Deze cursus is verlopen.

  • share
    • Facebook
    • Twitter
    • LinkedIn
  • Kinderen op de sofa

    Beste huisarts en praktijkondersteuner GGZ,


    Als kinderen last krijgen van psychosociale problemen, kunnen ze daar lang last van blijven houden. Zeker wanneer deze problemen niet goed, of niet op tijd behandeld worden, bepalen ze vaak de verdere levensloop van een kind. Psychische klachten veroorzaken meer moeilijkheden bij het behalen van een diploma en het vinden van een goede baan. Bovendien staat hij of zij somberder in het leven dan leeftijdsgenoten die niet te maken hebben gehad met deze problematiek.

    Het is dus ontzettend belangrijk om psychosociale problemen bij kinderen op tijd te herkennen en een goed behandelplan op te zetten om zo de invloed van deze problemen op het verdere leven van het kind zo klein mogelijk te houden. Hierin speelt de huisartsenpraktijk een cruciale rol! Maar omdat kinderen hun problemen heel anders uiten dan volwassenen en de behandeling van een kind met deze

    problemen vaak verschilt van die van volwassenen met psychische klachten, vergt dit wel de nodige kennis en expertise van degene die het kind behandelt.

    Om deze reden organiseren wij op vrijdag 5 april 2019 een nieuwe editie van ‘Op de sofa van de huisarts en POH-GGZ’, die geheel in het teken staat van psychosociale problemen bij kinderen. We gaan het hebben over depressieve jongeren, over kinderen met faalangst, over spanningsklachten en onhandelbaar gedrag. Ook de begeleiding van kinderen met ADHD in de huisartspraktijk komt aan bod.


    U bent van harte welkom.


    Met vriendelijke groet,


    Steven Korteling

    cursusmanager Mark Two Academy

    place Bunnik
    add 5 punten
    euro_symbol € 215.00
    event 05-04-2019
    access_time 09:00 - 16:15

    * Prijs: € Dit bedrag is inclusief consumpties, lunch en cursusmateriaal. Mark Two is als geregistreerde instelling voor kort beroepsonderwijs vrijgesteld van BTW.

    event

    Datum & locatie

    Datum Tijd Locatie
    05-04-2019 09:00 - 16:15 Bunnik
    description

    Omschrijving

    Keuzesessies (kies 4 uit 7):

    1. Sombere jongeren: dip of depressie?

    Maar liefst 1 op de 15 kinderen krijgt een depressie. Waar komt dat door? Waarom zijn veel jongeren ongelukkig? Hoe weet u of klachten, zoals een langdurig rotgevoel, onzekerheid, concentratieproblemen of extreme moeheid, horen bij een bepaalde leeftijdsfase, of bij een depressie? Welke gevallen kunt u behandelen in de huisartspraktijk en wanneer verwijst u door naar een jeugdpsycholoog of -psychiater? Deze les gaat over het signaleren, bespreekbaar maken en behandelen van depressies bij jongeren.

    2. Spanningsklachten: achtergronden en aanpak

    Soms heeft een kind buikpijn of hoofdpijn zonder dat daar direct een lichamelijke oorzaak voor te vinden is. Zulke klachten kunnen een signaal zijn van problemen in de psychosociale sfeer. We gaan kijken naar de mogelijke achtergronden hiervan, zoals bijvoorbeeld stress thuis of prestatiedruk op school, en bespreken de aanpak van spanningsklachten bij kinderen in de eerste lijn waarbij het vooral belangrijk is dat de klachten als zodanig erkend worden (ook door de ouders).

    3. Omgaan met onzekerheid en faalangst

    We leren van jongs af aan dat ons leven maakbaar is en dat we al onze dromen waar kunnen maken, als we maar de juiste keuzes maken. Kinderen groeien op met het idee dat het de normaalste zaak van de wereld is om de leukste proberen te zijn, of de knapste. Of de snelste. Want dat zorgt voor ‘likes’. Het is helemaal niet vreemd dat deze prestatiedruk kinderen onzekerder maakt dan ooit. Deze les gaat over kinderen die denken dat ze nooit voldoende presteren, nooit het niveau van hun leeftijdsgenootjes halen en last hebben van angst wanneer ze een prestatie moeten leveren, omdat ze altijd denken dat ze zullen falen. We kijken naar de oorsprong van gevoelens van onzekerheid en faalangst en bespreken de mogelijkheden die er zijn om het zelfbeeld en het zelfvertrouwen van deze patiëntjes een duw in de goede richting te geven.

    4. Begeleiding van kinderen met ADHD in de huisartspraktijk

    Kinderen met enkelvoudige ADHD kunnen vaak prima begeleid worden door de huisarts en POH-GGZ. Een traject in de gespecialiseerde GGZ is voor deze kinderen minder noodzakelijk (mits de diagnose op zorgvuldige wijze is vastgesteld). Behandeling in de huisartsenpraktijk is voor ouders en kinderen prettiger en laagdrempeliger. Dat vergt echter wel de nodige kennis en expertise. Daarom praten we u in deze les bij over de diagnostiek van ADHD bij kinderen en jongeren, het moment waarop de start van medicatie geïndiceerd is, het instellen en controleren van medicatie en het herkennen van signalen wanneer een kinderarts of kinderpsychiater bij de behandeling betrokken moet worden.

    5. Onhandelbaar gedrag: normaal of abnormaal?

    Elk kind uit zijn boosheid wel eens door brutaal of opstandig gedrag. Maar wanneer een kind echt onhandelbaar wordt, zijn ouders vaak radeloos. Ook heeft dit gedrag van kinderen grote impact op de rest van het gezin en de omgeving daarbuiten zoals de school. In het eerste deel van deze les wordt uitgelegd welk ‘lastig’ gedrag hoort bij de gezonde ontwikkelingsfasen van bijvoorbeeld een peuter, kleuter of puber. Ook bespreken we de opvoedingsadviezen die daarbij horen. Het tweede deel van de les gaat over (ernstige) gedragsproblemen bij kinderen, zoals antisociaal of vijandig gedrag. Ook gaan we in op de interventie- en behandelmogelijkheden die er dan zijn.

    6. Game- en internetverslaving

    Dagenlang gamen, chatten of de hele dag op social media kijken. Sommige kinderen verliezen zichzelf in een virtuele wereld dat zij nauwelijks nog slapen, geen sociale contacten meer onderhouden (behalve online) en ontwenningsverschijnselen krijgen als zij te lang off line zijn. Wat drijft hen tot deze psychologische vorm verslaving? Welke impact heeft het op het kind en zijn omgeving? Wanneer spreken we daadwerkelijk van een internetverslaving? En wat verstaan we nog onder normaal internetgebruik? Deze les gaat over het herkennen van game- en internetverslaving bij jongeren. Ook wordt uitgelegd hoe het onderliggende verslavingsmechanisme werkt en welke behandelmogelijkheden er zijn.

    7. Rouw en verdriet bij kinderen

    Kinderen die geconfronteerd worden met de dood van een broertje of zusje, een opa of oma of een van de ouders, uiten hun gevoelens van rouw vaak op een andere manier dan volwassenen doen. Zij vertonen bijvoorbeeld moeilijk en agressief gedrag of onderdrukken juist het verdriet waardoor er ogenschijnlijk niks aan de hand lijkt. Om onverwerkt trauma en verdriet op latere leeftijd te voorkomen is het belangrijk de u signalen van rouw bij kinderen herkent en daar, samen met de ouders van het kind, tijdig aandacht aan besteedt.

    list

    Programma

    09.00 uur Aankomst, registratie en koffie

    09.30 uur Naar de zalen (er is geen plenaire opening)

    09.45 uur Start lesronde 1

    11.00 uur Pauze

    11.30 uur Start lesronde 2

    12.45 uur Lunch

    13.30 uur Start lesronde 3

    14.45 uur Pauze

    15.00 uur Start lesronde 4

    16.15 uur Einde programma, borrel

    business

    Organisatie

    business Mark Two Academy
    mail_outline info@marktwo.nl
    place Speelkamp 22 3831 AK Leusden
    keyboard_arrow_up