Deze cursus is verlopen
Houd eens op met dat softe gedoe: GA LEIDEN!
Hierarchisch aanspreken en leidinggeven in de zorg Veel leidinggevenden vinden het erg lastig om de medewerkers aan te spreken op lastig, afwijkend gedrag. “Het zijn toch geen kleine kinderen” en “ik hoeft toch geen agentje te spelen” zijn veel gehoorde opmerkingen. Het antwoord is eenvoudig en vervelend, ja het zijn soms net kleine kinderen en ja, je zult in het uiterste geval je gezag moeten laten gelden en daar gaan wij je...
495
5 Punten
(Meerdaagse) Nascholing
Physical course - series
Prijzen
Regulier
€ 495
Opmerking :incl. werkboek, lunch en consumpties de Bode Nascholingen is niet BTW-plichtig
Beroepen
Anesthesioloog
08 May 2017
07 May 2018
5 Punten
ABAN-C2
Arts klinische chemie
08 May 2017
07 May 2018
5 Punten
ABAN-C2
Arts nucleaire geneeskunde
08 May 2017
07 May 2018
5 Punten
ABAN-C2
Arts voor verstandelijk gehandicapten
08 May 2017
07 May 2018
5 Punten
ABC1
Artsen | Mondziekten en kaakchirurgie (kaakchirurg)
08 May 2017
07 May 2018
5 Punten
ABAN-C2
Competenties
Samenwerken 20 %
Communicatie 60 %
Professionaliteit en kwaliteit 20 %
Omschrijving
Omschrijving
Enerzijds, hoe ga je de medewerker die jou om hulp vraagt betreffende een probleem met een andere collega helpen.
En anderzijds hoe ga jij zelf, als leidinggevende, met een lastige medewerker om die niet doet wat is afgesproken.
Dit zijn dus de meest lastige medewerkers in je team, we hebben er allemaal wel enkele van. Je hebt alle technieken al uit de kast gehaald, maar niets helpt. We gaan doorpakken of te wel:
Houd eens op met dat softe gedoe: GA LEIDEN!
Gelukkig bestaat de rest van het team uit normaal functionerende, gezellige en collegiale medewerkers, maar daar hebben we het helaas niet over.
Inleiding
Hierarchisch aanspreken en leidinggeven in de zorg
Veel leidinggevenden vinden het erg lastig om de medewerkers aan te spreken op lastig, afwijkend gedrag.
“Het zijn toch geen kleine kinderen” en “ik hoeft toch geen agentje te spelen” zijn veel gehoorde opmerkingen. Het antwoord is eenvoudig en vervelend, ja het zijn soms net kleine kinderen en ja, je zult in het uiterste geval je gezag moeten laten gelden en daar gaan wij je bij helpen middels stap 4 van de Bode Methode®.
Programma
Programma ochtend (soft)
09.00 Ontvangst met koffie en thee
09.30 Start workshop: collegiaal aanspreken
- harde feiten, zachte bejegening
- samenwerken: je gewoon aan de afspraken houden
- hoe uit zich lastig gedrag
- het toepassen van de spelregels
11.00 Koffiepauze
11.15 de Bode Methode®: aanspreken en doorpakken
- het competentieniveau v/d medewerker
- welke acties kan ik eerst inzetten?
- welke gezagsmiddelen zijn er daarna?
12.30 Lunchpauze
Programma middag (hard)
13.30 Aanspreken via de Bode Methode ®
- eigen casuïstiek wordt plenair besproken en geoefend middels simulatiegesprekken met een actrice
15.00 Theepauze
15.15 Vervolg praktisch oefenen met eigen casuïstiek
16.00 Evaluatie en afsluiting
Leerdoelen
Als je alles hebt geprobeerd (zacht) maar de ander doet niet wat is afgesproken, word je geleerd om knopen door te hakken met behulp van acties en sancties (hard). Om problematische situaties binnen het team niet te laten escaleren en gelijk hebben om te zetten in gelijk krijgen wordt de Bode Methode® ingezet, zodat gedaan wordt wat is afgesproken.
De Bode nascholingen
De Bode Nascholingen wil hulpverleners en medewerkers in de gezondheidszorg helpen hun communicatieve kennis om te zetten in communicatieve kunde opdat zij de doelstellingen op een daadkrachtige, vreugdevolle wijze kunnen realiseren. De Bode Nascholingen onderscheidt zich door het feit dat de wortels van de twee vaste trainers in het bedrijfsleven liggen met als markt de “gezondheidszorg”. Zo kan de gezondheidszorg op een zakelijke (commerciële) wijze geanalyseerd en voorzien worden van gerichte, zakelijke adviezen en trainingen. Uit onderzoek en uit gesprekken met de medische professie blijkt dat de meeste hulpverleners en medewerkers in de zorg vooral belangstelling hebben voor (geaccrediteerde) kleinschalige nascholingsbijeenkomsten. Het directe en persoonlijke contact tussen enerzijds de deelnemers onderling en de deelnemers en trainer anderzijds is hierbij van groot belang. De Bode Nascholingen komt aan deze behoefte tegemoet en is daarvoor speciaal in 1997 voor de medische professie opgericht. De programma’s zijn kortdurende, interactieve bijeenkomsten die erop gericht zijn om uw vaardigheden, kennis en inzichten te vergroten. De Bode Nascholingen is geheel onafhankelijk van derden wat betreft de inhoud, onderwerpkeuze en organisatie.