Deze cursus is verlopen
Leidinggeven, conflictpreventie, bemiddeling en assertiviteit (module B)
ijdens deze nascholing wordt dieper ingegaan op de materie uit de eerste module van deze cursus maar is deze cursus ook geschikt voor wie al eerder enige kennis opdeed over leidinggeven en personeelsaangelegenheden. Het betreft hier een praktische, interactieve cursus met veel ruimte voor rollenspel. U verblijft op Landgoed Avegoor vanaf vrijdagmiddag tot zatermiddag inclusief lunches en diner.
945
12 Punten
Nascholing
Physical course - single
Prijzen
Regulier
€ 945
Opmerking :Voor de volledige kosten (arrangement-prijs) kijkt u op het inschrijfformulier van de aanbieder via de 'inschrijven' button.
Beroepen
Arts voor verstandelijk gehandicapten
31 Aug 2018
01 Jan 2021
12 Punten
ABC1
Huisarts
31 Aug 2018
01 Jan 2021
12 Punten
ABC1
Physician Assistant
31 Aug 2018
01 Jan 2021
12 Punten
ABC1
Specialist ouderengeneeskunde
31 Aug 2018
01 Jan 2021
12 Punten
ABC1
Competenties
Samenwerken 20 %
Communicatie 20 %
Maatschappelijk handelen en preventie 20 %
Professionaliteit en kwaliteit 40 %
Omschrijving
Omschrijving
Tijdens deze nascholing wordt dieper ingegaan op de materie uit de eerste module van deze cursus maar is deze cursus ook geschikt voor wie al eerder enige kennis opdeed over leidinggeven en personeelsaangelegenheden.
Het betreft hier een praktische, interactieve cursus met veel ruimte voor rollenspel.
U verblijft op Landgoed Avegoor vanaf vrijdagmiddag tot zatermiddag inclusief lunches en diner.
Inleiding
ijdens deze nascholing wordt dieper ingegaan op de materie uit de eerste module van deze cursus maar is deze cursus ook geschikt voor wie al eerder enige kennis opdeed over leidinggeven en personeelsaangelegenheden.
Het betreft hier een praktische, interactieve cursus met veel ruimte voor rollenspel.
U verblijft op Landgoed Avegoor vanaf vrijdagmiddag tot zatermiddag inclusief lunches en diner.
Programma
De Arts aan de Leiding
Deze training wordt georganiseerd op een vrijdagmiddag en -avond en de opvolgende
zaterdag, waardoor de tijd dat de arts van de praktijk weg is, beperkt is.
Vrijdag
12.30 – 13.30 • Ontvangst met lunch
13.30 – 17.00 • Welkom, introductie, kennismaken
• Het voeren van een selectiegesprek
• De verschillende selectie-instrumenten
• De brief en C.V.
• Het selectiegesprek
• Stellingen en S.T.A.R. om gedrag te meten
• De procedure
• Oefening ‘Het Selectiegesprek’
17.00 – 17.30 Snackpauze
17.30 - 19.30 • Theorie 'Assertiviteit'
• Vragenlijst: 'Uw mate van assertiviteit'
• Oefeningen: 'Het assertief afwijzen van een verzoek /geven
van kritiek'
Zaterdag
09.00 – 12.30 • Theorie: 'Conflicthantering'
• Vragenlijst: 'Eigen gedrag in conflictsituaties'
• Theorie: 'Conflictdiagnose'
• Oefening: 'Belangenconflict'
• Theorie: 'De leidinggevende als bemiddelaar'
• Oefening: 'Conflictbemiddeling'
12.30 – 13.30 Lunch
• Theorie 'Motivatie'
• 'De fasen van motivatie en demotivatie'
• 'Motivatie volgens Maslow en Herzberg'
• 'Waar loopt u op?'
• Oefening 'Het voeren van een motiverend gesprek'
16.30 - • Evaluatie en afsluiten
• Borrel
De Arts aan de Leiding
vrijdag
12.30 - 13.30 Ontvangst met lunch
Door de gezamenlijke lunch leren de deelnemers elkaar al enigszins kennen.
13.30 - 17.00
• Welkom, introductie, kennismaken
In de cursusruimte heet de trainer de cursisten officieel welkom. Er wordt een korte
voorstelronde gehouden. Hierbij vertelt elke deelnemer over de eigen organisatie/
praktijk, personeelsomvang en met name de eigen leerdoelen: welke vaardigheid wil
je na afloop van deze cursus hebben en welke probleem in de praktijk wil je hierna
op kunnen lossen? Hierdoor kan de trainer in de loop van deze twee dagen
koppelingen leggen tussen de cursusonderdelen en de individuele leerdoelen
• Het voeren van een selectiegesprek
Theoretische presentatie van de trainer. Er wordt op interactieve wijze inzicht
gegeven van de achtergrond van het selectiegesprek. Dit gesprek moet dienen als
voorspelling van succesvol toekomstig gedrag van de kandidaat. Tevens wordt het
concept 'kritische succesfactoren' behandeld. Er wordt speciale aandacht besteed
aan de verschillende selectie-instrumenten (de brief en C.V., het selectiegesprek, het
gebruik van stellingen en S.T.A.R. om gedrag te meten).
• De procedure
De trainer behandelt de procedure van het opstellen van de functiegebonden
kwaliteiten tot het voeren van het arbeidsvoorwaardengesprek.
• Oefening ‘Het Selectiegesprek’
De cursisten beoordelen in kleine groepjes de kwaliteit van een
personeelsadvertentie en de brieven den C.V.'s die hierop zijn binnengekomen (allen
fictief). De resultaten hiervan worden plenair besproken. De groep stelt vast welke
sollicitant(en) uitgenodigd zouden worden. Vervolgens wordt middels een rollenspel
dit gesprek geoefend.
17.00 - 17.30 Snackpauze
17.30 - 19.30
• Theorie 'Assertiviteit'
Theoretische presentatie van de trainer. In deze presentatie wordt duidelijk gemaakt
dat assertiviteit méér is dan 'nee-zeggen'. Tevens worden de cursisten geprikkeld om
na te denken over de belemmeringen die ervaren worden bij het verdedigen van de
eigen belangen of standpunten.
• Vragenlijst: 'Uw mate van assertiviteit'
Deze vragenlijst geeft met name aan in welke situaties de cursist het lastig vindt om
assertief te zijn.
• Oefeningen: 'Het assertief afwijzen van een verzoek /geven van kritiek'
De cursisten oefenen in trio's met eigen situaties: een oefent, de tweede heeft de
tegenrol, de derde observeert en geeft feedback. Daarna worden de rollen nog twee
keer gewisseld.
20.00 Diner
zaterdag
09.00 - 12.30
• Theorie: 'Conflicthantering'
Wanneer ontstaan conflicten, wat is de conflictdriehoek van Galtung, welke
hanteringvormen zijn er.
• Vragenlijst: 'Eigen gedrag in conflictsituaties'.
In deze vragenlijst maken de cursisten 30 keer een zgn. forced choice. Dit leidt tot
een verdeling op de stijlen: vermijden, toegeven, forceren, compromis en exploreren.
• Theorie: 'Conflictdiagnose'
Aan elke behandeling gaat een diagnose vooraf: wat is de aard en intentie van dit
conflict. Pas dán is een interventie (behandeling) mogelijk.
• Oefening: 'Belangenconflict'
In deze oefening wordt weer in drietallen gewerkt. Partij A kiest een
conflictbehandelingsstijl. Partij B probeert twee andere stijlen uit en vervolgens wordt
de effectiviteit beoordeeld.
• Theorie: 'De leidinggevende als bemiddelaar'
Wat te doen als twee van je medewerkers onderling een conflict hebben?
• Oefening: 'Conflictbemiddeling'
Deze grote oefening bestaat uit vijf stappen. Er zijn drie rollen: medewerker A en B
en de leidinggevende. Elke rol wordt door minimaal twee cursisten voorbereid (de rol
van leidinggevende liefst door 3). Na de voorbereiding voert de leidinggevende eerst
een gesprek met partij A, vervolgens met B en tenslotte het bemiddelingsgesprek
met beide partijen gezamenlijk.
12.30 - 13.30 Lunch
13.30 - 16.30
• Theorie 'Motivatie'
✦ 'Motivatie volgens Maslow en Herzberg'
✦ 'De fasen van motivatie en demotivatie'
✦ 'Waar loopt u op?'
'Motivatie' wordt veel gebruikt als verklaring voor gedrag. In deze presentatie wordt
de theorie behandeld en gekeken naar de effecten van verminderde motivatie op
inzet en output. Uiteraard wordt er enige zelfreflectie gepleegd: wat is uw motivatie?
• Oefening 'Het voeren van een motiverend gesprek'
In dit rollenspel voert één van de cursisten een motiverend gesprek. Dit gesprek
wordt plenair nabesproken.
16.30 -
• Evaluatie en afsluiten
• Borrel
Leermiddelen
Alle cursisten krijgen een syllabus met de behandelde theorie als naslagwerk. Per
behandeld onderwerp krijgen ze ook een hand-out (A4) met de kernpunten. Daarnaast
ontvangen ze de vragenlijst ‘Uw mate van assertiviteit’ en 'Eigen gedrag in conflictsituaties'.
Uiteraard in de verwachting dat de score verbetert. Op de maandag ná de cursus ontvangt
de cursist per email een PDF-document met de gebruikte Powerpoint-presentatie.