Deze cursus is verlopen

Beter begrijpen en bereiken van ‘moeilijke’ patiënten

Kleinschalige bijeenkomst
moeilijke patiënteneffectief contacteffectief communicerencommunicerencommunicatiecommunicatie met patiënt

Herkent u dit? U hebt ervaring met een scala aan patiënten, maar patiënten met psychische problemen zetten u toch regelmatig voor raadsels. Bijvoorbeeld: tijdens een gesprek wordt een patiënt schijnbaar uit het niets overspoeld door boosheid of verdriet waardoor het gesprek amper meer mogelijk is. Of: u hebt een goed doortimmerd plan voor uw patiënt maar deze lijkt daar érg weinig voor te voelen waardoor u niet verder komt.

450
5 Punten
Reguliere nascholing
Physical course - single

Prijzen

Regulier € 450

Beroepen

Anesthesioloog
5 Punten
ABAN
Arts
5 Punten
ABAN
Arts beleid en advies KNMG
5 Punten
ABAN
Arts indicatie en advies KNMG
5 Punten
ABAN
Arts infectiebestrijding KNMG
5 Punten
ABAN

Sprekers

Bas Banus

Psychiater
Heeft meer dan 20 jaar ervaring als behandelaar, teamleider en docent binnen de GGZ in zowel instellingen als de vrijgevestigde praktijk

Jeroen Bakker

Klinisch psycholoog
Heeft meer dan 20 jaar ervaring als behandelaar, teamleider en docent binnen de GGZ in zowel instellingen als de vrijgevestigde praktijk
Omschrijving

Herkent u dit? U hebt ervaring met een scala aan patiënten, maar patiënten met psychische problemen zetten u toch regelmatig voor raadsels. Bijvoorbeeld: tijdens een gesprek wordt een patiënt schijnbaar uit het niets overspoeld door boosheid of verdriet waardoor het gesprek amper meer mogelijk is. Of: u hebt een goed doortimmerd plan voor uw patiënt maar deze lijkt daar érg weinig voor te voelen

waardoor u niet verder komt.


We komen ze allemaal tegen: patiënten die u met vraagtekens achterlaten. Omdat u niet begrijpt wat er in ze omgaat, omdat ze niet in beweging te krijgen lijken, omdat u geen aansluiting vindt of omdat u vooral bezig bent met eigen belevingen zoals irritaties of onmacht. Psychische aandoeningen compliceren hoe dan ook het contact. Het is niet vanzelfsprekend dat u deze patiënten bereikt, dat het besprokene juist wordt geïnterpreteerd of dat reacties rationeel en invoelbaar zijn.

Deze nascholing geeft u meer zicht op de binnenwereld van deze patiënten en handvatten voor een beter en effectiever contact. Een combinatie van theoretische kaders en praktische vaardigheden helpt u om uw communicatie met hen te verbeteren. Weten wat u doet, waarom u het doet en hoe u het doet in gesprek met die ‘lastige’ patiënt. En er morgen mee aan de slag kunnen!


De cursus begint om 09.30 uur en wordt rond 15.45 uur afgesloten. Voor zover de coronamaatregelen het toestaan, vindt deze cursus plaats op locatie met beperkte groepsgrootte en inachtneming van de voorschriften.

SCEM

Wij willen professionals helpen de zorg te verbeteren. En daarom ontwikkelen en organiseren we (na)scholingsprogramma’s. Programma’s die je terugvoeren naar de gemeenschappelijk kern waarin we elkaar vinden; namelijk de patiënt. Geïnteresseerd in onze nascholingen, vul het formulier Houd mij op de hoogte in op www.scem.nl
scem@scem.nl
0345576642
6, Brenkmanweg, Culemborg, 4105DH