Omgaan met klachten in de gezondheidszorg

Voorkomen is beter dan genezen
communicatietuchtrechtklachtenmanagementschadeclaim
Patiënten zijn mondig en hebben soms onrealistisch (hoge) verwachtingen - maar fouten maken blijft menselijk en de communicatie na afloop verloopt lang niet altijd vlekkeloos. Een officiële klacht ligt anno 2024 al snel op de loer! De patiënt heeft een scala aan mogelijkheden voor het indienen van een klacht: van een simpel mailtje aan de klachtenfunctionaris tot een tuchtklacht, of zelfs aangifte bij de politie. In alle gevallen heeft dit impact op de betrokkenen. Het is zaak om zorgvuldig met klachten om te gaan en zo escalatie te voorkomen.
445
5 Punten
Classroom

Prijzen

Regulier € 445
Inclusief : lunch, naslagwerk, hand-outs en thee/koffie

Beroepen

Anesthesioloog
5 Punten
ABAN
Arts
5 Punten
ABAN
Arts beleid en advies KNMG
5 Punten
ABAN
Arts indicatie en advies KNMG
5 Punten
ABAN
Arts infectiebestrijding KNMG
5 Punten
ABAN

Programma

Omschrijving

Patiënten zijn mondig en hebben soms onrealistisch (hoge) verwachtingen - maar fouten maken blijft menselijk en de communicatie na afloop verloopt lang niet altijd vlekkeloos. Een officiële klacht ligt anno 2024 al snel op de loer!


De patiënt heeft een scala aan mogelijkheden voor het indienen van een klacht: van een simpel mailtje aan de klachtenfunctionaris tot een tuchtklacht, of zelfs aangifte bij de politie. In alle gevallen heeft dit impact op de betrokkenen. Het is zaak om zorgvuldig met klachten om te gaan en zo escalatie te voorkomen. 


Goed klachtenmanagement voorkomt escalatie tot tuchtprocedures, claims en persoonlijke schade voor patiënt, zorgprofessional en instelling.


Onder leiding van Oswald Nunes, de volgende onderwerpen aan bod: 

  • Haal de angel uit het conflict en voorkom escalatie met patiënten en hun naasten
  • De verschillende klachtenprocedures in de gezondheidszorg – met praktische tips en adviezen
  • Hoe ga je om met complex klaaggedrag – klagers met een psychiatrische stoornis of heftige emoties 
  • Hoe zorg je goed voor jezelf bij een klacht? Ook handig bij andere impactvolle situaties als een incident of calamiteit!


Na afloop van dit congres ga je met vertrouwen om met klachten, weet je wat te doen en hoe je goed voor jezelf zorgt, dus schrijf je nu in. 

Medilex BV

info@medilex.nl
0306933887
7, Dijnselburgerlaan, Zeist, 3705LP

Gerelateerde cursussen

23 May
May
09:30
€ 1010

NSPOH

Physical course - series
NSPOH
12
Moeilijk mens of moeizame communicatie? Communicatiestoornis of persoonlijkheidsstoornis? Kom jij in je werk wel eens ‘mensen met een gebruiksaanwijzing’ tegen? En wil je leren hoe je efficiënt met hen kunt omgaan? Doe dan deze praktische, tweedaagse module.
€ 1010
04 Jun
Jun
19:00
€ 299

Leerpunt KOEL

Physical course - series
Leerpunt KOEL
6
Please help me!
Omdat ook veel Engelssprekende mensen de huisartspraktijk bellen en bezoeken, is het belangrijk voor doktersassistenten om een goede basiskennis van het Engels te hebben. Zeker als het over zorggerelateerde triagevragen en medische onderwerpen gaat kan het wel eens lastig zijn. Goede zorg mag immers niet stuklopen op gebrekkige communicatie. Als je graag het zekere voor het onzekere neemt is deze tweedelige scholing niet alleen een uitstekende aanvulling op de persoonlijke vaardigheden maar ook op de veelzijdigheid binnen de huisartsenpraktijk.
€ 299
27 Jun
Jun
08:30

Emergency Medical School

Classroom
EMSchool
6-7
Welkom bij de Crew Resource Management -cursus! De CRM-training is een veiligheidstraining voor multidisciplinaire teams in de medische sector. De opleiding omvat workshops, vaardigheidstrainingen, lezingen en simulaties, waarbij diverse scenario's worden uitgevoerd in onze speciaal uitgeruste scenariolokalen.
€ 445
16 Jun
Jun
08:30

QT Time BV

Classroom
Houten
6-8
Deze cursus is bij uitstek geschikt voor artsen en verpleegkundigen die tijdens een reanimatie deel uitmaken van het behandelteam of leiding moeten geven aan het team.
€ 585
19 May
May
09:30

King Nascholing

Physical course - series
BCN Arena Amsterdam
13-20.5
Leer in de cursus Motiverende Gespreksvoering hoe je vanuit een respectvolle en empathische houding cliënten uitnodigt tot zelfonderzoek en het vergroten van hun intrinsieke motivatie. Ontdek hoe je ambivalentie verkleint, zelfvertrouwen versterkt en omgaat met weerstand. Pas de principes toe in je dagelijkse praktijk, bijvoorbeeld bij complexe echtscheidingen en conflicten.
€ 420
07 May
May
09:30

Pro Education BV

Physical course - series
Utrecht
18-36
Effectief communiceren met cliënten
Wil je goed en duidelijk kunnen communiceren met je cliënt? In deze cursus leer je aan de hand van NLP-technieken de effectiviteit van je communicatie te verbeteren. NLP (neurolinguïstisch programmeren) is gebaseerd op het principe dat bepaalde overtuigingen en denkpatronen tot de meest optimale communicatie leiden. Tijdens de cursus leer je praktische methoden en technieken om tot een betere communicatie met je cliënten te komen. De theorie wordt gekoppeld aan herkenbare casuïstiek vanuit de paramedische zorg en je eigen ervaringen. Na de cursus kun je NLP direct inzetten in je eigen praktijk.
€ 1195
08 Oct
Oct
09:30

VvAA

Classroom
VvAA Utrecht
6
Communiceer met impact, prettig en effectief met collega’s en zorgvragers.
In deze eendaagse training komen alle basics voorbij. Fris uw communicatieve vaardigheden op en krijg grip op technieken en methodes die voor u van belang zijn. Leer hoe u beter communiceert met collega's en zorgvragers. De training is praktisch, to-the-point en dynamisch.
€ 845
04 Nov
Nov
09:30

VvAA

Physical course - series
VvAA Utrecht
9
Ondersteun, stimuleer en motiveer uw medewerkers en collega’s.
Op een goede manier coachend leidinggeven is een waardevolle competentie die u met deze training ontwikkelt. U leert hoe u uw eigen coaching vaardigheden sterk verbetert, zodat u uw collega’s én zorgvragers kunt motiveren en stimuleren.
€ 995
18 Sep
Sep
09:30

VvAA

Classroom
VvAA Utrecht
6
Leer in één dag alles over het stroomlijnen van vergaderingen en besluitvorming.
Hoe kunt u zo effectief mogelijk vergaderen en besluiten nemen? Leer alle ins en outs over vergaderen in deze training. In één dag krijgt u kennis over hoe u sneller tot de kern kan komen en beslissingen kan nemen. Zo haalt u het maximale uit uw vergadertijd.
€ 845
19 Sep
Sep
09:30

VvAA

Classroom
VvAA Utrecht
6
Stuur uw maatschap of vakgroep op een efficiënte en plezierige wijze aan.
In deze training, die door cursisten met een 8,6 beoordeeld wordt, leert u hoe u de maatschap of vakgroep op een efficiënte en plezierige wijze kunt aansturen en managen. De training heeft een praktische en interactieve insteek en biedt volop ruimte voor uw eigen vraagstukken.
€ 845