Deze cursus is verlopen.

  • share
    • Facebook
    • Twitter
    • LinkedIn
  • Ardennencursus 2019

    Al sinds 40 jaar organiseert de Ardennencommissie deze driedaagse nascholing voor huisartsen volgens het Warffummodel. Jaarlijks vindt de cursus vier keer plaats. In kleine groepen worden op informele en interactieve wijze zes onderwerpen doorgenomen. Deze onderwerpen zijn zowel medisch als niet-medisch van aard en zijn altijd direct toepasbaar op de dagelijkse praktijk van de huisarts, van waarnemer tot praktijkhouder en van solist tot groepslid. Het meeste werk wordt verricht door de huisartsen zelf maar altijd wordt het dagonderdeel begeleid door een inhoudsdeskundige met affiniteit met de huisartsenzorg. De Ardennencommissie zorgt voor optimale omstandigheden om de cursus zo goed mogelijk te laten verlopen: een prettige cursuslocatie, een ontspannend hotel, heerlijk eten en drinken en naar eigen wens de mogelijkheid tot 'buitenschoolse' activiteiten met of zonder de groep.

    Update: Deze inschrijving is gesloten op 1 maart!!!

    add 7.0 punten
    euro_symbol € 890.00
    event 03-04-2019 tot 28-06-2019
    access_time 09:00 - 18:00

    € Cursus 3 dagen, woensdag donderdag vrijdag. Deelnemers die dinsdagavond al willen komen betalen 90 euro extra.

    event

    Datum & locatie

    Datum Tijd Locatie
    03-04-2019 09:00 - 18:00 Onbekend
    04-04-2019 08:30 - 17:30 Onbekend
    05-04-2019 08:30 - 17:30 Onbekend
    10-04-2019 09:00 - 18:00 Onbekend
    11-04-2019 08:30 - 17:30 Onbekend
    12-04-2019 08:30 - 17:30 Onbekend
    22-05-2019 09:00 - 18:00 Onbekend
    23-05-2019 08:30 - 17:30 Onbekend
    24-05-2019 08:30 - 17:30 Onbekend
    26-06-2019 09:00 - 18:00 Onbekend
    27-06-2019 08:30 - 17:30 Onbekend
    28-06-2019 08:30 - 17:30 Onbekend
    description

    Omschrijving

    Aan de hand van casuïstiek uit de huisartsenpraktijk wordt de werkwijze van de aanwezige huisartsen geïnventariseerd, verschillen in handelen doorgenomen, vervolgens geeft een deskundige zijn/haar mening en antwoorden op vragen.

     

    Van gekke Gerrit tot malle Pietje: De persoonlijkheid van de mens fascineert, denk aan tv-programma's als 'Man bijt hond' of 'Jambers'. Maar wanneer verandert een karaktertrek in een stoornis? Hoe herken je persoonlijkheidsstoornissen bij ouderen? Zijn er hulpmiddelen in de omgang met deze patiënten? Dit dagdeel bevat beelden die niet geschikt zijn voor jonge kijkers...

    Leerdoelen:

    - De huisarts wordt zich meer bewust van hun basiskennis over persoonlijkheidsstoornissen.

    o Onderscheid tussen persoonlijkheidsstoornis, toestandsbeeld en dementie

    - De huisarts is zich meer bewust van eigen gevoelens en associaties bij mensen met (trekken van) een persoonlijkheidsstoornis. 

    o Bewustwording van het verschil tussen observatie en interpretatie

    - De huisarts weet om te gaan met verschillende scoringslijsten zoals de CMBI en de GPS.

     

    Daar krijg ik de kriebels van: Word je kriebelig van patiënten met jeuk? Of beginnen je handen hiervan te jeuken? In deze sessie proberen we antwoorden te vinden op vragen als: Hoe wordt jeuk veroorzaakt? Hoe houd ik al die verschillende bultjes uit elkaar? Wat zit er achter jeuk zonder bultjes? En natuurlijk leren we hoe je jeuk behandelt zonder te krabben! Je hoeft je voortaan niet meer achter de oren te krabben over hoe je die patiënt met jeuk behandelt, daar weet je hierna alles van!

    Leerdoelen:

    - De huisarts is weer basaal op de hoogte van de pathofysiologie van jeukklachten

    - De huisarts leert over de diagnostiek en behandeling van:

    o Eczeem, jeuk tijdens de zwangerschap, allergie, anale jeuk, jeuk zonder huiduitslag, prurigo nodularis

     

    Ab/ba: De appel valt niet ver van de boom, zeggen ze. Heb jij ook flaporen net als je vader of ben jij kleurenblind? Wat weet jij nog van overervingspatronen? Hoe helpt een stamboom je bij het bepalen van het risico op een bepaalde aandoening? Als je het niet meer goed weet, hoe ga je het uitpluizen? En wanneer schakel je een klinisch geneticus in? Na dit dagdeel geef jij de juiste ‘erfelijkheidsinformatie‘ door.

    Leerdoelen:

    - De huisarts kent het belang van een goede familieanamnese: hoe en welke vragen specifiek?

    - De huisarts kan een adequate stamboom maken

    - De huisarts heeft kennis van het lynchsyndroom

    - De huisarts leert om te gaan (risico-inschatting, overervingspatronen, relatie met andere carcinomen) met het erfelijk mammacarcinoom

    - De huisarts leert over erfelijke vormen van trombofilie en trombose

    De huisarts leert over heterozygoot/homozygoot/geslachtsgebonden/ dragerschap: hoe zat het ook alweer?

    - De huisarts heeft kennis van familiare hypercholesterolemie

    - De huisarts is zich bewust van de mogelijke implicaties van de toenemende mogelijkheden tot (farmaco)genetische diagnostiek (privacy aspecten, recht om “niet te weten”).

     

    Beat it!: Gaat jouw hart ook sneller kloppen als door de assistente van de HAP een ECG op je bureau wordt gelegd om te beoordelen? Maak je in de praktijk ECGs en beoordeel je die zelf of vertrouw je op de slimme software? En sta je er wel eens bij stil waarom je een ECG aanvraagt in je praktijk? Na dit dagdeel ken je de zinvolle indicaties voor hartfilmpjes in de huisartsenpraktijk en kun je aan de hand van een eenvoudig stappenplan deze ECGs nog beter zelf beoordelen.

    Leerdoelen:

    - De huisarts leert een onderbouwde systematiek toe te passen bij de interpretatie van ECG’s en de achtergrond te begrijpen.

    - De huisarts kent de indicaties voor het maken van een ECG in de huisartsenpraktijk.

    - De huisarts kan aan de hand van een 10 stappenplan een ECG beoordelen

    - De huisarts weet welke afwijkingen consequenties hebben voor het verdere beleid


    Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd: Kleine kinderen, kleine zorgen. En kleine kwalen. Hoeveel vlekjes is de hoeveelste ziekte? wat doe je als iets kwijt bent en je verdenkt je peuter hiervan? En hoe zat het ook alweer met GERD, GER, GORD etc?? Vandaag een kleine gids voor allerhande kleine kwalen.

    Leerdoelen:

    - De huisarts leert hoe om te gaan met de meest voorkomende voorwerpen die ingeslikt worden

    - De huisarts leert het beleid omtrent (echte) phimosis toegespitst op verschillende leeftijdscategorieën 

    - De huisarts leert luieruitslag en synechia vulvae te herkennen en te behandelen

    - De huisarts leert de belangrijkste kinderziektes met vlekjes te herkennen en weet hoe te handelen.

      

    Praat voor je door-slaat: "Huisarts drie keer bedreigd tijdens dienst", "Meer agressieve patiënten in de spreekkamer"; de krantenkoppen liegen er niet om. Na deze middag vol verbaal geweld herken je de verschillende vormen van agressie en weet je er op de juiste manier mee om te gaan. Confronterende conflicten in woord en daad: praat voor je door-slaat!

    Leerdoelen:

    - De huisarts kijkt terug op een eigen ervaring met een agressieve patiënt. Wat had de huisarts achteraf anders en/of beter kunnen doen?. 

    - De huisarts leert spanning en gedragsstijlen in de spreekkamer te herkennen

    - De huisarts kent de verschillende vormen van agressie

    - De huisarts leert verschillende effectieve omgangsvormen voor de agressieve patiënt. 

    - De huisarts leert zijn eigen grenzen te bewaken en krijgt meer grip in agressievolle situaties.

    - De huisarts leert angst- en agressiesignalen bij zichzelf te herkennen.

     

     

    business

    Organisatie

    business Huisartsen Oostelijk Zuid-Limburg IA06-460
    mail_outline h.schiffelers@ezorg.nl
    place Hoebigerweg 16 6287 AT Eys (L)
    keyboard_arrow_up