Deze cursus is verlopen

Echt contact met de achterban

Elke vereniging heeft betrokken leden nodig om goed te kunnen werken. Dat geldt ook voor u als bestuurder van een Kring of Wagro. Die betrokkenheid is er niet zomaar, dat vergt een continue inspanning van u en van de leden zelf. Hoe zorgen we ervoor dat leden kiezen om hun tijd in onze vereniging te steken, tussen al die andere dingen die ze te doen hebben? De kwaliteit / relevantie van de laatste boodschap bepaalt mede het succes van de...

550
3 Punten
(Meerdaagse) Nascholing
Physical course - series

Prijzen

Regulier € 550
Opmerking :Leden € 275,- / Niet-leden € 550,-
Kortingen
€ 275
Alleen voor leden

Beroepen

Arts voor verstandelijk gehandicapten
28 Feb 2020
01 Mar 2021
3 Punten
ABC1
Huisarts
28 Feb 2020
01 Mar 2021
3 Punten
ABC1
Physician Assistant
28 Feb 2020
01 Mar 2021
3 Punten
ABC1
Specialist ouderengeneeskunde
28 Feb 2020
01 Mar 2021
3 Punten
ABC1

Competenties

Medische handelen 100 %
Samenwerken 100 %
Communicatie 100 %
Omschrijving

Omschrijving

Trainers:

  • Astrid Warntjes, trainer communicatie
  • Willem-Jan Kuiper, trainer communicatie & communicatiemanager

Inleiding

Elke vereniging heeft betrokken leden nodig om goed te kunnen werken. Dat geldt ook voor u als bestuurder van een Kring of Wagro. Die betrokkenheid is er niet zomaar, dat vergt een continue inspanning van u en van de leden zelf. Hoe zorgen we ervoor dat leden kiezen om hun tijd in onze vereniging te steken, tussen al die andere dingen die ze te doen hebben?


De kwaliteit / relevantie van de laatste boodschap bepaalt mede het succes van de volgende. Het is nodig een voorkeurspositie te verwerven, zodat het lid de moeite wil nemen uw berichten te lezen. Alle LHV-communicatie beïnvloedt elkaar in positieve en negatieve zin. Door hiervan bewust te zijn kunnen we de contactmomenten met de leden positief beïnvloeden zodat we meer effect scoren.


Met een ‘communicatiebril’ kijken naar de omgeving als je contact legt met de achterban door vragen te stellen: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe helpt om de juiste boodschap te formuleren. Deze cursus biedt bestuurders handvatten om hun boodschappen te prioriteren en zo nodig te herformuleren om ten slotte het juiste middel te kiezen als drager van de boodschap.

Programma

Voorstellen

  • Korte voorstelronde aan de hand van persoonlijke waarden.

Inventarisatie en analyse huidige situatie

  • Hoe wordt de communicatie nu ingestoken; wat werkt en wat werkt niet om vorm te geven aan toekomstgerichte huisartsenzorg?

Inleiding in communicatietheorie en hoe draagvlak te creëren

  • Aansprekende en concrete voorstellen bedenken van het verbinden van de achterban. 

Opstellen communicatieparaplu met doelgroep/middelen matrix

  • Welke thema’s kiezen we als kring en voor wie zijn ze geschikt?

Nieuwe communicatiemiddelen en invalshoeken bedenken

  • Oefening: aan de hand van de thema’s uit de communicatieparaplu nieuwe wegen en vormen van communicatie bedenken om van de aangesloten leden te enthousiasmeren.

SMART-actie communicatieplanning

  • Contouren plan waarmee in de praktijk gewerkt kan worden.

Leerdoelen

Cursist kent / is zich bewust van

  • haar / zijn eigen achterban: weet wat er speelt en kan daar op inhaken met relevante boodschappen
  • juiste tone of voice
  • belang van relevant zijn en de gevolgen / effecten
  • voor- en nadelen verschillende middelen
  • keuzes die bepalend zijn voor effectieve communicatie
  • kan een opzet maken voor een het contactleggen met de achterban over thema’s


Landelijke Huisartsen Vereniging

academie@lhv.nl
1200, Mercatorlaan, Utrecht, 3528BL