Deze cursus is verlopen

Zorg in eigen hand: coachende vaardigheden bij mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden en een chronische aandoening

Een op de drie volwassen Nederlanders heeft beperkte gezondheidsvaardigheden. Dat betekent dat zij moeite hebben met het vinden, begrijpen en toepassen van informatie over gezondheid. Een deel van deze groep is laaggeletterd. Laaggeletterden hebben zoveel moeite met lezen en schrijven dat het hun dagelijks functioneren belemmert. Voor wie in Nederland niet goed kan lezen en schrijven, is de weg naar de dokter, het ziekenhuis en de apotheek...

315
6 Punten
(Meerdaagse) Nascholing
Incompany

Prijzen

Regulier € 315
Opmerking :Training wordt gewoonlijk incompany aangeboden

Beroepen

Arts voor verstandelijk gehandicapten
09 Mar 2020
08 Mar 2021
6 Punten
ABC1
Huisarts
09 Mar 2020
08 Mar 2021
6 Punten
ABC1
Physician Assistant
09 Mar 2020
08 Mar 2021
6 Punten
ABC1
Specialist ouderengeneeskunde
09 Mar 2020
08 Mar 2021
6 Punten
ABC1

Competenties

Medische handelen 20 %
Samenwerken 20 %
Communicatie 60 %
Omschrijving

Omschrijving

De training is praktisch van opzet. Er wordt gewerkt met vragen, ervaringen en casuïstiek uit de dagelijkse praktijk van de deelnemers. De training bestaat uit twee dagdelen, met een tussenpozen van circa 4 weken. Op de eerste bijeenkomst staat de communicatie centraal en de terugvraagmethode. Hoe zorg je dat de patiënt jou begrijpt en waarom is de vertrouwensband zo belangrijk bij deze doelgroep? Tijdens de 2e bijeenkomst staat de persoonsgerichte zorg centraal. Samen met een ervaren trainingsacteur wordt actief geoefend in het communiceren met een brede benadering, waarbij de patiënt centraal staat en niet de ziekte.  

Van de deelnemers wordt verwacht dat zij basiskennis over de begrippen 'laaggeletterdheid en beperkte gezondheidsvaardigheden'. Vooraf ontvangen zij een korte huiswerkopdracht. (Binnenkort zal er op het Pharos Leerplatform een e-learning komen over beperkte gezondheidsvaardigheden. Dit kan het artikel vervangen).

Deelnemers ontvangen naar keuze een exemplaar van de Pharos publicatie 'Ik heb Diabetes, wat kan ik doen?' of 'Ik heb COPD, wat kan ik doen?'.

Accreditatie

  • ABC1
  • NVAVG
  • NVvPO
  • Verenso

Inleiding

Een op de drie volwassen Nederlanders heeft beperkte gezondheidsvaardigheden. Dat betekent dat zij moeite hebben met het vinden, begrijpen en toepassen van informatie over gezondheid. Een deel van deze groep is laaggeletterd.

Laaggeletterden hebben zoveel moeite met lezen en schrijven dat het hun dagelijks functioneren belemmert. Voor wie in Nederland niet goed kan lezen en schrijven, is de weg naar de dokter, het ziekenhuis en de apotheek bezaaid met hindernissen. Kunnen lezen is overal nodig. Maar dat niet alleen: wat je leest, moet je ook kunnen begrijpen en toepassen. Die (gezondheids)vaardigheden hebben laaggeletterden onvoldoende. Laaggeletterdheid komt meer voor onder laagopgeleiden, ouderen en migranten. Iets meer dan de helft van de laaggeletterden is autochtoon Nederlander; één op de drie heeft een niet-westerse achtergrond.

Er is een duidelijke samenhang tussen beperkte gezondheidsvaardigheden en een slechtere gezondheid. Astma en COPD, diabetes, kanker, hart- en vaatziekten en psychische problemen komen bij mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden beduidend vaker voor. Ook komen zij gemiddeld gezien eerder te overlijden, 5,2% van de laagst geletterde mannen heeft diabetes tegenover 1,5% van de hoogst geletterde mannen. Voor vrouwen is dat verschil nog groter: respectievelijk 6% en 0,9%.

Het is belangrijk dat zorgverleners deze mensen herkennen en hun communicatie, informatiemateriaal en begeleiding zo aanpassen dat die beter aansluit bij de patiënt of cliënt. Zelfmanagement van hun aandoening lukt hen vaak minder goed. Hier ligt een belangrijke taak voor de zorgverlener. Maar hoe doe je dat op een effectieve wijze?

Programma

Dagdeel 1

14.00 Welkom en introductie

Kennismaking met elkaar. Wat zijn de persoonlijke leerdoelen?

14.15 Inleiding - opfrisser

Over laaggeletterdheid, laaggeschooldheid en lage gezondheidsvaardigheden, de invloed hiervan op het op het abstractieniveau en de communicatie, gevolgen voor gezondheid en gezondheidsgedrag. Oefenen in met de terugvraagmethode, aan de hand van korte opdrachten.

15.10 Inleiding – coachende vaardigheden bij zelfmanagement

Wanneer er stagnatie is het zelfmanagement stelt de hulpverlener zich de vraag: Waarom doet de patiënt niet wat er is uitgelegd? En hoe ga ik nu verder met deze patiënt?

15.45 Korte pauze

16.00 Oefenen met de gesprekslijst

Aan de hand van korte opdrachten, oefenen in subgroepen, met plenaire afsluiting van tips en tops.

16.30 Casusbespreking

Plenair – Met onderlinge taakverdeling van communiceren, observeren en adviseren. Oefenen van vaardigheden met de terugvraagmethode en gebruik de tips op de gesprekslijst.

17.15 Evaluatie van 1e dagdeel en leerdoelen

Zijn er al leerdoelen bereikt? Waar wil je nog extra op inzetten. Inclusief de huiswerkopdracht voor de tweede bijeenkomst.

17.30 Einde


Dagdeel 2

14.00 Welkom

Bespreking van de huiswerkopdracht en de leerdoelen. Tips en tops worden met elkaar gedeeld.

14.30 Uitspelen praktijksituaties

Oefenen van vaardigheden met de trainingsacteur op basis van de ervaringen tijdens de huiswerkopdracht. Er wordt plenair geoefend, met time-outs. Tips en tops worden gedeeld.

15.40 Uitwisseling en discussie

Coachende vaardigheden, wat kun je ermee? tegen welke grenzen loop je aan? Wanneer en hoe zet je ze in?

16.00 Korte pauze

16.15 Uitspelen praktijksituaties

Vervolg - Oefenen van vaardigheden met de trainingsacteur op basis van de

ervaringen tijdens de huiswerkopdracht. Er wordt plenair geoefend, met time-outs. Tips en tops worden gedeeld.

17.15 Terugkoppeling van de leerdoelen

Zijn er al leerdoelen bereikt? Laatste uitwisseling van tips, trics en vragen aan elkaar.

17.30 Evaluatie en afsluiting

Leerdoelen

De training ‘Zorg in eigen hand’ ondersteunt praktijkondersteuners, praktijkverpleegkundigen en huisartsen om patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden en met een chronische aandoening te motiveren en te begeleiden tot betere zelfzorg.

De deelnemers hebben na de training:

  • inzicht in de mogelijkheden van uw patiënten om uw informatie, adviezen en vragen te begrijpen.
  • geleerd om met een bredere blik naar de patiënt te kijken, door te vragen wat er speelt op lichamelijk, sociaal, maatschappelijk en geestelijk gebied
  • meer besef van het belang van een vertrouwensband met de patiënt
  • meer mogelijkheden om samen met patiënt haalbare doelen voor gedragsverandering vast te stellen
  • geoefend met gesprekstechnieken om het zelfvertrouwen bij patiënten te vergroten
  • geoefend met gesprekstechnieken om patiënten te motiveren de gegeven adviezen op te volgen
  • geoefend met het gebruik van beeldmateriaal en ondersteunende middelen
  • geoefend met de terugvraagmethode


Stichting Pharos

training@pharos.nl
620, Arthur van Schendelstraat, Utrecht, 3511MJ