Deze cursus is verlopen
"Iedereen wil aardige collega's, ook jouw collega's": Aanspreken volgens de Bode Methode
Hanteer de Bode Methode® (zacht) zodat conflicten met collega's worden voorkomen en de samenwerking goed blijft Als een ieder zich aan de gemaakte afspraken houdt, heb je een geweldig team en een heel prettige samenwerking! Maar ja, er zijn altijd een paar collega’s die dat niet doen, en dan is Leiden in last.
375
5 Punten
(Meerdaagse) Nascholing
Physical course - series
Prijzen
Regulier
€ 375
Opmerking :incl. documentatie, lunch en consumpties
Beroepen
Anesthesioloog
31 Oct 2018
30 Oct 2019
5 Punten
ABAN
Arts
31 Oct 2018
30 Oct 2019
5 Punten
ABAN
Arts beleid en advies KNMG
31 Oct 2018
30 Oct 2019
5 Punten
ABAN
Arts indicatie en advies KNMG
31 Oct 2018
30 Oct 2019
5 Punten
ABAN
Arts infectiebestrijding KNMG
31 Oct 2018
30 Oct 2019
5 Punten
ABAN
Competenties
Samenwerken 60 %
Communicatie 40 %
Omschrijving
Omschrijving
Met het hanteren van de Bode Methode® willen wij je leren je collega aan te spreken op apart, negatief gedrag en toch de sfeer goed te houden zodat je nog steeds door dezelfde deur kunt.
Zo voorkom je dat gedoe of onenigheid op een conflict uitdraait.
We begeven ons aan het begin van de communicatie, inclusief hoe hulp te vragen bij de leidinggevende als je collega “ja” blijft zeggen maar “nee” blijft doen. In dat geval beland je in een conflict.
Wanneer je één van de hieronder vermelde casussen herkent is het tijd om met de Bode Methode ® de ander aan te spreken zodat hij/zij het gedrag kan veranderen. Dat betekent dus dat we niet meer de andere kant op kijken of het maar gaan gedogen. Wij gaan op een niet aanvallende wijze de confrontatie aan zodat gedaan wordt wat is afgesproken om escalatie te voorkomen.
Zelf ingebrachte casuïstiek
De volgende casuïstiek wordt regelmatig door de deelnemers zelf tijdens het programma naar voren gebracht als zijnde lastig en veelvoorkomend:
Gedrag van collega's:
• rommel niet opruimen / niet aanvullen
• te laat komen / te vroeg weggaan
• geen baliewerk willen doen
• “de kantjes er van af lopen”
• in werktijd privé bellen / internetten / appen
• dominant / dwingend
• roddelen
• onheuse bejegening richting collega / patiënt
• niet meehelpen als je collega al klaar is met de taak, en jij nog niet
• ja zeggen, maar nee doen
Gedrag van leidinggevenden / medici:
• geen voorbeeldgedrag
• niet daadkrachtig
• dominant / dwingend
• biedt geen ondersteuning
• onheuse bejegening richting collega / medewerker / patiënt
• roddelen
• generaliseren
• disfunctioneren
Inleiding
Hanteer de Bode Methode® (zacht) zodat conflicten met collega's worden voorkomen en de samenwerking goed blijft
Als een ieder zich aan de gemaakte afspraken houdt, heb je een geweldig team en een heel prettige samenwerking! Maar ja, er zijn altijd een paar collega’s die dat niet doen, en dan is Leiden in last.
Programma
Ochtendprogramma
09:00 Ontvangst
09:30 Start en inleiding
• voorstellen en verwachtingen
• (non)verbale communicatie: de rol van “bejegening”
10:15 Harde feiten, zachte bejegening
• normen, waarden, afspraken en (gedrags)regels
• de 3 zachte- en de 3 harde effectiviteitsgebieden
• zelftest I: Roos van Leary, hoe kan ik een collega het beste
beïnvloeden?
• was ik maar iets assertiever
11:00 Koffiepauze
11:15 Samenwerken
• zodra een ieder zich aan de gemaakte afspraken houdt heb je een
goed functionerend team, zo simpel is het…
• wat zijn de specifieke randvoorwaarden?
11:45 De Bode Methode ®
• 180˚ collegiaal feedback geven en ontvangen
• het kennen en toepassen van de spelregels aan de hand van een
voorbeeld
12.30 Lunchpauze
Middagprogramma
13:30 De eigen ingebrachte casuïstiek middels simulatiegesprekken met een actrice oefenen
15:00 Theepauze
15:15 Wat te doen als het niet helpt? Doorpakken, laat het er niet bij zitten!
16:00 Afsluiting
De Bode nascholingen
De Bode Nascholingen wil hulpverleners en medewerkers in de gezondheidszorg helpen hun communicatieve kennis om te zetten in communicatieve kunde opdat zij de doelstellingen op een daadkrachtige, vreugdevolle wijze kunnen realiseren. De Bode Nascholingen onderscheidt zich door het feit dat de wortels van de twee vaste trainers in het bedrijfsleven liggen met als markt de “gezondheidszorg”. Zo kan de gezondheidszorg op een zakelijke (commerciële) wijze geanalyseerd en voorzien worden van gerichte, zakelijke adviezen en trainingen. Uit onderzoek en uit gesprekken met de medische professie blijkt dat de meeste hulpverleners en medewerkers in de zorg vooral belangstelling hebben voor (geaccrediteerde) kleinschalige nascholingsbijeenkomsten. Het directe en persoonlijke contact tussen enerzijds de deelnemers onderling en de deelnemers en trainer anderzijds is hierbij van groot belang. De Bode Nascholingen komt aan deze behoefte tegemoet en is daarvoor speciaal in 1997 voor de medische professie opgericht. De programma’s zijn kortdurende, interactieve bijeenkomsten die erop gericht zijn om uw vaardigheden, kennis en inzichten te vergroten. De Bode Nascholingen is geheel onafhankelijk van derden wat betreft de inhoud, onderwerpkeuze en organisatie.