Psychopathologie bij kinderen van 0 - 7 jaar

psychische problemen
Bij baby's, peuters en kleuters zijn de verschillende ontwikkelingslijnen sterk met elkaar verweven. De ontwikkeling verloopt erg snel, waardoor onderscheiden ontwikkelingsgebieden extra gevoelig zijn voor onderlinge verstoringen. Het beperkte gedragsrepertoire van het kind impliceert dat bepaalde problemen in het gedrag kunnen verwijzen naar heel verschillende oorzaken en processen. Kindproblematiek heeft meteen implicaties voor de gezins-...
1095
24 Punten
Physical course - series

Prijzen

Regulier € 1095
Opmerking : Exclusief boek(en), inclusief (online) aanvullend literatuur en lunch.

Beroepen

Arts voor verstandelijk gehandicapten
24 Punten
ABC1
Huisarts
24 Punten
ABC1
Physician Assistant
24 Punten
ABC1
Specialist ouderengeneeskunde
24 Punten
ABC1

Competenties

Medisch handelen100 %
Omschrijving

Omschrijving

Doelgroep

(GZ-)psychologen, (ortho)pedagogen, kinderpsychiaters, kinderartsen en jeugdartsen werkzaam in, bijvoorbeeld, RIAGG's, MKD's, MKT's, de kinder- en jeugdpsychiatrie, bureaus jeugdzorg, kinderhuizen, kinderafdelingen van ziekenhuizen, consultatiebureaus voor jonge kinderen en privépraktijken.


Inhoud

  • De normale en gestoorde ontwikkeling van het kind en ontwikkelingspsychopathologie (o.a. de ego-ontwikkeling van het kind in relatie tot de omgevingsfactoren; model van Greenspan; psychopathologie in het licht van de individuatie-separatieontwikkeling (Mahler); risicofactoren en protectieve factoren; aanleg, opvoeding, neuropsychologische aspecten, ontwikkelingsinterferenties; signalen van psychische stoornissen op verschillende leeftijden).
  • Autismespectrumstoornissen (ASS), met name de vroege onderkenning van ASS en differentiaal diagnostiek; multisystemische ontwikkelingsstoornissen.
  • Psychische stoornissen als gevolg van hersenaandoeningen (o.a. acute hersenaandoeningen en infecties; foetale intoxicatiestoornissen; chronische hersenaandoeningen; epilepsie).
  • Reactieve hechtingsstoornissen.
  • Affectieve stoornissen (o.a. sociaal en emotioneel geïsoleerde kinderen; dysfore, verdrietige en apathische kinderen; depressie bij het (zeer) jonge kind; boze en angstige kinderen; angststoornissen; structuurafhankelijke kinderen).
  • Dwangverschijnselen en obsessieve-compulsieve beelden (inclusief ticstoornissen).
  • Functiestoornissen en somatoforme stoornissen (o.a. eet- en voedingsstoornissen, slaapstoornissen, stoornissen in de sfinctercontrole, encopresis, enuresis, vroege psychoseksuele ontwikkelingsstoornissen, psychosomatische stoornissen).
  • Regulatiestoornissen (o.a. stoornissen in de sensorische informatieverwerking, hypersensitieve kinderen, onvoldoende reactieve kinderen, motorische gedesorganiseerde, impulsieve kinderen, aandachtsstoornissen en ADHD, breath holding spells).
  • Voorlopers van gedragsstoornissen.(o.a. agressieregulatiestoornissen en oppositionele stoornis).
  • Taal-, spraak- en communicatiestoornissen.
  • Vroege leerstoornissen.
  • Kinderen met zware medische complicaties (o.a. reacties van kinderen op ziekenhuisopnames, de impact van ziekenhuisopnamen op de ouders en de ouder-kindrelaties).
  • Aanpassingsstoornissen en traumatische stressstoornissen.
  • Stoornissen in de ouder-kind-relatie; gestoorde gezinsrelaties (o.a. ouderlijke overbetrokkenheid, gebrek aan ouderlijke betrokkenheid, angstige en gespannen ouders, vijandige ouders, ouders die lichamelijk of seksueel misbruiken).
  • DSM-5 en jonge kinderen; DC: 0-5.

Inleiding

Bij baby's, peuters en kleuters zijn de verschillende ontwikkelingslijnen sterk met elkaar verweven. De ontwikkeling verloopt erg snel, waardoor onderscheiden ontwikkelingsgebieden extra gevoelig zijn voor onderlinge verstoringen. Het beperkte gedragsrepertoire van het kind impliceert dat bepaalde problemen in het gedrag kunnen verwijzen naar heel verschillende oorzaken en processen. Kindproblematiek heeft meteen implicaties voor de gezins- en opvoedingssituatie en omgekeerd. Daardoor is het moeilijk de ouder- en de kindfactoren van elkaar te onderscheiden. Vanuit deze complexe interacties wordt de psychopathologie van (zeer) jonge kinderen in deze cursus behandeld.


Let op: Accreditatie onder voorbehoud, deze is nog in aanvraag.

Leerdoelen

Aan het eind van de cursus zijn de deelnemers in staat:

  • gestoord gedrag bij kinderen jonger dan 8 jaar te onderkennen en gericht op te sporen;
  • de risicofactoren die het kind in het gezin of elders bedreigen, en de gevolgen daarvan, in te schatten;
  • de consequenties van psychopathologie voor de behandeling te hanteren;
  • in een multidisciplinair team de taal van de andere specialisten te verstaan.

RINO Amsterdam

info@rino.nl
5, Leidseplein, AMSTERDAM, 1017PR

Gerelateerde cursussen

Persoonlijkheidsstoornissen bij ouderen

€ 540UtrechtPhysical course - series13 mrt. 2026

Persoonlijkheidsstoornissen bij ouderen

€ 2995AmersfoortPhysical course - series19 sep. 2025

7-daagse opleiding psychiatrie (gehandicaptenzorg)

€ 445ZeistClassroom29 okt. 2025

Psychiatrie in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking

Hardnekkige depressie

GratisE-learning

Hardnekkige depressie

Verloskunde en Psychiatrie

Op aanvraagE-learning

Verloskunde en Psychiatrie

Psychodiagnostiek bij adolescenten en jong-volwassenen

€ 545Physical course - series24 sep. 2025

Psychodiagnostiek bij adolescenten en jong-volwassenen

Psychische aandoeningen en therapietrouw

€ 195Incompany

Psychische aandoeningen en therapietrouw

Cursus Psychische problemen bij mensen met een matige of ernstige verstandelijke beperking

€ 1299Physical course - series09 okt. 2025

Cursus Psychische problemen bij mensen met een matige of ernstige verstandelijke beperking

Basiscursus CGT Incl motiverende Gespreksvoering 3.0!

€ 2395 - 2650Meerdere locatiesPhysical course - series03 sep. 2025 + nog 2 data

Basiscursus CGT Incl motiverende Gespreksvoering 3.0!

Optimaliseer jouw zorg voor BOPP

€ 49.5E-learning

Optimaliseer jouw zorg voor BOPP

Psychopathologie

GratisE-learning

Psychopathologie

DSM 5 en DSM 5-TR

€ 195Classroom17 sep. 2025 +1 datum

DSM 5 en DSM 5-TR