13 Punten
VGCt
Gedragstherapeut
13 Punten
VGCt
Orthopedagoog-generalist
14 Punten
NIPK&J/NVO
Psycholoog NIP | Kinder- en jeugdpsycholoog
14 Punten
NIPK&J/NVO
Omschrijving

In deze training leer je door middel van cognitief-gedragstherapeutische technieken om emotieregulatie problemen en zelfbeschadigend, emotiegestuurd gedrag in kaart te brengen. Het model van Gross en de biosociale theorie staan centraal als kader van waaruit emotionele problemen worden begrepen. Daarnaast komen verschillende technieken vanuit CGT maar ook andere evidence-based methoden (DGT, oplossingsgerichte therapie, schematherapie en mindfulness) aan bod, om emotieregulatie problemen bij kinderen en adolescenten te verminderen of veranderen. Hierbij is veel aandacht voor het aanleren van nieuwe coping vaardigheden en het verminderen van emotionele kwetsbaarheid. Deze training sluit hiermee aan op een transdiagnostische visie op problematiek. Vanuit een transdiagnostische visie worden emotieregulatieproblemen gezien als diagnose-overstijgend probleem. Emotieregulatieproblemen komen bij diverse stoornissen voor en kunnen een belangrijke invloed hebben op het in stand houden, veroorzaken of verergeren van allerlei klachten en probleemgedragingen. De behandeling van emotieregulatieproblemen beoogt dan ook vanuit de onderliggende kwetsbaarheid bestaande stoornissen (zoals angst- of stemmingsklachten) te stabiliseren of verminderen.  

De training kan gezien worden als verdieping, aansluitend op het (basis)opleidingstraject tot cognitief gedragstherapeut (VGCT) en is bestemd voor hulpverleners die veel te maken hebben met kinderen, adolescenten en jongvolwassenen waarbij sprake is van problemen in de emotie- en gedragsregulatie. 

In de training ligt de nadruk vooral op het toepassen van cognitief gedragstherapeutische technieken in de praktijk. Tot de praktijk behoren zowel rollenspellen als oefeningen met eigen casuïstiek. De huiswerkopdrachten zijn vooral praktisch van aard, gericht op toepassing van het geleerde bij eigen casuïstiek van cursisten.

In de training maakt de cursist kennis met de werk- en denkwijze die wordt gehanteerd binnen de cognitieve gedragstherapie, waarbij geoefend wordt met analyse en technieken die meer verdieping geven op de basistechnieken vanuit CGT.


King Nascholing

Hoge Kwaliteit postacademische nascholing voor een betaalbare prijs. Dat zijn de belangrijkste uitgangspunten van onze filosofie. Ben jij werkzaam als psycholoog of orthopedagoog in de Jeugdzorg, GGZ of in het onderwijs? Dan kun je bij ons terecht voor kwalitatief hoogwaardige én betaalbare cursussen. De huidige ontwikkelingen binnen ons vakgebied stellen steeds meer eisen aan (na)scholing. Wij vinden dat een prima ontwikkeling, maar realiseren ons ook dat het behalen van aanvullende registraties tijdrovend en bovendien erg kostbaar is. Wij willen professionals in de jeugdzorg helpen om continu up-to-date te blijven en bieden daarom een breed aanbod aan van betaalbare cursussen en trainingen voor hulpverleners in de GGZ, jeugdzorg en onderwijs.
info@kingnascholing.nl
0202443165
111, Czaar Peterstraat, Amsterdam, 1018PE