Deze cursus is verlopen
"Voor jezelf opkomen", assertiviteit op de werkvloer
Assertiviteit op de werkvloer (ééndaagse) Ik zou graag vaker, op sommige momenten, wat assertiever willen zijn. Nu komt het regelmatig voor dat ik geen “nee” durf te zeggen, want dat vind ik sneu voor de ander, en wat zullen ze wel niet van me vinden. Ook komt het wel eens voor dat ik totaal dicht sla en dan denk ik na afloop: “had ik dit of had ik dat maar gezegd”. Maar ja, zo zit ik niet in elkaar hé, en ik wil geen ruzie.
375
5 Punten
Nascholing
Physical course - single
Prijzen
Regulier
€ 375
Opmerking :incl. documentatie, lunch en consumpties
Beroepen
Anesthesioloog
30 Oct 2018
29 Oct 2019
5 Punten
ABAN
Arts
30 Oct 2018
29 Oct 2019
5 Punten
ABAN
Arts beleid en advies KNMG
30 Oct 2018
29 Oct 2019
5 Punten
ABAN
Arts indicatie en advies KNMG
30 Oct 2018
29 Oct 2019
5 Punten
ABAN
Arts infectiebestrijding KNMG
30 Oct 2018
29 Oct 2019
5 Punten
ABAN
Competenties
Samenwerken 40 %
Communicatie 60 %
Omschrijving
Omschrijving
Een assertief persoon kan “nee” zeggen zonder zich schuldig te voelen. Is verder in staat grenzen aan te geven en voor zijn of haar mening uit te komen. Echter, opkomen voor jezelf is voor velen nog steeds een groot probleem. Vaak wil je aardig overkomen en wil je anderen niet tot last zijn. Assertiviteit geeft enorm veel zelfvertrouwen, zelfrespect en gevoel van eigenwaarde en de vrijheid te zijn wie je bent, niet zoals anderen denken dat je moet zijn.
De techniek van het duidelijk en precies vertellen en laten zien wat je wilt, het voet bij stuk houden (de techniek van de kapotte grammofoonplaat) en het afweren van tegenwerpingen wordt besproken en geoefend.
Waarom deelnemen?
Je krijgt handvatten aangereikt hoe je meer durft door de ander duidelijk en precies te vertellen en te laten zien wat je wilt, zonder daarbij een schuldgevoel te krijgen.
Hoe je meer gevoel van eigenwaarde krijgt door voet bij stuk te houden en tegenwerpingen af te weren, zonder dicht te slaan.
Wat levert het op?
• op een juiste wijze “nee” te zeggen, zonder schuldgevoel
• je mening te geven in vergaderingen
• je dominante collega zelfverzekerd je grens aan te geven
• je minder dominant/agressief over te laten komen
Inleiding
Assertiviteit op de werkvloer (ééndaagse)
Ik zou graag vaker, op sommige momenten, wat assertiever willen zijn. Nu komt het regelmatig voor dat ik geen “nee” durf te zeggen, want dat vind ik sneu voor de ander, en wat zullen ze wel niet van me vinden. Ook komt het wel eens voor dat ik totaal dicht sla en dan denk ik na afloop: “had ik dit of had ik dat maar gezegd”. Maar ja, zo zit ik niet in elkaar hé, en ik wil geen ruzie.
Programma
Ochtendprogramma
09:00 Ontvangst
09:30 Inleiding
• voorstellen en verwachtingen
• sub-assertiviteit als fundamentele rechten van de mens
10:00 Assertiviteit op de werkvloer
• zelftest I: hoe assertief ben ik zelf eigenlijk?
• enkele veel voorkomende uitingen van onvoldoende assertief
zijn op de werkvloer
• wat zijn de verbale en non-verbale uitingen van assertiviteit
• wat zijn de verbale en non-verbale uitingen van sub-assertief
en agressief gedrag
• wederzijdse communicatie: zender/ontvanger model
11:00 Koffiepauze
11:15 Durven en doen
• gedrag is aangeleerd, het is dus ook weer af te leren
• zelftest II: roos van Leary, hoe kan ik een collega het beste
beïnvloeden?
• verwar botheid niet met duidelijkheid
11:45 De techniek van assertiviteit
• duidelijk en precies (hou je vooral bij de feiten, minder bij
de emotie)
• voet bij stuk houden (herhalen, geen zijwegen in slaan)
• het afweren van tegenwerpingen (meeveren, antwoorden en
opnieuw het initiatief nemen)
12:30 Lunchpauze
Middagprogramma
13:30 En dan nu de praktijk…
• de theorie wordt praktisch vertaald en geoefend
15:00 Theepauze
15:15 Vervolg praktijk
16:00 Afsluiting
De Bode nascholingen
De Bode Nascholingen wil hulpverleners en medewerkers in de gezondheidszorg helpen hun communicatieve kennis om te zetten in communicatieve kunde opdat zij de doelstellingen op een daadkrachtige, vreugdevolle wijze kunnen realiseren. De Bode Nascholingen onderscheidt zich door het feit dat de wortels van de twee vaste trainers in het bedrijfsleven liggen met als markt de “gezondheidszorg”. Zo kan de gezondheidszorg op een zakelijke (commerciële) wijze geanalyseerd en voorzien worden van gerichte, zakelijke adviezen en trainingen. Uit onderzoek en uit gesprekken met de medische professie blijkt dat de meeste hulpverleners en medewerkers in de zorg vooral belangstelling hebben voor (geaccrediteerde) kleinschalige nascholingsbijeenkomsten. Het directe en persoonlijke contact tussen enerzijds de deelnemers onderling en de deelnemers en trainer anderzijds is hierbij van groot belang. De Bode Nascholingen komt aan deze behoefte tegemoet en is daarvoor speciaal in 1997 voor de medische professie opgericht. De programma’s zijn kortdurende, interactieve bijeenkomsten die erop gericht zijn om uw vaardigheden, kennis en inzichten te vergroten. De Bode Nascholingen is geheel onafhankelijk van derden wat betreft de inhoud, onderwerpkeuze en organisatie.