• share
    • Facebook
    • Twitter
    • LinkedIn
  • Training Positieve gezondheidszorg: oplossingsgericht werken in de eerste lijn

    Wegens succes herhaald! Wil je ook getraind worden in positief en oplossingsgericht werken? In september start een nieuwe 3-daagse open training, gegeven door Fredrike Bannink, Eva Kuiper en Pieter Jansen. De trainingen vinden plaats op 24 september, 27 oktober en 10 december in Wageningen.

    Meerdere groepen zorgaanbieders gingen je al voor. De deelnemers waren enorm enthousiast en ook dit keer belooft het een zeer leerzame en inspirerende training te worden.

    place Wageningen
    add 6.0 punten
    euro_symbol € 750.00
    access_time 09:30 - 16:30

    € incl. boek 'Positieve gezondheidszorg: oplossingsgericht werken in de huisartsenpraktijk'

    event

    Datum & locatie

    Datum Tijd Locatie
    05-11-2019 09:30 - 16:30 Wageningen
    31-01-2020 09:30 - 16:30 Wageningen
    24-09-2020 t/m 10-12-2020 09:30 - 16:30 Wageningen
    description

    Omschrijving

    Waar gaat het over?

    Het oplossingsgericht werken is een aanvulling op het medisch model, maar heeft een ander vertrekpunt; de patiënt/cliënt bepaalt wat zijn vraag is. De hulpverlener sluit aan bij de vraag van de patiënt en helpt hem zoeken naar mogelijkheden om de gewenste situatie te bereiken. De patiënt is expert van zijn eigen leven, de professional is expert in het samen construeren van oplossingen door het stellen van vragen.

    Oplossingsgericht werken in de praktijk

    In de gezondheidszorg is men opgeleid met het medisch model. Dit oorzaak-gevolg model is dominant voor de manier van denken in de gezondheidszorg. Alle zorgaanbieders zijn zeer goed getraind in deze werkwijze en het gaat hen heel natuurlijk af. Er wordt gekeken naar de oorzaken van gezondheidsproblemen en hoe deze aangepakt moeten worden. In het medische model doet de hulpverlener het onderzoek, stelt de diagnose en bepaalt de behandeling. Het oplossingsgericht werken is een aanvulling op het medisch model, maar heeft een ander vertrekpunt; de patiënt/cliënt bepaalt wat zijn vraag is. De hulpverlener is niet zeer geïnteresseerd in de kluwen van factoren die heeft geleid tot de hulpvraag, maar sluit aan bij de vraag van de patiënt en helpt hem zoeken naar mogelijkheden om de gewenste situatie te bereiken. De focus ligt dus op de gewenste toekomst. De professional geeft geen adviezen, maar stelt vragen aan de patiënt/cliënt. Patiënten/cliënten zijn namelijk co-experts en een informatiebron. De professional helpt hen de gewenste toekomst te bereiken door het stellen van oplossingsgerichte vragen (bijvoorbeeld: Waar hoop je op? Welk verschil zal dat maken?), het vinden van uitzonderingen (bijvoorbeeld: wanneer is het probleem/klacht er niet of minder?) en het geven van positieve bekrachtiging van wat werkt. Bij een oplossingsgerichte aanpak bouw je aan wat werkt. Als iets (beter) werkt, doe er dan meer van. Als iets niet werkt, doe dan iets anders. De ervaringen met oplossingsgericht werken zijn veelbelovend.

    Effectiviteit van oplossingsgericht werken

    Er is wetenschappelijk bewijs dat een oplossingsgerichte aanpak minstens even effectief is als andere behandelvormen en dat de autonomie van de patiënt goed is gewaarborgd. Bovendien doet de oplossingsgerichte aanpak het beter bij patiënten uit lagere sociaaleconomische milieus dan traditionele vormen van behandeling. Oplossingsgericht werken is betrekkelijk snel te leren en zorgt volgens onderzoek voor verbetering van de moraal en minder burn-out bij professionals.

    list

    Programma


    business

    Organisatie

    business Mura Zorgadvies
    mail_outline info@mura.nl.nl
    place Edisonring 15 6669 NA Dodewaard
    keyboard_arrow_up