Deze cursus is verlopen

Effectief communiceren

Goede communicatie zorgt voor effectieve samenwerking. Vaak gaan in de communicatie tussen twee personen dingen mis. De patiënt reageert anders dan verwacht. Je collega of medewerker begrijpt je niet goed. Je bereikt niet het gewenste resultaat en blijft soms achter met frustratie of ergernis. Hoe komt dit en wat kun je doen om dit te voorkomen?

155
3 Punten
(Meerdaagse) Nascholing
Physical course - series

Prijzen

Regulier € 155

Beroepen

Arts voor verstandelijk gehandicapten
01 Jan 2018
31 Dec 2018
3 Punten
ABC1
Huisarts
01 Jan 2018
31 Dec 2018
3 Punten
ABC1
Physician Assistant
01 Jan 2018
31 Dec 2018
3 Punten
ABC1
Specialist ouderengeneeskunde
01 Jan 2018
31 Dec 2018
3 Punten
ABC1

Competenties

Communicatie 80 %
Maatschappelijk handelen en preventie 10 %
Professionaliteit en kwaliteit 10 %
Omschrijving

Omschrijving

In deze training leer je aan de hand van het communicatiestijlenmodel van Merrill & Reid[1] hoe je effectief kunt communiceren. Je leert je eigen dominante stijl van communiceren kennen en je bent in staat om de voorkeursstijl van je gesprekspartner te achterhalen. Je leert je je eigen stijl aan te passen aan de stijl van je gesprekspartner. Aan de orde komt hoe je een gesprek vormgeeft, hoe je negatieve feedback geeft en ontvangt, hoe je conflicten hanteert. Je oefent met de verschillende stijlen aan de hand van (zelf ingebrachte) casuïstiek. Dit alles leidt uiteindelijk tot effectieve(re) communicatie zowel binnen de praktijk als met patiënten.

Inleiding

Goede communicatie zorgt voor effectieve samenwerking. Vaak gaan in de communicatie tussen twee personen dingen mis. De patiënt reageert anders dan verwacht. Je collega of medewerker begrijpt je niet goed. Je bereikt niet het gewenste resultaat en blijft soms achter met frustratie of ergernis. Hoe komt dit en wat kun je doen om dit te voorkomen?

Programma

  • Wat is effectieve communicatie en hoe heeft dit invloed op uw gesprekken en relaties
  • Welke communicatiestijlen zijn er en is uw eigen dominante stijl
  • Wat zijn de voordelen die voortkomen over uw inzicht in de communicatiestijlen
  • Hoe bepaalt u wat de voorkeursstijl van uw gesprekspartner is

Docent

  • Daniëlle Vissers, adviseur in de eerstelijnszorg & communicatiedeskundige

Leerdoelen

  • Effectief kunnen communiceren door gebruik te maken van uw eigen communicatiestijl en die van uw gesprekspartner

Leerpunt KOEL

info@leerpuntkoel.nl
0786193068
34, IJsselmeer, Zwijndrecht, 3332EX