Deze cursus is verlopen

Ethische dilemma's bij asielzoekers

E-cursus waarin de arts morele dilemma's leert oplossen in het omgaan met zielzoekers. Deze e-cursus is gebaseerd op een eerder onderzoek verricht door de Johannes Wierstichting, alsmede een schriftelijke handreiking in boekvorm over dit thema.

25
2 Punten
E-learning
Incompany

Prijzen

Regulier € 25

Beroepen

Anesthesioloog
20 Feb 2019
19 Feb 2021
2 Punten
ABAN
Arts
20 Feb 2019
19 Feb 2021
2 Punten
ABAN
Arts beleid en advies KNMG
20 Feb 2019
19 Feb 2021
2 Punten
ABAN
Arts indicatie en advies KNMG
20 Feb 2019
19 Feb 2021
2 Punten
ABAN
Arts infectiebestrijding KNMG
20 Feb 2019
19 Feb 2021
2 Punten
ABAN

Competenties

Medische handelen 40 %
Kennis en wetenschap 40 %
Professionaliteit en kwaliteit 20 %
Omschrijving

Omschrijving

In de e-module volgt de zorgverlener grofweg de volgende stappen:

  • De zorgverlener wordt gevraagd om zelf een ethisch dilemma te formuleren in de gegeven situatie (casus).
  • Verschillende formuleringen van relevante ethische dilemma’s in de casus worden gepresenteerd. De zorgverlener wordt gevraagd welk dilemma het beste aansluit bij zijn/haar eigen geformuleerde dilemma.
  • De zorgverlener wordt gevraagd om zijn eigen waarden en normen te formuleren die volgens hem/haar in het geding zijn in het ethische dilemma.
  • De zorgverlener formuleert de waarden en normen van andere betrokkenen in de casus. Deze perspectiefwissel is van belang in de afweging van het dilemma; de zorgverlener wordt actief gevraagd na te denken over de belangen van de patiënt/cliënt of andere belangrijke belanghebbenden.
  • De zorgverlener wordt gevraagd om op basis van het overzicht van alle waarden en normen (van de betrokkenen in de casus en van hem/haarzelf) een keuze te maken in het dilemma en deze te onderbouwen.
  1. De zorgverlener wordt gevraagd of hij/zij de keuze ook daadwerkelijk te doen of dat er nog meer nodig is (van materiele of immateriële zaken, deugden etc.), om de gemaakte keuze ook daadwerkelijk uit te voeren. zorgverlener heeft kennis van de verschillende vormen van reflectie (waaronder moreel beraad) en weet hoe hij /zij zelf reflectie op beroepsmatige ethische vragen in de GGZ voor asielzoekers moet aanpakken of organiseren

Te vinden op https://www.johannes-wier.nl/ec-ethische-dilemmas/story_html5.html (geen inlogcode nodig)

Inleiding

E-cursus waarin de arts morele dilemma's leert oplossen in het omgaan met zielzoekers. Deze e-cursus is gebaseerd op een eerder onderzoek verricht door de Johannes Wierstichting, alsmede een schriftelijke handreiking in boekvorm over dit thema.

Leerdoelen

  1. De zorgverlener weet hoe hij/zij kan omgaan met en reflecteren op ethische dilemma’s in de praktijksituaties;
  2. de zorgverlener heeft basiskennis van wettelijke kaders en regels rondom asielzoekers in de GGZ (zoals ‘asielprocedure’);
  3. de zorgverlener kan relevante begrippen op het gebied van ethiek benoemen en toepassen op praktijksituaties uit de GGZ voor asielzoekers zoals het herkennen van dilemma’s en het benoemen van waarden en normen van betrokken perspectieven in ethische dilemma’s.


Johannes Wier Stichting

Info@johannes-wier.nl
177, Keizersgracht, Amsterdam, 1016DR