Coachend leidinggeven in de zorg
Als leidinggevende moet u doelen behalen in een snel veranderende omgeving. U staat meer op afstand terwijl uw teams meer verantwoordelijkheid krijgen en een groter zelfoplossend vermogen moeten tonen. Is uw leiderschapsstijl hierop afgestemd? Door coachend leidinggeven kunt u individuele ambities en kwaliteiten verbinden met de doelen van de organisatie. Hoe zorgt u voor de juiste leeromgeving? Zet de juiste technieken en vaardigheden in om...Prijzen
Beroepen
Competenties
Omschrijving
Miranda Vanbrabant, trainer, coach en docent, verzorgt alle drie de cursus dagen die globaal verdeeld zijn in:
- Dag 1: Ik als leider - emotiemanagement
- Dag 2: Coachtechnieken
- Dag 3: Omgaan met ongemotiveerde medewerkers en het team
Er is veel ruimte voor eigen inbreng en intervisie. Er wordt veel gewerkt met praktijkoefeningen en er wordt een actieve houding gevraagd. Door de theorie en oefeningen heeft u aan het einde van deze cursus een persoonlijke leiderschapsstijl ontwikkeld.
Deze cursus is speciaal ontwikkeld voor leidinggevenden uit de zorg die zich het coachend leidinggeven eigen willen maken.
Inleiding
Als leidinggevende moet u doelen behalen in een snel veranderende omgeving. U staat meer op afstand terwijl uw teams meer verantwoordelijkheid krijgen en een groter zelfoplossend vermogen moeten tonen. Is uw leiderschapsstijl hierop afgestemd? Door coachend leidinggeven kunt u individuele ambities en kwaliteiten verbinden met de doelen van de organisatie. Hoe zorgt u voor de juiste leeromgeving?
Zet de juiste technieken en vaardigheden in om het beste uit uw medewerkers te halen!
Programma
Dag 1
Ik als leider - emotiemanagement
- Managen van bovenstroom en onderstroom
- Omgaan met weerstand van mezelf en de ander
- Zicht krijgen op persoonlijke interactiepatronen
- Communicatiemodel Oordeelloos communiceren
- Coachen - definitie, mensbeeld, organisatie
Dag 2
Coachtechnieken
- Situationeel leidinggeven - model Hersey en Blanchard
- Succesfactoren in coachen - SMART, meetlat, eigenaarschap, ijsberg
- Coachen van gemotiveerde medewerkers - oefenen
Dag 3
Omgaan met ongemotiveerde medewerkers en het team
- Coachen van ongemotiveerde medewerker - oefenen
- Persoonlijke stijl ontwikkelen passend binnen de organisatie
- Teamdynamiek