Deze cursus is verlopen

Diagnostiek van psychische problemen bij kinderen van 1 - 7 jaar

psychische problemen

Bij onderzoek van een (zeer) jong kind wordt voor het eerst meer systematisch diagnostisch gekeken naar het kind en de gezinscontext. Objectieve ijkpunten t.a.v. ernst en behoefte aan zorg voor (zeer) jonge kinderen en maatschappelijke referentiepunten t.a.v. de behoefte aan zorg zijn beperkt. De maatschappelijke druk om problemen met jonge kinderen toe te schrijven aan de pedagogische aanpak is groot. Daardoor kunnen de specifieke kindproble...

1095
24 Punten
(Meerdaagse) Nascholing
Physical course - series

Prijzen

Regulier € 1095
Opmerking :Inclusief (online) aanvullende literatuur en lunch, exclusief boek(en).

Beroepen

Arts voor verstandelijk gehandicapten
24 Punten
ABC1
Huisarts
24 Punten
ABC1
Physician Assistant
24 Punten
ABC1
Specialist ouderengeneeskunde
24 Punten
ABC1

Competenties

Medische handelen 100 %
Omschrijving

Omschrijving

Doelgroep

Psychologen, (ortho)pedagogen, kinderpsychiaters en kinder- en jeugdartsen werkzaam in de GGZ, MKD's, de kinder- en jeugdpsychiatrie, infant teams, bureaus jeugdzorg, kinderhuizen en MKT’s, kinderafdelingen van ziekenhuizen en revalidatiecentra, schoolbegeleidingsdiensten, consultatiebureaus voor jonge kinderen, teams voor integrale vroeghulp en privépraktijken.


Inhoud

  • Verschillende visies (transactioneel model en ontwikkelingspsychopathologie; protectieve factoren; psychodynamisch model; ontwikkelingsmodel van Greenspan).
  • Intake en anamnese (de eerste consultatie/intake; ontwikkelingsanamnese; (semi-)gestructureerde interviews).
  • Het actuele gezinsfunctioneren (dynamieken in gezinnen met jonge kinderen, ouderschap, de ontwrichtende werking van kinderen met ernstige stoornissen op de overige gezinsleden en op het zelfbeeld als ouder en als man of vrouw).
  • Observatie in een vertrouwde omgeving buiten het gezin (observaties in de peuterspeelzaal, klas of leefgroep; multidisciplinair observeren; feedback geven aan ouders en intermediairs).
  • Integreren van informatie uit verschillende bronnen: wijkteams, scholen, … en efficiënt gebruik maken van reeds aanwezige informatie
  • Psychologisch onderzoek in engere zin (gedragsvragenlijsten, observatielijsten en checklists; intelligentieonderzoek en de belangrijkste tests; neuropsychologisch onderzoek; de diagnostiek van taalontwikkeling en de integratie met logopedische bevindingen; projectieve technieken; spel; tekeningen).
  • Classificatie in de Infant Mental Health (DC: 0-3R) en de toepassing van de DSM-5 in het werken met (zeer) jonge kinderen.
  • Verslaglegging en rapporteren aan ouders en derden (schema voor verslaglegging; gespreksvoering over de diagnostische bevindingen; slecht nieuwsgesprekken).
  • Indicatiestelling en advisering bij jonge kinderen.

Inleiding

Bij onderzoek van een (zeer) jong kind wordt voor het eerst meer systematisch diagnostisch gekeken naar het kind en de gezinscontext. Objectieve ijkpunten t.a.v. ernst en behoefte aan zorg voor (zeer) jonge kinderen en maatschappelijke referentiepunten t.a.v. de behoefte aan zorg zijn beperkt. De maatschappelijke druk om problemen met jonge kinderen toe te schrijven aan de pedagogische aanpak is groot. Daardoor kunnen de specifieke kindproblemen en de kwaliteit van de ouder-kind-relatie onderbelicht of over het hoofd gezien worden. Vaak is ook nog onduidelijk op welk zorgcircuit het kind en de ouders voor hulp aangewezen zijn. De transitie in de jeugdzorg zet de diagnostiek bij zeer jonge kinderen in een nieuw daglicht. Dit maakt ouders, wijkteams en verwijzers extra onzeker en vraagt om nieuwe, efficiënte diagnostische benaderingen.

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus hebben de deelnemers handvatten gekregen om psychische problemen bij kinderen van 1-7 jaar te diagnosticeren vanuit een intregratieve bio-psycho-sociale benadering.

RINO Amsterdam

info@rino.nl
5, Leidseplein, AMSTERDAM, 1017PR