Deze cursus is verlopen

Patiëntbejegening

test

De training Patiëntbejegening is een vervolg op de cursus Geen agressie in mijn praktijk.Het is ook mogelijk deze workshop apart aan te vragen. De trainer neemt altijd vooraf contact op met één van de huisartsen om te bespreken welke leerwensen er zijn. Na een beknopte review van de basiscursus volgen thema’s als gastvrijheid, management van verwachtingen en zelfkennis. Voldoen aan verwachtingen van patiënten en toch bij jezelf blijven...

Gratis
4 Punten
Nascholing
Incompany

Prijzen

Gratis
Opmerking :OP AANVRAAG

Beroepen

Arts voor verstandelijk gehandicapten
19 Nov 2019
31 Dec 2020
4 Punten
ABC1
Huisarts
19 Nov 2019
31 Dec 2020
4 Punten
ABC1
Physician Assistant
19 Nov 2019
31 Dec 2020
4 Punten
ABC1
Specialist ouderengeneeskunde
19 Nov 2019
31 Dec 2020
4 Punten
ABC1

Competenties

Communicatie 100 %
Omschrijving

In de praktijk komen situaties voor waardoor de medewerker meer ontregeld raakt dan men wil of dan men terecht vindt. Om ongewenste emoties te voorkomen kan het helpen gericht te kijken naar wat de mening van de medewerker erover is. Na het meemaken van ingrijpende ervaringen volgt het verwerkingsproces. Hoe kan de medewerker daar rekening mee houden in het contact met patiënten en collega’s?


De training Patiëntbejegening richt zich op het hele team binnen een huisartsenpraktijk. Zowel aan de balies als in de diverse spreek- en behandelkamers vinden contacten met patiënten plaats die soms efficiënter en effectiever kunnen. Daarnaast richt de training zich op de onderlinge samenwerking, waarbij ook functies zonder (veel) directe patiëntcontacten betrokken kunnen zijn.


Inleiding

De training Patiëntbejegening is een vervolg op de cursus Geen agressie in mijn praktijk.Het is ook mogelijk deze workshop apart aan te vragen. De trainer neemt altijd vooraf contact op met één van de huisartsen om te bespreken welke leerwensen er zijn.

Na een beknopte review van de basiscursus volgen thema’s als gastvrijheid, management van verwachtingen en zelfkennis.

Voldoen aan verwachtingen van patiënten en toch bij jezelf blijven is een uitdaging. Het is mogelijk om misverstanden, escalaties en conflicten vroegtijdig om te buigen en om patronen in interacties te beïnvloeden.

Alleen op aanvraag

Deze cursus is geen onderdeel van het vaste programma en wordt uitsluitend op aanvraag gegeven op een door u gewenste locatie. U bepaalt zelf de samenstelling van de groep bestaande uit minimaal personen. In overleg met de LHV Academie kan een datum worden vastgesteld.


Programma

  • herkennen en effectief reageren op frustratie en intimidatie
  • aspecten van gastvrijheid
  • rationele effectiviteit: oefening met ongewenste emoties
  • verwerking na ingrijpende ervaringen en het bieden van ondersteuning daarbij 
  • oefeningen rond kernkwaliteiten en stijlen van conflicthantering



Leerdoelen

  • het herkennen van frustratie en intimidatie en hier goed op reageren
  • verwachtingen van patiënten pro-actief (her)kennen en hiermee rekening houden in contacten
  • patronen in communicatie herkennen en kunnen ombuigen
  • het kunnen voorkomen van ongewenste emoties bij jezelf
  • weten hoe verwerking werkt en het kunnen bieden van (collegiale) opvang
  • het in balans kunnen brengen van eigen kwaliteiten, uitdagingen en stijlen van conflicthantering



Landelijke Huisartsen Vereniging

academie@lhv.nl
1200, Mercatorlaan, Utrecht, 3528BL