Deze cursus is verlopen

E-learning: Gedeelde besluitvorming met kankerpatiënten

De e-learning bevat de basis van de theorie over gedeelde besluitvorming: wat is het, waarom is het zinvol om te doen, in welke gevallen en hoe pak je het dan aan in de praktijk. De e-learning bespreekt wat gedeelde besluitvorming is (definitie) en wat de relatie met Evidence based Medicine is. Het belicht waarom gedeelde besluitvorming vanuit effectiviteits-, juridisch- en ethisch oogpunt goed is om te doen en in welke situatie in het...

Gratis
0.5 Punten
Online
E-learning
E-learning

Prijzen

Gratis
Opmerking :De e-learning wordt gratis aangeboden. Het wordt binnenkort mogelijk om de e-learning te volgen in combinatie met individuele coaching. Hiervoor worden wel kosten in rekening gebracht en onze intentie is daar ook accrediatie voor aan te vragen.

Beroepen

Anesthesioloog
27 Aug 2019
25 Aug 2021
0.5 Punten
ABAN-C2
Arts klinische chemie
27 Aug 2019
25 Aug 2021
0.5 Punten
ABAN-C2
Arts nucleaire geneeskunde
27 Aug 2019
25 Aug 2021
0.5 Punten
ABAN-C2
Arts voor verstandelijk gehandicapten
27 Aug 2019
25 Aug 2021
0.5 Punten
ABC1
Artsen | Mondziekten en kaakchirurgie (kaakchirurg)
27 Aug 2019
25 Aug 2021
0.5 Punten
ABAN-C2

Competenties

Communicatie 80 %
Professionaliteit en kwaliteit 20 %
Omschrijving

Omschrijving

De e-learning bevat de basis van de theorie over gedeelde besluitvorming: wat is het, waarom is het zinvol om te doen, in welke gevallen en hoe pak je het dan aan in de praktijk. De e-learning bespreekt wat gedeelde besluitvorming is (definitie) en wat de relatie met Evidence based Medicine is. Het belicht waarom gedeelde besluitvorming vanuit effectiviteits-, juridisch- en ethisch oogpunt goed is om te doen en in welke situatie in het bijzonder. Het bespreekt een concreet 4-stappenmodel dat per stap wordt uitgediept met een casus en voorbeeldfilmpjes. Valkuilen en belemmeringen voor toepassing komen aan bod. De e-learning wordt ondersteund met sleutelliteratuur over het onderwerp en het perspectief van de patiënt op alle thema’s wordt toegelicht.


Om deze e-learning te volgen dien je in te loggen op nfk, de inschrijven-button leidt naar de inlogpagina.

Leerdoelen

Kennis:

  1. Het opdoen van kennis over de effectiviteit van gedeelde besluitvorming in het algemeen.
  2. Benoemen uit welke vier stappen het proces van gedeelde besluitvorming bestaat: keuzebewustzijn, informatie over opties en voor- en nadelen, waardenverheldering om te komen tot een voorkeur en uiteindelijk een beslissing
  3. Benoemen wat de rol van de verpleegkundige, verpleegkundig specialist en/of de verzorgende kan zijn bij het ondersteunen van gedeelde besluitvorming in de praktijk.
  4. Benoemen van factoren die bij kunnen dragen aan het ondersteunen van gedeelde besluitvorming, zoals het versterken van vertrouwen, goede voorbereiding en goede samenwerking met andere zorgverleners.

Attitude

  1. Begrijpen waarom gedeelde besluitvorming van belang is voor het beroep van de verpleegkundige, verpleegkundig specialist en/of de verzorgende.
  2. Bewust zijn van de ondersteunende rol op verschillende momenten die de verpleegkundige, verpleegkundig specialist en/of de verzorgende kan hebben bij het ondersteunen van gedeelde besluitvorming.
  3. (meer) Gemotiveerd zijn om gedeelde besluitvorming in de praktijk uit te voeren.

Vaardigheden

  1. Inzicht verkrijgen in welke interventies het proces van gedeelde besluitvorming bij patiënt en verpleegkundige kunnen ondersteunen op basis van de 4 stappen van gedeelde besluitvorming.
  2. Herkennen en aanpakken van belemmeringen bij gedeelde besluitvorming onder patiënten en zorgverleners op basis van voorbeeldfilmpjes en reflectie daarop.


Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK)

e.visserman@nfk.nl
365, Gebouw Janssoenborch (Hoog Catharijne), 3e etage Godebaldkwartier, Utrecht, 3511DT