Deze cursus is verlopen

Disfunctioneren in de medische wereld; Don’t ask, don’t tell (Jaarplan klinische bijeenkomsten MZH 2019)

Voor deze editie hebben we weer een spannend en relevant onderwerp gekozen: disfunctionerende collega’s in de gezondheidzorg. Kennen we niet allemaal een collega waar we familieleden niet aan zouden toevertrouwen, maar die blijkbaar wel goed genoeg is voor andere patiënten? Of die vakgroep die door onderlinge vetes niet goed functioneert, of die collega waarvan het een publiek geheim is dat hij/zij te veel drinkt? Waarom blijven dergelijke...

Gratis
3 Punten
Nascholing
Physical course - single

Prijzen

Gratis

Beroepen

Anesthesioloog
3 Punten
ABAN-C2
Arts klinische chemie
3 Punten
ABAN-C2
Arts nucleaire geneeskunde
3 Punten
ABAN-C2
Arts voor verstandelijk gehandicapten
3 Punten
ABC1
Artsen | Mondziekten en kaakchirurgie (kaakchirurg)
3 Punten
ABAN-C2

Competenties

Communicatie 40 %
Professionaliteit en kwaliteit 60 %
Omschrijving

Omschrijving

 Dit onderwerp belichten we van verschillende kanten, waarbij gedurende de avond veel ruimte is voor discussie. Qua opzet zal - nog meer dan vorige edities - een actieve inbreng van een ieder worden verwacht. We zullen daarbij daadwerkelijk in moreel beraad gaan! 


De avondvoorzitters Dick Rinkes (huisarts in de Academische Huisartsen- praktijk) en Ruurd van de Water (geestelijke verzorger en lid van het Palliatief team van het Martini Ziekenhuis) begeleiden de discussie. 


Op de website www.med-ethiek.nl kunt u zich aanmelden en vindt u meer achtergrondinformatie over de sprekers. Ook is het mogelijk om alvast stellingen en casuïstiek door te geven voor de discussie van deze avond. 


Gezien het beperkte aantal plaatsen en de grote belangstelling voorgaande jaren is snelle inschrijving aanbevolen. 

Inleiding

Voor deze editie hebben we weer een spannend en relevant onderwerp gekozen: disfunctionerende collega’s in de gezondheidzorg. Kennen we niet allemaal een collega waar we familieleden niet aan zouden toevertrouwen, maar die blijkbaar wel goed genoeg is voor andere patiënten? Of die vakgroep die door onderlinge vetes niet goed functioneert, of die collega waarvan het een publiek geheim is dat hij/zij te veel drinkt? Waarom blijven dergelijke situaties soms jaren bestaan en waarom lijkt zo veel met de mantel der liefde te worden bedekt? En: is het wel de mantel der liefde of durven we het gesprek niet aan? 

Programma

1 Introductie van de avond; algemene leerdoel

Tijdens de bijeenkomst wordt het onderwerp van disfunctioneren van werkers in de gezondheidszorg vanuit diverse perspectieven belicht. De nadruk ligt op een ethische reflectie op het eigen professionele handelen. Gedurende de avond is veel ruimte voor discussie, er wordt een actieve inbreng van alle deelnemers verwacht, zodat een moreel beraad mogelijk is. 

2 Casus met interactieve discussie

 Leerdoel: Het onderwerp concreet en praktisch maken, deelnemer bewust maken van problematiek en eigen positie

 Leerpunt: De deelnemer is zich bewust van zijn eigen positie en standpunten betreffende disfunctioneren als zorgprofessional

3 Disfunctioneren in de advocatenpraktijk

 Leerdoelen: leren van de omgang binnen de advocatuur met disfunctionerende collega’s en kennis nemen van de daar gevolgde aanpak (direct en concreet).

 Leerpunt: een directe en concrete aanpak kan heel functioneel zijn en kan als voorbeeld dienen in de eigen problematiek

4 “Hij die zonder zonde is”.

 Leerdoel: Kennis nemen van de ethische aspecten van disfunctioneren in de zorg

 Leerpunt: Kennis nemen van het eigen ethische kader en het aanscherpen daarvan

5 Van probleem naar oplossing; juridische aspecten bij disfunctioneren

 Leerdoel: Kennis nemen van wat medici van een advocaat kunnen verwachten Kennis nemen van diverse mogelijke consequenties van disfunctioneren

 Leerpunt: Disfunctioneren betekent niet altijd ontslag, problemen mbt disfunctioneren kunnen ook worden opgelost in het contract en dmv mediatie

6 Een verslaafde collega

 Leerdoel: Kennis nemen van manieren om om te gaan met een verslaafde collega: wat doe je, wat doe je niet? Signaleer je en spreek je je collega erop aan? En zo ja, hoe dan?

 Leerpunt: De deelnemer is zich bewust van zijn keuze tov deze problematiek en kan deze keuze beter maken

 7 Afsluitende discussie 

 Leerdoel: Aanscherpen van het eigen ethisch kader, aan de hand van de samenvatting en afsluitende discussie, moreel beraad

 Leerpunt: Deelnemer is op de hoogte van de standopunten en visie van de andere deelnemers en kan daarmee zijn eigen standpunten en visie toetsen.

Cie Deskundigheidsbevordering Huisartsen Groningen, IA06-390

dkb@elann.nl
191, Damsterdiep, -E, GRONINGEN, 9713EC