Training Groepsprocessen
Waarom gaat de ene groep gewoon aan het werk en de andere niet? Hoe ga ik om met studenten die domineren of ander verstorend gedrag vertonen? Welke processen spelen er in een groep en hoe kan ik dit sturen? Op deze dag worden twee verschillende kijkkaders gehanteerd. In de ochtend focussen we op leervoorkeuren en onderzoeken we hoe we zelf het liefste leren en hoe dat ons eigen onderwijsgedrag kleurt. In de middag kijken we naar de...Prijzen
Beroepen
Competenties
Omschrijving
Waarom gaat de ene groep gewoon aan het werk en de andere niet? Hoe ga ik om met studenten die domineren of ander verstorend gedrag vertonen? Welke processen spelen er in een groep en hoe kan ik dit sturen?
Op deze dag worden twee verschillende kijkkaders gehanteerd. In de ochtend focussen we op leervoorkeuren en onderzoeken we hoe we zelf het liefste leren en hoe dat ons eigen onderwijsgedrag kleurt. In de middag kijken we naar de dynamiek in een groep die zelfstandig aan het werk moet. Hoe laat je de verantwoordelijkheid bij hen? Wanneer grijp je in en wanneer niet? We experimenteren met methoden die in de teamcoaching worden gebruikt. Een week voor de bijeenkomst dient er een praktijkcasus ingeleverd te worden, die tijdens de bijeenkomst zal worden behandeld en proberen te begrijpen vanuit de kijkkaders om zo concrete antwoorden en tips te formuleren.
Resultaat
Na afloop van deze cursus is docent in staat om vanuit verschillende kaders naar haar/zijn onderwijs te kijken en kan docent bewuster bijsturen in het begeleiden van een groep en weet hij/zij beter waar de blinde vlekken zitten.
Doelgroep
Bachelor docenten die doceren aan het VU medisch centrum.
Programma
De onderwerpen die aan bod komen zijn:
- Welke leervoorkeuren bestaan er?
- Welke leervoorkeur heb ik zelf en hoe kleurt dit mijn onderwijsgedrag?
- Hoe is de dynamiek in een groep die zelfstandig aan het werk moet?
- Hoe laat je de verantwoordelijkheid bij de groep?
- Hoe ga ik om met studenten die domineren, of ander verstorend gedrag vertonen?
- Wanneer grijp ik in en wanneer niet?
Leerdoelen
Aan het eind van de training kunnen de docenten:
- Leervoorkeuren herkennen bij de studenten en hun onderwijs hierop afstemmen
- Vanuit verschillende kaders naar hun eigen onderwijs kijken en henzelf bewuster bijsturen bij het begeleiden van een groep omdat zij weten waar hun eigen blinde vlekken zitten
- Werken met de dynamiek in een groep die zelfstandig aan het werk moet
- Omgaan met studenten die domineren, of ander verstorend gedrag vertonen
- Didactisch verantwoorde keuzes maken wanneer wel of niet in te grijpen bij bepaald gedrag van studenten
- Werken met methoden die in team coaching worden gebruikt.