Deze cursus is verlopen

Basiskwalificatie Onderwijs (BKO)

De Universiteit Maastricht hecht grote waarde aan goed onderwijs en deskundige docenten. Een structurele invoering van BKO geeft professionalisering van docenten een impuls. Docenten optimaliseren in dit opleidingstraject hun bekwaamheden door het ontwikkelen van zes competenties toegespitst op de onderwijspraktijk, te weten: vakinhoudelijk handelen, ontwikkelen van onderwijs, uitvoeren van onderwijs, beoordelen en toetsen van studenten,...

Gratis
30 Punten
Nascholing
Physical course - single

Prijzen

Gratis
Opmerking :De Faculty of Health and Medical Life Sciences vergoedt de gemaakte kosten.

Beroepen

Anesthesioloog
23 Jan 2019
22 Jan 2020
30 Punten
ABAN
Arts
23 Jan 2019
22 Jan 2020
30 Punten
ABAN
Arts beleid en advies KNMG
23 Jan 2019
22 Jan 2020
30 Punten
ABAN
Arts indicatie en advies KNMG
23 Jan 2019
22 Jan 2020
30 Punten
ABAN
Arts infectiebestrijding KNMG
23 Jan 2019
22 Jan 2020
30 Punten
ABAN

Competenties

Kennis en wetenschap 40 %
Communicatie 20 %
Professionaliteit en kwaliteit 40 %
Omschrijving

Omschrijving

Doelgroep

Alle stafleden met onderwijstaken: docenten, universitair docenten, universitair hoofddocenten, hoogleraren, clinici met onderwijstaken en onderzoekers met onderwijstaken.

Studiebelasting

60 uur.

Werkwijze en Beoordeling

Er wordt nauw aangesloten bij de onderwijspraktijk. Eigen onderwijservaringen worden kritisch onder de loep genomen en worden vertaalt naar nieuwe inzichten van de eigen onderwijspraktijk. Zo worden de 6 onderwijskundige competenties ontwikkeld en met behulp van bewijsmateriaal vastgelegd in een elektronisch portfolio. Het portfolio is het beoordelingsdocument op basis waarvan de BKO wordt gecertificeerd.

Landelijke erkenning

Een toegekende kwalificatie geeft automatisch vrijstelling bij andere universitaire centra als gevolg van de overeenkomst: wederzijdse erkenning BKO, januari 2008 door de VSNU.

 

Inleiding

De Universiteit Maastricht hecht grote waarde aan goed onderwijs en deskundige docenten. Een structurele invoering van BKO geeft professionalisering van docenten een impuls. Docenten optimaliseren in dit opleidingstraject hun bekwaamheden door het ontwikkelen van zes competenties toegespitst op de onderwijspraktijk, te weten:

  • vakinhoudelijk handelen,
  • ontwikkelen van onderwijs,
  • uitvoeren van onderwijs,
  • beoordelen en toetsen van studenten,
  • samenwerken,
  • reflecteren op eigen handelen,

Deze competenties zijn de leidraad en bepalen de inhoud van het BKO-programma. BKO past binnen de universitaire plannen om een landelijk erkende onderwijskwalificatie te ontwikkelen voor medewerkers van alle faculteiten.

VOOR WIE IS BKO BEDOELD

BKO is bedoeld voor alle stafleden met uitvoerende en/of coordinerende onderwijstaken in het geneeskundig, gezondheidswetenschappelijk en moleculair levenswetenschappelijk curriculum.

Docenten ontwikkelen en verdiepen hun onderwijskundige kennis door deelname aan de BKO. Dit komt de onderwijskwaliteit ten goede en verhoogt het werkplezier van de docent. Hierdoor kan men tevens de persoonlijke ambities op het gebied van onderwijs realiseren.

Leerdoelen

Het verkrijgen van een brede oriëntatie op onderwijs, waarbij onderwijscompetenties worden verbeterd en geoptimaliseerd.

Universiteit Maastricht, O&O

C.Salemans@MaastrichtUniversity.nl
60, Universiteitssingel, Maastricht, 6229ER