Deze cursus is verlopen
Het plastische brein
De rol van plasticiteit bij ontwikkeling, leren en herstel na hersenbeschadiging en bij pijn. Wij zijn nu tot het inzicht gekomen dat hersenen en zenuwcellen voortdurend van eigenschappen veranderen, ook bij volwassenen. Het leren van vaardigheden (pianospelen, tennissen etc) heeft zijn biologische basis in deze plasticiteit. Herstel na hersenbeschadiging blijkt te berusten op ingrijpende neurale reorganisatie. Ook bij het ontstaan van...
225
6 Punten
Nascholing
Physical course - single
Prijzen
Regulier
€ 225
Opmerking :195, 00 plus 30,00 inschrijfgeld
Beroepen
Anesthesioloog
29 Jun 2018
28 Jun 2019
6 Punten
ABAN-C2
Arts klinische chemie
29 Jun 2018
28 Jun 2019
6 Punten
ABAN-C2
Arts nucleaire geneeskunde
29 Jun 2018
28 Jun 2019
6 Punten
ABAN-C2
Arts voor verstandelijk gehandicapten
29 Jun 2018
28 Jun 2019
6 Punten
ABC1
Artsen | Mondziekten en kaakchirurgie (kaakchirurg)
29 Jun 2018
28 Jun 2019
6 Punten
ABAN-C2
Competenties
Medische handelen 60 %
Samenwerken 20 %
Kennis en wetenschap 20 %
Omschrijving
Omschrijving
De rol van plasticiteit bij ontwikkeling, leren en herstel na hersenbeschadiging en bij pijn. Wij zijn nu tot het inzicht gekomen dat hersenen en zenuwcellen voortdurend van eigenschappen veranderen, ook bij volwassenen. Het leren van vaardigheden (pianospelen, tennissen etc) heeft zijn biologische basis in deze plasticiteit. Herstel na hersenbeschadiging blijkt te berusten op ingrijpende neurale reorganisatie. Ook bij het ontstaan van chronische pijn speelt plasticiteit een rol. Wellicht schuilen hierin voor de toekomst nog onvermoede mogelijkheden. Bedoeld voor diegenen die geïnteresseerd zijn in biologische achtergronden van leren en herstel.
Docent: Dr. Ben van Cranenburgh neurowetenschapper, hoofddocent ITON
Inleiding
De rol van plasticiteit bij ontwikkeling, leren en herstel na hersenbeschadiging en bij pijn. Wij zijn nu tot het inzicht gekomen dat hersenen en zenuwcellen voortdurend van eigenschappen veranderen, ook bij volwassenen. Het leren van vaardigheden (pianospelen, tennissen etc) heeft zijn biologische basis in deze plasticiteit. Herstel na hersenbeschadiging blijkt te berusten op ingrijpende neurale reorganisatie. Ook bij het ontstaan van chronische pijn speelt plasticiteit een rol. Wellicht schuilen hierin voor de toekomst nog onvermoede mogelijkheden. Bedoeld voor diegenen die geïnteresseerd zijn in biologische achtergronden van leren en herstel.
Programma
9:15
Inleiding en overzicht cursusdag Plasticiteit: Definiëring van een begrip en historie. Plasticiteit overal en altijd. Experimentele evidentie voor plasticiteit op verschillende niveaus: van moleculen tot gedrag, perifeer en centraal, in ieder functioneel systeem (bewegen, horen, zien en voelen). Plasticiteit speelt een belangrijke rol bij de ontwikkeling van kind tot volwassene, bij leerprocessen, bij gezondheid en ziekte en bij hersenbeschadiging
11:15
Intramodale plasticiteit binnen functionele systemen: motoriek, sensibiliteit, visuele en akoestische systeem met voorbeelden (o.a. fantoompijn, tinnitus). Intermodale plasticiteit: reorganisatie van zintuigsystemen bij doofheid, blindheid en perifere anesthesie. Gebarentaal bij doven. Braille bij blinden. Plasticiteit en leren: leerprocessen in dagelijks leven, sport, muziek en revalidatie hebben hun basis in plastische processen
13:15
Herstel na hersenbeschadiging: feit of fictie? Historische achtergronden (wereldoorlogen) Herstelmechanismen: neurale reorganisatie (functieovername door andere gebieden), neurale reactivatie (opheffing van diaschisis), functionele reorganisatie (compensatie) en omgevingsaanpassing. Experimentele evidentie voor deze mechanismen (o.a. beeldvormende technieken). De nieuwe inzichten rechtvaardigen een positief denkklimaat.
15:15
Plasticiteit en pijn: hersengebieden die bij pijn geactiveerd worden, pijn zonder weefselschade, sensitisatie op meerdere niveaus: perifeer, ruggenmerg, hersenstam, corticaal. Nieuwe verklaringsmodellen voor chronische pijn (o.a. CRPS).
16:00
Beïnvloeding van plasticiteit? Vele, zowel negatieve als positieve factoren
16:15
Evaluatie en uitreiking certificaat