Deze cursus is verlopen
Teaching on the Run: module 13 - Intervisie voor opleiders
Teaching on the Run Intervisie voor opleiders Intervisie wordt steeds meer bekend in de geneeskundeopleiding. Een deel van de aios krijgt het structureel aangeboden. Opleiders doen het incidenteel. U kunt in deze workshop ervaren wat het effect is als u deelneemt aan intervisie. Intervisie is een vorm van reflecteren op eigen handelen met een groep collega’s die regelmatig bijeenkomt. U praat gestructureerd met elkaar over...
150
3 Punten
Nascholing
Incompany
Prijzen
Regulier
€ 150
Opmerking :De prijs per deelnemer per training is €150 (tot 17.00 uur) of €200 (na 17.00 uur) excl. reiskosten van de docent.
Beroepen
Anesthesioloog
24 Sep 2019
23 Sep 2020
3 Punten
ABAN-C2
Arts klinische chemie
24 Sep 2019
23 Sep 2020
3 Punten
ABAN-C2
Arts nucleaire geneeskunde
24 Sep 2019
23 Sep 2020
3 Punten
ABAN-C2
Arts voor verstandelijk gehandicapten
24 Sep 2019
23 Sep 2020
3 Punten
ABC1
Artsen | Mondziekten en kaakchirurgie (kaakchirurg)
24 Sep 2019
23 Sep 2020
3 Punten
ABAN-C2
Competenties
Samenwerken 40 %
Communicatie 40 %
Professionaliteit en kwaliteit 20 %
Omschrijving
Omschrijving
De trainingen worden uitsluitend op aanvraag verricht aan medisch specialisten die arts-assistenten of coassistenten opleiden, arts-assistenten die coassistenten opleiden en (plaatsvervangend) opleiders.
De Isala Academie verzorgt de training op aanvraag. Dat betekent dat we de datum in overleg vaststellen. U kunt uw interesse voor één of meerdere modules kenbaar maken via totr@isala.nl.
Inleiding
Teaching on the Run Intervisie voor opleiders
Intervisie wordt steeds meer bekend in de geneeskundeopleiding. Een deel van de aios krijgt het structureel aangeboden. Opleiders doen het incidenteel. U kunt in deze workshop ervaren wat het effect is als u deelneemt aan intervisie.
Intervisie is een vorm van reflecteren op eigen handelen met een groep collega’s die regelmatig bijeenkomt. U praat gestructureerd met elkaar over ervaringen, belevingen, emoties, knelpunten en oplossingen zonder een oordeel te vellen. Iedereen wordt gehoord en levert een constructieve bijdrage, waardoor de inbrenger zijn beleving, kan onderzoeken.
Tijdens de workshop wordt stilgestaan bij de begrippen reflecteren en intervisie. Het gaat niet alleen om een rationele analyse. Stilstaan bij ‘wat voel ik’ en ‘wat wil ik’ is essentieel.
Er is ruim de gelegenheid tijdens deze workshop om zelf te oefenen met intervisie. We lichten de methode van Jeroen Hendriksen en de Roddelmethode toe. Tot slot krijgt u adviezen hoe u dit proces kunt starten met andere opleiders in uw eigen kliniek.
Intervisie kan bijdragen aan een grotere eenheid en diepgang in uw opleidingsgroep, wat de begeleiding van aios kan bevorderen.
Programma
Het programma Teaching on the Run bestaat uit modules die zoveel mogelijk worden afgestemd op de deelnemers en deelnemende vakgroepen. Een intakegesprek maakt zonodig deel uit van de aanmeldingsprocedure.
De modules zijn:
- Opleiden in de dagelijkse praktijk;
- Korte Praktijk Begeleiding (KPB);
- Interactief onderwijs;
- Vaardighedenonderwijs;
- STAMPPOT: opleiden in klinisch redeneren;
- Lastige gesprekken in de opleidingssituatie;
- Leerstijlen;
- Onderwijs op de polikliniek;
- Begeleiden, toetsen, beoordelen en EPA;
- Feedback tussen collega’s;
- Gebruik van onderwijskundige principes in de spreekkamer;
- Effectief begeleiden van coassistenten in Master1 G2020;
- Intervisie door specialisten;
- Opleiden in leiderschap.
De modules duren elk twee á drie uur.
Leerdoelen
Na het volgen van de workshop kent de deelnemer:
- de overeenkomsten en verschillen tussen reflectie en intervisie .
- de verschillende manieren waarop je kunt reflecteren.
- de praktijk van intervisie in de rol van opleider.
Na het volgen van de workshop kan de deelnemer:
- zelf reflecteren op eigen gedachtegoed en handelen als voorwaarde voor de verdere ontwikkeling als professional.
- intervisie organiseren in de eigen praktijksituatie.
Isala Academie
aanmelding@isala.nl
4246220
1, Dokter van Deenweg, Zwolle, 8025 BP