Deze cursus is verlopen

Echt contact met de achterban 2020

Elke vereniging heeft betrokken leden nodig om goed te kunnen werken. Dat geldt ook voor u als bestuurder van een Kring of Wagro. Die betrokkenheid is er niet zomaar, dat vergt een continue inspanning van u en van de leden zelf. Hoe zorgen we ervoor dat leden kiezen om hun tijd in onze vereniging te steken, tussen al die andere dingen die ze te doen hebben?. De kwaliteit / relevantie van de laatste boodschap bepaalt mede het succes van de...

275
3 Punten
Nascholing
Physical course - single

Prijzen

Regulier € 275
Opmerking :leden 275 euro niet-leden 550

Beroepen

Arts voor verstandelijk gehandicapten
3 Punten
ABC1
Huisarts
3 Punten
ABC1
Physician Assistant
3 Punten
ABC1
Specialist ouderengeneeskunde
3 Punten
ABC1

Competenties

Samenwerken 20 %
Communicatie 20 %
Organisatie en financiering 60 %
Omschrijving

Omschrijving

Deze cursus sluit aan op uw situatie, bevat theorie om de juiste keuzes te maken en praktische handvatten om die keuzes om te zetten naar effectieve boodschappen verpakt in de juiste middelen. U gaat naar huis met een concreet actieplan.

De cursus begint met een analyse van uw achterban en uw uitdaging bij het contactleggen met de achterban. U krijgt tools aangeboden om de juiste vragen te leren stellen om relevant te communiceren. U kunt afwegingen maken die het succes van het contact met uw leden grotendeels bepalen. Naast deze kennis krijgt u ook praktische tips om uw boodschap over te brengen in passende communicatiemiddelen (hoe).

Inleiding

Elke vereniging heeft betrokken leden nodig om goed te kunnen werken. Dat geldt ook voor u als bestuurder van een Kring of Wagro. Die betrokkenheid is er niet zomaar, dat vergt een continue inspanning van u en van de leden zelf. Hoe zorgen we ervoor dat leden kiezen om hun tijd in onze vereniging te steken, tussen al die andere dingen die ze te doen hebben?.

De kwaliteit / relevantie van de laatste boodschap bepaalt mede het succes van de volgende. Het is nodig een voorkeurspositie te verwerven, zodat het lid de moeite wil nemen uw berichten te lezen. Alle LHV-communicatie beïnvloedt elkaar in positieve en negatieve zin. Door hiervan bewust te zijn kunnen we de contactmomenten met de leden positief beïnvloeden zodat we meer effect scoren.

Met een ‘communicatiebril’ kijken naar de omgeving als je contact legt met de achterban door vragen te stellen: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe helpt om de juiste boodschap te formuleren. Deze cursus biedt bestuurders handvatten om hun boodschappen te prioriteren en zo nodig te herformuleren om ten slotte het juiste middel te kiezen als drager van de boodschap.

Programma

Voorstellen

Korte voorstelronde aan de hand van persoonlijke waarden.

Inventarisatie en analyse huidige situatie

Hoe wordt de communicatie nu ingestoken; wat werkt en wat werkt niet om vorm te geven aan toekomstgerichte huisartsenzorg?

Inleiding in communicatietheorie en hoe draagvlak te creëren

Aansprekende en concrete voorstellen bedenken van het verbinden van de achterban. 

Opstellen communicatieparaplu met doelgroep/middelen matrix

Welke thema’s kiezen we als kring en voor wie zijn ze geschikt?

Nieuwe communicatiemiddelen en invalshoeken bedenken

Oefening: aan de hand van de thema’s uit de communicatieparaplu nieuwe wegen en vormen van communicatie bedenken om van de aangesloten leden te enthousiasmeren.

SMART-actie communicatieplanning

Contouren plan waarmee in de praktijk gewerkt kan worden.

Leerdoelen

Cursist kent / is zich bewust van

  1. haar / zijn eigen achterban: weet wat er speelt en kan daar op inhaken met relevante boodschappen
  2. juiste tone of voice
  3. belang van relevant zijn en de gevolgen / effecten
  4. voor- en nadelen verschillende middelen
  5. keuzes die bepalend zijn voor effectieve communicatie
  6. kan een opzet maken voor een het contactleggen met de achterban over thema’s


Landelijke Huisartsen Vereniging

academie@lhv.nl
1200, Mercatorlaan, Utrecht, 3528BL