Deze cursus is verlopen

Samenwerking (i.s.m. NVDA) 2020

De training ‘Samenwerken in de (huisarts)praktijk’ geeft je inzicht in het verloop van de samenwerking en communicatie met je collega’s binnen je team en, als medewerker, ook met je werkgever(s). Tijdens praktische oefeningen ervaar je wat samenwerken voor jou betekent, welke rol je erin hebt en wat de betekenis van belangen is. Je leert zicht te krijgen op belangen door de juiste manier van vragen stellen, wat containerbegrippen zijn...

170
7 Punten
Nascholing
Physical course - single

Prijzen

Regulier € 170
Opmerking :leden 170 euro niet-leden 195 euro

Beroepen

Arts voor verstandelijk gehandicapten
7 Punten
ABC1
Huisarts
7 Punten
ABC1
Physician Assistant
7 Punten
ABC1
Specialist ouderengeneeskunde
7 Punten
ABC1

Competenties

Samenwerken 60 %
Communicatie 40 %
Omschrijving

Omschrijving

Trefwoorden zijn: actief, interactief, leren door ervaren en leuk: er wordt altijd gelachen!

Inleiding

De training ‘Samenwerken in de (huisarts)praktijk’ geeft je inzicht in het verloop van de samenwerking en communicatie met je collega’s binnen je team en, als medewerker, ook met je werkgever(s). Tijdens praktische oefeningen ervaar je wat samenwerken voor jou betekent, welke rol je erin hebt en wat de betekenis van belangen is. Je leert zicht te krijgen op belangen door de juiste manier van vragen stellen, wat containerbegrippen zijn en doen en hoe je tot een gemeenschappelijk doel komt. Na het volgen van deze training ben je in staat je samenwerking met teamleden te optimaliseren. Je verkent en herkent je eigen rol in het samenwerken en krijgt zicht op individuele wensen en behoeften. Daarbij leidt een betere samenwerking tot vergroting van het werkplezier en de kwaliteit, capaciteit en continuïteit van de zorgverlening.

Programma

Ochtend

09.30 uur Ontvangst, kennismaken en voorstellen aan de hand van de oefening: 

van beeld, naar oordeel, naar besluit.

Toelichting: Het belang van de eerste indruk die we van iemand krijgen. Je ervan bewust worden dat nieuwe indrukken het effect van de eerste zouden moeten veranderen. Die eerste indruk is echter vaak zeer hardnekkig. Tegelijkertijd kun je er niets aan doen, want een eerste indruk ontstaat ‘autonoom’.

10.00 uur Kaartjesoefening: onbegrensd vragen stellen en nieuwsgierigheid.

Hoe stel je vragen over iets waarvan je geen flauw benul hebt.

Open en gesloten vragen, wat is het verschil.

Toelichting: Gesloten vragen leiden meestal (vooral in ‘conflict’situaties) slechts tot bevestiging of ontkenning van wat je al wist (of dacht te weten). Open vragen vanuit nieuwsgierigheid helpen om nieuwe terreinen te verkennen en perspectieven te veranderen.

Opdracht: ieder deelnemer schrijft 3 kenmerken van zichzelf (geen karakter-trekken, maar praktisch zaken) op een kaartje, van de 3 is er één niet waar. Vervolgens worden de kaartjes verdeeld en moeten de deelnemers elkaar bevragen met open vragen om erachter te komen van wie ze het kaartje hebben.

11.00 uur De Communicatiemuur met een opdracht.

Toelichting: Er zijn 5 niveaus in de communicatie waar het fout kan gaan. Het is belangrijk je te realiseren dat we vaak onze reactie bepalen op een ander niveau dan waar het fout is gegaan. Voorbeeld: je wordt boos omdat iemand iets niet doet, terwijl diegene de vraag helemaal niet heeft gehoord. De verantwoordelijkheid ligt bij zowel de zender als de ontvanger. Communiceren doe je samen! 

Opdracht: ga terug naar een recente ‘ruzie’, kijk met je gesprekspartner naar wat je hebt gedaan en of je op het juiste niveau hebt gereageerd?

De muur in beeld:

bedoeld ≠ gezegd

gezegd ≠ gehoord

gehoord ≠ begrepen

begrepen ≠ akkoord

akkoord ≠ gedaan

12.00 uur Persoonlijke allergieën en valkuilen (naar de theorie van Daniel Ofman). 

Toelichting: zicht krijgen op de eigen allergieën en valkuilen. Met behulp van het kaartspel van Ofman. Wanneer je weet waar je valkuil zit, kun je daar rekening mee houden. Je allergie heb je meestal voor iets waar je eerst heel blij mee was, maar nu het de valkuil van de ander wordt, heb je er last van.

13.00 uur Lunch

Middag

13.45 uur Je eigen rol in samenwerken aan de hand van de theorieën van:

- Stephen Covey: kring van betrokkenheid en kring van invloed;

- Rolph Pagano: spanning tussen wens en werkelijkheid.

Toelichting: ontwikkelen van het besef dat energie steken in iets waar je geen invloed op hebt niet zinvol is. Wees je bewust van wat er wel en niet in je kring van invloed zit, anders ga je mogelijk slachtoffergedrag vertonen. Het model van Pagano maakt duidelijk dat je of je ambitie of de context kunt veranderen om te voorkomen dat je belandt in frustratie en uiteindelijk slachtoffergedrag.

Integratie met de thema’s van de ochtend.

15.00 uur De luchtballon: een avontuurlijke oefening in samenwerken.

Toelichting: Met een groep (4, 5 à 6 personen) maak je in de mand onder een luchtballon een tocht boven de stille Zuidzee. De ballon raakt lek en jullie dreigen te verdrinken. Om een eiland te bereiken, moet er ballast overboord. Er is een inventarislijst en de groep moet bepalen wat er in welke volgorde overboord gaat. Hoe verloopt de besluitvorming, wat is ieders aandeel en voelt iedereen zich ook echt gehoord.

16.15 uur Evaluatie en wat heb(ben) je (jullie) nog nodig

16.45 uur Afsluiting

Leerdoelen

  • Op een transparante en respectvolle wijze communiceren met collega’s ten behoeve van een goede samenwerking.
  • Oog krijgen voor het belang van de ander(en) en het eigen doel.
  • Denken in oplossingen en niet in problemen.

Landelijke Huisartsen Vereniging

academie@lhv.nl
1200, Mercatorlaan, Utrecht, 3528BL