Ontwikkelingsstoornissen - Deel 1: Inleiding
Welke omgevingsfactoren zijn risicovol en hoe kunt u deze signaleren? Welke generieke gevolgen heeft een ontwikkelingsstoornis voor de behandeling en welke rol kunt u als huisarts daarin spelen?
Prijzen
Beroepen
Competenties
Sprekers
mr. dr. B.B. Sizoo
psychiater
Bram Sizoo (1961) was van 1982 tot 1989 marineofficier bij de onderzeedienst. In 1992 behaalde hij zijn doctoraalexamen Nederlands recht. Na het behalen van zijn artsexamen in 1996, volgde hij de opleiding tot tropenarts. In 1999 werd hij medisch directeur van Mulanje Mission Hospital in Malawi. Van 2003 tot 2008 was hij in opleiding tot psychiater in Zwolle. In maart 2010 promoveerde hij aan de Radboud Universiteit Nijmegen op het proefschrift ‘Developmental Disorders and Substance Use Disorder, a phenotypical, endophenotypical and genetic exploration’. Vanaf 2008 werkt hij als psychiater bij het Specialistisch Centrum Ontwikkelingsstoornissen bij Dimence. Een kernfunctie van dit centrum is het verrichten van second opinions bij complexe diagnostiek of behandelingen van volwassenen met autisme of ADHD. Bram Sizoo was van 2005 tot 2017 bestuurslid van de Stichting CASS18+, een landelijk platform voor behandelaren van volwassenen met autismespectrumstoornissen. Naast klinisch werk is hij betrokken bij en geeft leiding aan diverse wetenschappelijk onderzoeksprojecten.
Doelen
In deze cursus wordt het kwetsbaarheidsmodel als alternatief voor het laesiemodel gepresenteerd om aannemelijk te maken dat de invloed van de omgeving (school, gezin, baan, huis, buren, gezondheid, lawaai etc.) op het individu, in combinatie met de aanleg, resulteert in het ontwikkelen van meer of minder autisme of ADHD-symptomen. Die symptomen komen en gaan al naar gelang de context waarin iemand zich bevindt. Welke omgevingsfactoren zijn risicovol en hoe kunt u deze signaleren? Welke generieke gevolgen heeft een ontwikkelingsstoornis voor de behandeling en welke rol kunt u als huisarts daarin spelen?
Deze cursus bestaat uit een module en een eindtoets.
Programma
Module
De classificatie
- Positionering in DSM systeem
- Verschil classificatie en diagnose
- Neurobiologische ontwikkelingsstoornissen
- Verschillen DSM IV en 5
De essentie van een ontwikkelingsstoornis
- Verschil laesie- en kwetsbaarheidsmodel
- Interactie met de omgeving
- Consequenties voor de praktijk
ASS en ADHA als ontwikkelingsstoornissen
- Fenotypische heterogeniteit
- Aangeboren of verworven
- Erfelijkheid en risico’s
- Hechtingsproblematiek
Behandelprincipes
- Focus van de behandeling
- Systeembehandeling
- Zin en onzin van symptoombestrijding
Organisatie van zorg
- Verwijzen naar de GGZ
- Samenwerken
Een complexe casus
Eindtoets