Deze cursus is verlopen

LED Ontwikkelen van Onderwijs

Thema’s die tijdens deze opleiding aan de orde komen: Ontwikkelen/herzien van onderwijs gebaseerd op het Landelijk Opleidingsplan (LOP): thema’s-KBA’s-competenties Leren en motiveren Leren in praktijk en transfer Methodiek/stappenplan onderwijsontwikkeling Congruent onderwijs: ‘constructive alignment’ Activerende didactiek Onderwijs- en werkvormen en hun effectiviteit-bruikbaarheid Opdrachten die werken Differentiëren naar inhoud...

2250
24 Punten
(Meerdaagse) Nascholing
Physical course - series

Prijzen

Regulier € 2250

Beroepen

Arts voor verstandelijk gehandicapten
24 Punten
ABC1
Huisarts
24 Punten
ABC1
Physician Assistant
24 Punten
ABC1
Specialist ouderengeneeskunde
24 Punten
ABC1

Competenties

Communicatie 20 %
Professionaliteit en kwaliteit 80 %
Omschrijving

Omschrijving

Opbouw

De opleiding bestaat uit diverse, elkaar aanvullende onderdelen:

  • Er wordt gewerkt met eigen materiaal van de deelnemers. Het is dan ook een voorwaarde dat de deelnemer gedurende deze opleiding eigen onderwijsmateriaal ontwikkelt of verbetert.
  • Training en begeleiding in een groep. Tijdens deze opleidingsdagen worden kennis, inzichten en vaardigheden aangeboden en geoefend. Dit gebeurt gedeeltelijk plenair en daarnaast in subgroepen van ca. 6 personen. Iedere subgroep wordt begeleid door een ervaren docent/trainer van één van de deelnemende opleidingen.
  • Literatuur/zelfstudie/opdrachten: Voorafgaand aan en/of na afloop van een opleiding dag gaat de deelnemer zich zo nodig verdiepen in literatuur, en vooral aan de slag met het eigen onderwijsmateriaal dat in deze opleiding ontwikkeld of herzien wordt.

Werkwijze/visie

De opleiding wil aansluiten bij het niveau en de ervaring van de deelnemers. Ruimte voor eigen leerdoelen is dan ook een belangrijk uitgangspunt voor de opleiding, en loopt als rode draad door het programma. De onderwijskundige en implementatiegerichte thema’s die in de opleiding (plenair dan wel in kleinere groepen) aan bod komen, kunnen de deelnemers toepassen in hun eigen werk tijdens de opleidingsdagen als ook tussen de opleidingsdagen door. De formatieve toetsing aan het eind van de opleiding is gericht op de mate waarin de deelnemers hun eigen leerdoelen hebben bereikt. De deelnemers krijgen een begeleider die hen in kleine groepen begeleidt bij het werken aan eigen materiaal.

 

Inleiding

Thema’s die tijdens deze opleiding aan de orde komen:

  • Ontwikkelen/herzien van onderwijs gebaseerd op het Landelijk Opleidingsplan (LOP): thema’s-KBA’s-competenties
  • Leren en motiveren
  • Leren in praktijk en transfer
  • Methodiek/stappenplan onderwijsontwikkeling
  • Congruent onderwijs: ‘constructive alignment’
  • Activerende didactiek
  • Onderwijs- en werkvormen en hun effectiviteit-bruikbaarheid
  • Opdrachten die werken
  • Differentiëren naar inhoud en niveau, onderwijs op maat
  • ICT als verrijking en ondersteuning
  • ‘Blended learning’
  • Toetsvormen
  • Implementatie van onderwijs


Programma

Duur

Deze opleiding beslaat in totaal 4 dagen verdeeld over circa een half jaar. De eerste dag begint om 10.00 uur en eindigt om 19.00 uur met aansluitend een diner en overnachting. De volgende dag start om 8.30 uur en eindigt om 14.30 uur. De derde en vierde dag zijn met een interval van steeds enkele weken gepland.De opleiding Ontwikkelen van Onderwijs duurt 3 x 1,5 dag, verdeeld over circa een half jaar. De eerste dag begint om 13.30 uur en eindigt om 19.30 uur met aansluitend een diner en overnachting. Dag twee start om 8.30 uur beginnen en eindigt om 15.30 uur.

De opleiding vindt plaats in Zeist op de locatie van Huisartsopleiding Utrecht.


Huisartsgeneeskunde UMC Utrecht

i.broere@umcutrecht.nl
43, Broederplein, Zeist, 3703CD