Deze cursus is verlopen
Cultuursensitieve ouderenzorg | LCB Academie
Er is een toename aan ouderen met een migratieachtergrond die een beroep doen op zorg. Deze ouderen hebben soms andere normen, waarden en gebruiken. Om hen passende zorg te bieden is het belangrijk hen te begrijpen. Als zorgverlener kunt u niet van alle culturen kennis hebben. Wel zijn er algemene handvatten en tips die u kunt inzetten om ouderen met een andere culturele achtergrond beter te begrijpen. Tijdens de studiedag cultuursensitieve...
355
5 Punten
Nascholing
Physical course - single
Prijzen
Regulier
€ 355
Opmerking :excl. btw
Kortingen
€ 25
€ 0
Alleen voor leden
Beroepen
Arts voor verstandelijk gehandicapten
17 Dec 2019
22 Apr 2020
5 Punten
ABC1
Huisarts
17 Dec 2019
22 Apr 2020
5 Punten
ABC1
Physician Assistant
17 Dec 2019
22 Apr 2020
5 Punten
ABC1
Specialist ouderengeneeskunde
17 Dec 2019
22 Apr 2020
5 Punten
ABC1
Competenties
Medische handelen 60 %
Samenwerken 70 %
Kennis en wetenschap 70 %
Communicatie 90 %
Maatschappelijk handelen en preventie 80 %
Professionaliteit en kwaliteit 80 %
Organisatie en financiering 40 %
Omschrijving
Omschrijving
Nederland vergrijst waardoor de vraag naar ouderenzorg zal toenemen. Ook de migranten die in de jaren ’60 naar Nederland zijn gekomen zullen een beroep gaan doen op zorg. Er zullen dus steeds meer ouderen met een andere culturele achtergrond behoefte hebben aan zorg. Dit betekent dat de zorgsector zich moet instellen op cultuursensitief werken.
Tijdens deze studiedag worden er, aan de hand van wetenschappelijke inzichten en initiatieven uit de praktijk, handvatten geboden om cultuursensitief te werken.
Inleiding
Er is een toename aan ouderen met een migratieachtergrond die een beroep doen op zorg. Deze ouderen hebben soms andere normen, waarden en gebruiken. Om hen passende zorg te bieden is het belangrijk hen te begrijpen.
Als zorgverlener kunt u niet van alle culturen kennis hebben. Wel zijn er algemene handvatten en tips die u kunt inzetten om ouderen met een andere culturele achtergrond beter te begrijpen.
Tijdens de studiedag cultuursensitieve ouderenzorg bieden onze sprekers u deze handvatten waardoor u beter bent uitgerust om passende zorg te verlenen aan deze ouderen.
Programma
9.30 uur Ontvangst en registratie
10.00 uur Opening door de dagvoorzitter
Kader van de dag
Inventarisatie van de deelnemers
Diana Codfried, eigenaar, coach/trainer en adviseur culturele diversiteit bij Bilan coaching & training
10.30 uur Ouder worden, dementie en zorg: De perspectieven van migrantenouderen, mantelzorgers en professionals
De visie op ouder worden, dementie en zorg verschilt tussen culturen. Ook bij ouderen zelf.
Hoe kijken oudere migranten aan tegen ouder worden en zorg? Welke invloed heeft dit op hun zorgvraag en zorggebruik?
Casus dementie: Hoe gaat de samenwerking tussen familie en de professional? Wat kan de samenwerking verbeteren?
Carolien Smits, lector Innoveren met Ouderen Windesheim
11.15 uur Ochtendpauze
11.35 uur Tal van initiatieven
Er is in Nederland een groeiend aantal van woonzorg- initiatieven van en voor oudere migranten. Waar gaat het goed en waar kan het beter?
Lessons learned en tips voor het verbeteren van voorzieningen op het gebied van wonen, zorg en welzijn aan oudere migranten.
Yvonne Witter, adviseur ZorgSaamWonen
12.20 uur Vragen en discussie
12.45 uur Lunchpauze
Middagprogramma met keuzesessies
13.30 uur Ronde I. U kunt kiezen uit sessie A of B.
A. Uw referentiekader bepaalt
We besteden veel aandacht en tijd aan het ophalen van informatie over het referentiekader van de cliënt. We zijn daarin sensitief, voelen daarvoor tijd en ruimte, maar hebben vaak weinig aandacht voor ons eigen referentiekader. Dit is één van de conclusies van het praktijkonderzoek van Stichting Schakelring.
Aan de hand van het praktijkonderzoek en praktische werkvormen staan we in deze workshop stil bij uw referentiekader en oefent u hiermee.
Chayenna van de Pol, casemanager dementie Zorgnetwerk Midden-Brabant en projectleider Stichting Schakelring
B. Van kortsluiting naar ont-moeten naar verbinding
Om elkaar echt te kunnen ont-moeten (=niet moeten = graag willen) en te begrijpen is er verbinding tussen de zorgprofessional en de cliënt nodig. Voor verbinding is effectieve communicatie nodig. Communiceren is echter meer dan vragen en antwoorden. Een van de belangrijkste aspecten bij communicatie is verdiept luisteren. Wat houdt dit in en hoe doe je dit?
Tijdens deze sessie wordt er geoefend met verdiept luisteren.
Jos Artz, oprichter VARIIS en ArtzAdvies, auteur van ‘De Blauwe Biotoop’
14.45 uur Korte pauze, sessiewisseling
15.00 uur Ronde 2. U kunt kiezen uit sessie C of D.
C. Gedrag duiden
Probleemgedrag zien in relatie tot iemands levensverhaal. Hoe kom je achter het levensverhaal en hoe kun je aan de hand hiervan het gedrag beter duiden? Wat doe je hier vervolgens mee?
Consulent van het Centrum voor Consultatie en Expertise (CCE)
D. In gesprek met migrantenouderen en hun naasten: het Culturele Interview
Zorgprofessionals die met migrantenouderen werken kunnen te maken krijgen met voor hen onbekende ziekteopvattingen, manieren om hulp te zoeken en visies op leven en dood. Tevens kunnen levensstijlen van ouderen, kinderen en kleinkinderen anders zijn dan zorgverleners gewend zijn.
In deze workshop wordt besproken welke invloed migratie, cultuur en levensbeschouwing hebben op de zorg. Ook wordt met het Culturele Interview geoefend. Hiermee leert de zorgverlener de voorliggende problemen te begrijpen vanuit de belevingswereld van de oudere en zijn/haar naasten.
Cor Hoffer, socioloog en antropoloog, zelfstandig trainer en onderzoeker
16.15 uur Einde programma, napraten tijdens borrel
Leerdoelen
Tijdens de studiedag cultuursensitieve ouderenzorg bieden onze sprekers u deze handvatten waardoor u beter bent uitgerust om passende zorg te verlenen aan deze ouderen.
Leids Congres Bureau
accreditatie@leidscongresbureau.nl
144, Lammenschansweg,, Leiden, 2321JX