Deze cursus is verlopen

Ethiek in de chronische en ouderenzorg; Wie heeft de regie?

Sociale problemen

In de zorg zijn we geneigd naar onze cliënten te kijken in termen van zorgbehoefte. Vaak staat daarbij de medisch inhoudelijke context centraal. We leren zorgrisico’s inschatten en technisch de juiste zorg te leveren. Maar in een steeds complexer wordend zorglandschap lopen we steeds vaker tegen lastige situaties aan waarin we worstelen met de vraag wat goede zorg is. Daarin is het meestal niet de medisch-technische kant van het...

510
12 Punten
Nascholing
Physical course - single

Prijzen

Regulier € 510

Beroepen

Arts voor verstandelijk gehandicapten
12 Punten
ABC1
Huisarts
12 Punten
ABC1
Physician Assistant
12 Punten
ABC1
Specialist ouderengeneeskunde
12 Punten
ABC1

Competenties

Maatschappelijk handelen en preventie 40 %
Professionaliteit en kwaliteit 60 %
Omschrijving

Omschrijving

In de zorg zijn we geneigd naar onze cliënten te kijken in termen van zorgbehoefte. Vaak staat daarbij de medisch inhoudelijke context centraal. We leren zorgrisico’s inschatten en technisch de juiste zorg te leveren. Maar in een steeds complexer wordend zorglandschap lopen we steeds vaker tegen lastige situaties aan waarin we worstelen met de vraag wat goede zorg is. Daarin is het meestal niet de medisch-technische kant van het werk die het ons lastig maakt. Veel vaker gaat het om botsende belangen, afwijkende verwachtingen of lastige ethische keuzes waarin cliënt of patiënt, zorgverleners, familie en andere betrokkenen langs elkaar heen bewegen. Goede zorg aan ouderen en chronisch zieken betekent bewustwording van normatieve verwachtingen die iedere zorgverlener en iedere zorgbehoevende heeft. In deze cursus krijgt het herkennen van- en (aanzetten tot) bewegen binnen deze normatieve structuur concreet gestalte.

Programma

9 juni 2020 - Ethiek op de werkvloer

Iedereen heeft morele intuïties, ideeën bij wat er echt toe doet en die een belangrijke invloed hebben op de manier waarop wij werken en in het leven staan. Als we het er over hebben blijken deze morele intuïties vaak vaag en abstract. Nog vaker blijven ze echter geheel onuitgesproken. Door middel van korte onderwijsleergesprekken worden de deelnemers ingeleid in ethiek als systematische reflectie op deze morele intuïties. Vervolgens wordt dit uitgewerkt in een moreel beraad: 'een gestructureerd en methodisch groepsgesprek over een morele vraag naar aanleiding van een concrete ervaring'.

15 juni 2020 - Identiteit als ingang voor passende zorg

Hoe je in het leven staat bepaalt in hoge mate hoe je zorg ervaart. Wat voor de een passend en gewenst is, is voor de ander een schrikbeeld. Om tot goede en passende zorg te komen, zeker in langlopende zorgtrajecten, is het daarom belangrijk om te begrijpen wie je patiënt of cliënt is. Tijdens deze bijeenkomst onderzoeken we hoe mensen taal en verhalen gebruiken om hun identiteit vorm te geven en welke aanknopingspunten dat oplevert voor de zorgverlener.

7 juli 2020 - Het verhaal van de patiënt

Bij ouderen en chronisch zieken hebben we te maken met mensen van wie de identiteit lijkt te schuiven. Van onafhankelijke mensen naar zorgbehoevenden. Dit kan zowel op lichamelijk als op geestelijk niveau spelen en heeft gevolgen voor de autonomie van de patiënt, de rol van naasten en familie maar ook voor de rol van de zorgverlener. Tijdens deze bijeenkomst oefenen we met het onderzoeken van identiteit door de zorgverlener, onder meer aan de hand van de verhalen van patiënten en naasten zelf

22 september 2020 - Integratie

Het opdoen van nieuwe kennis en vaardigheden wordt nuttiger én aangenamer wanneer je er ook daadwerkelijk iets mee kan in je eigen werk. Tijdens deze laatste bijeenkomst blikken we terug op hoe deelnemers het geleerde in de eigen praktijk hebben gebracht. Daarbij kijken we naar wat succesvol was, maar ook naar waar extra aandacht voor nodig is. Deelnemers geven voorafgaand aan de bijeenkomst aan waar de behoeften liggen, het programma zal aan de hand daarvan worden vormgegeven.

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus: 

  • kunt u benoemen welke morele vragen spelen in de zorg voor ouderen of mensen met een chronische aandoening
  • bent u in staat om een casus in een moreel beraad te bespreken
  • hebt u een moreel probleem op de werkvloer besproken
  • hebt u kennis verdiept over zelfbeschikking, rol en verantwoordelijkheid van anderen, de identiteit van mensen met cognitieve stoornissen

Wenckebach Instituut voor Onderwijs en Opleiden UMCG

​Het Wenckebach Instituut is onderdeel van het UMCG en richt zich op de ontwikkeling en opleiding van professionals in de zorg. Het Wenckebach Instituut bestaat uit: Postgraduate School of Medicine School of Nursing & Health Expertisecentrum Communicatie, Leiderschap, Assessment en Samenwerking Wenckebach Skill Center UMCG Innovatiepoli: eerste hulp bij innovatie! Het Wenckebach Instituut werkt ook voor andere zorginstellingen in Noord- en Oost-Nederland en in specifieke gevallen ook voor landelijke en internationale opdrachtgevers. Veel gebeurt ’op maat’, in nauw overleg met opdrachtgevers.